صنایع سنگین خراسان رضوی موظف به کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق هستند

مشهد- ایرنا- سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی گفت: طبق مصوبه هیات وزیران با توجه به شرایط خاص در تامین برق کشور، صنایع سنگین از قبیل فولاد و سیمان در این استان به مدت ۲ هفته موظف به کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق خود در طول روز هستند.

حسن حشمتی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مصوبه از اواخر هفته گذشته اجرا شده و کاهش مصرف برق در این بخش کمک بسیار به تامین برق بخش خانگی در شبکه سراسری کرده است.

وی ادامه داد: صنایع سبک نیز طبق روال گذشته باید مصرف برق خود را در روز تا ۵۰ درصد کاهش دهند که صنایع خراسان رضوی تاکنون همراهی خوبی در این بخش داشته اند.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در خصوص تاثیر کاهش مصرف برق بر صنایع فولادی و سیمانی در استان به خبرنگار ایرنا گفت: صنایع سیمان و فولاد جزو صنایع انرژی بر هستند و امکان استفاده آنها از برق اضطراری و ژنراتور چندان میسر نیست.

حسین احمدی سلیمانی افزود: صنایع فولادی به دلیل داشتن کوره، مصرف برق بسیار دارند، به همین علت اغلب صاحبان این واحدها اقدام به راه اندازی نیروگاه می کنند اما برق تولیدی خود را باید به شبکه سراسری برق ارسال نمایند.

وی ادامه داد: احداث نیروگاه توسط واحدهای فولادی شامل واحدهای فولادی خراسان رضوی نمی شود و واحدهای فولادی شرکت چادرملو و ذوب آهن اصفهان نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کرده اند.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: صنایع فولادی که نیروگاه دارند مشمول دستورالعمل جدید صنعت برق شامل کاهش ۹۰ درصدی مصرف برق می شوند.

وی افزود: مصرف عمده برق در واحدهای سیمانی، بخش کوره است که در شرایط کنونی به دلیل مصرف زیاد، برق آن قطع است اما این صنایع می توانند با استفاده از ذخیره کلینکر خود، قسمت آسیاب را به کار انداخته و همان حداقل ۱۰ درصد مصرف برق روزانه را داشته باشند یا برای قسمت حمل و بارگیری خود از چند مگاوات برق اضطراری استفاده نمایند.

احمدی سلیمانی ادامه داد: با این حال قسمت اصلی مصرف برق در واحدهای فولادی، بخش ذوب است که به دلیل مصرف زیاد برق، این قسمت تعطیل است و واحدهای فولادی استان در شرایط کنونی فعالیت خود را تعطیل کرده اند.

وی گفت: وضعیت بوجود آمده برای صنایع سیمانی و فولاد در شرایط کمبود برق نشان از عدم نگاه بلندمدت مسوولان و برنامه ریزان برای این صنعت دارد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: لازم است یارانه بخش انرژی حذف و هزینه واقعی مصرف از مصرف کنندگان گرفته شود تا دخل و خرج صنعت برق متعادل گردد و مابه التفاوت این بخش در قالب یارانه از طریق نهادهای حمایتی در اختیار خانوارهای کم بضاعت قرار گیرد.

وی ادامه داد: رویه کنونی در مصرف انرژی بویژه برق و یارانه اختصاص یافته به آن نه مصرف را اصلاح خواهد کرد و نه شعارهای حمایت از تولید را محقق خواهد نمود.

احمدی سلیمانی در پاسخ به علت عدم ورود صنایع سیمانی و فولادی خراسان رضوی به ساخت نیروگاه گفت: مشوق های دولت در این زمینه کافی نیست و با توجه به رویه موجود و نرخی که برای برق تولیدی نیروگاه ها در نظر گرفته می شود، برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی ندارد، برای تحقق این مهم دولت باید حمایتهای خود را از سرمایه گذاران در احداث نیروگاه افرایش دهد.

وی در باره تاثیر تعطیلی یا نیمه تعطیل بودن واحدهای سیمانی و فولادی خراسان رضوی بر قیمت تمام شده این تولیدات در بازار افزود: محصولات فولادی در بورس عرضه می شود و سیمان نیز قیمت مصوب دارد اما نباید از تغییرات قیمتی آنها در بازار آزاد چشم پوشی کرد.

۳۴ واحد صنعتی در زمینه تولید شمش فولاد و سایر طرحهای فولادی با اشتغالزایی برای ۹ هزار و ۲۶۲ نفر در خراسان رضوی فعالیت دارد. ظرفیت تولید سیمان در این استان نیز سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و حدود پنج واحد تولیدی سیمان در استان فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha