برنامه‌های مراقبت کرونا بطور مستمر در مرز دوغارون در حال اجراست

مشهد- ایرنا- مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برنامه‌های مراقبت کرونا در معبر زمینی دوغارون شهرستان تایباد به عنوان تنها معبر ترانزیت کالا و مسافر در مرز مشترک ایران و افغانستان بطور مستمر در حال اجراست.

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمد جعفر صادقی افزود: این معبر روزانه به طور متوسط پذیرای ۸۰۰ مسافر ورودی و ۳۰۰ کامیون حامل بار ترانزیتی ورودی به ایران است.
وی با بیان اینکه در بدو ورود گذرنامه تمام افراد ورودی به کشور توسط کارشناسان پایگاه مراقبت بهداشت مرزی دوغارون مورد بررسی قرار می گیرد، ادامه داد: بر اساس پروتکل های بهداشتی تمام افراد ورودی به کشور باید تست منفی و تاییدیه سلامت از مراکز پزشکی معتمد جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان را داشته باشند.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بدو ورود همه افراد از نظر داشتن تست منفی وکارت سلامت مورد بررسی قرار گرفته و افرادی که تاییدیه سلامت ندارند برای تست کرونا به آزمایشگاه خصوصی مستقر در مرز دوغارون معرفی می‌شوند. 
وی افزود: همه مسافران و رانندگان علاوه بر بررسی کرونا، از نظر علایم بیماری مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت مشکوک بودن نمونه التور، مالاریا، سل و دیگر موارد از آنها گرفته شده و واکسیناسیون opv  انجام می‌گیرد.
دکترصادقی ادامه داد: بررسی علایم بیماری در مسافران ورودی به کشور و انجام تب سنجی و پالس اکسی متری، نظارت بر نمونه گیری توسط بخش خصوصی و بررسی تاییدیه سلامت و بازگشت افراد دارای تست مثبت کرونا، هماهنگی با واحدهای مستقر در مرز دوغارون برای انجام مواردی که نیاز به هماهنگی بین بخشی دارد، نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مرز، آموزش و مشاوره بیماریهای واگیردار، هماهنگی با پایگاه مراقبت بهداشت مرزی افغانستان برای بازگشت افراد دارای تست مثبت کرونا و تایید سلامت مسافران خروجی، نظارت بهداشتی بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و سایر اماکن موجود در مرز از جمله فعالیت های مهم پایگاه مراقبت بهداشت مرزی دوغارون است.
وی گفت : در سه ماه ابتدای امسال ۹ هزار و ۳۳۱ تست سریع و pcr کرونا در پایگاه مراقبت مرزی دوغارون انجام شده که موجب شناسایی ۱۷۸ فرد مبتلا به کرونا و بازگشت آنان به افغانستان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha