۱۰ بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد مرمت می‌شود

گچساران- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۰ بنای تاریخی استان در حال انجام مراحل مناقصه است و براساس برنامه ریزی ها مرمت آنها از اول مرداد ماه آغاز می شود.

مجید صفایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرمت بخش هایی از پل بریم، تنگ سروک، قلعه دیشموک و هفت خانه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد با چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار انجام می شود.

وی  بیان کرد: از این به تعداد ۹ بنای تاریخی استان سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و همچنین به منور مرمت پل بریم نیز یک میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پارسال نیز۱۰ بنای تاریخی این استان از جمله پل پاتاوه، قلعه عزیزی،پل بریم،قلعه چرام و بلادشاپور مرمت شده بود.

صفایی میزان اعتبار هزینه شده برای مرمت و ساماندهی این تعداد اثر تاریخی استان را حدود ۱۳ میلیارد ریال برآورد کرد.

وی تعداد آثار میراث فرهنگی شناسایی شده استان را ۲هزار اثر ذکر کرد و افزود: تا زمان حاضر ۷۷۰ اثر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

صفایی تصریح کرد:آسیاب ها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان های تاریخی، پل ها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

سکه‌ها، ظروف سفال و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند.

این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.

این استان با بیش از ۷۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha