همدلی مردم و مسئولان، تلاش برای مهار آتش در جنگل های گچساران

گچساران- ایرنا- عملیات خاموش کردن آتش سوزی در جنگل های بلوط کوه نارک و منطقه حفاظت شده خامی گچساران پس از پنج شبانه روز تلاش مردم، مسئولان ، نیروهای امدادی و نظامی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، اعضای ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد از عملیات خاموش کردن آتش در منطقه حفاظت شده خامی و کوه نارک گچساران بازدید کرده و از تداوم تلاش ها و انتقال نیروها با بالگرد به مناطق صعب العبور برای مهار کامل آتش سوزی و پیشگیری از آتش سوزی مجدد در منطقه سخن گفتند.

بیش از ۵۰۰ نفر امدادگر از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران به صورت همزمان در جنگل های منطقه حفاظت شده خامی و کوه نارک در حال جدال با آتش هستند اما به دلیل گرمای بالای ۵۰ درجه، سخت گذربودن ، شیب تند و وزش باد ، مهار آتش با مشکل رو به رو است.

در چند روز گذشته ۱۱ نفر از امدادگران هنگام مهار آتش سوزی جنگل های گچساران مصدوم شدند و به مراکز درمانی اعزام شدند با این وجود امدادگران و نیروهای مردمی  تا پای جان برای اطفای زبانه های سرخ آتش تلاش می کنند.

استقرار تیم مدیریت بحران استان در منطقه آتش سوزی 

به دستور حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد از روز آغاز این آتش سوزی، ستاد مدیریت بحران در منطقه آتش سوزی مستقر شد و بر اساس این دستور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل بحران استانداری ، فرماندار گچساران و مدیران کل محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب در محل حادثه حضور دارند.

با بروز خشکسالی شدید بیم آن می رفت که تابستان امسال حیات جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف استان با کوچکترین سهل انگاری به خطر افتد و متخصصان ، مسئولان استان و دوست داران طبیعت بارها برای جلوگیری از روشن کردن آتش در جنگلها و اتخاذ راهکارهای مناسب برای پیشگیری از آتش سوزی هشدار دادند. 
جنگل های بلوط  نارک و منطقه حفاظت شده خامی گچساران از این آسیب مصون نماند و دچار آتش سوزی شد .آتش سوزی در این مناطق تاکنون ۱۰ بار خاموش شده اما به دلیل وزش باد، بار دیگر شعله ور شده است.

جدال سینه یه سینه مردم و آتش

از پنج روز گذشته با توجه به وسعت زیاد منطقه آتش سوزی، عملیات خاموش کردن آتش در  مناطق سخت گذر بودن نارک و حفاظت شده خامی با حضور نیروهای نظامی، شهرداری‌ها باشت و گچساران و دهدشت، منابع طبیعی، بخشداری،محیط زیست و گروه های امداد و نجات طبیعت و مرتع داران و گروه های مردمی ادامه یافته که در نهایت با اعزام چهار فروند بالگرد برای اعزام نیروهای تازه نفس در روز دوشنبه گذشته بخشی از آتش سوزی کوه نارک کنترل شد.

در کنار حضور نیروهای نظامی از تیپ۴۸ فتح و بالگردهای سپاه و ارتش، هلال احمر، نیروهای مردمی نقش قابل توجهی در مهار آتش سوزی داشته اند و سینه به سینه در جدال با زبانه های آتش هستند. 
آخرین مشاهدات خبرنگار ایرنا از منطقه آسیب دیده از آتش حاکی است که  بخشی از آتش سوزی کوه نارک دوگنبدان و منطقه حفاظت شده خامی مهار شده و هم اینک بیش از ۵۰۰ نفر نیرو در حال مهار آتش در نقاط سخت گذر هستند.

وزش باد در ارتفاعات و سرایت آتش به دیگر نقاط از مهمترین چالش هایی بوده که امدادگران و نیروهای مردمی برای مهار آتش در پنج روز گذشته با آن رو به رو بوده اند.

روایت فرماندار گچساران از دشواری های خاموش کردن آتش 

فرماندار گچساران گفت: شامگاه پنجشنبه اطلاع داده شد که آتش‌سوزی در مراتع و جنگل های کوه نارک واقع در بخش مرکزی گچساران به وقوع پیوسته که احتمال گسترش آن به مناطق دیگر در شهرستان وجود دارد.
علیرضا اتابک  ادامه داد: شب پنجشنبه نیروهای مردمی، دهیاران و شوراهای منطقه با هدف کمک به کنترل اوضاع و عدم سرایت به مناطق دیگر ساماندهی و به محل اعزام شدند اما حجم گستردگی آتش و جهت وزش باد باعث شد که آتش سوزی به دیگر مناطق سرایت کند.

اتابک با بیان اینکه نبود خودرو برای اعزام  نیروها به ارتفاعات، تجهیزات کم  و نبود مکان برای استقرار نیروها در ارتفاعات از دلایلی است که  وسعت این آتش سوزی را گسترده کرده است ،گفت: هم اکنون تجهیزات ما برای مقابله با آتش‌سوزی در گچساران بسیار محدود است و با کمبود شدید نیروی انسانی نیز روبه‌رو هستیم که کار را برای ما بسیار سخت می‌کند.
 وی بیان کرد: بسیاری از نیروهایی که برای مهار آتش به ارتفاعات اعزام می‌شوند مهارت لازم را ندارند و اولویت کار ما در اطفای آتش سلامت و امنیت نیروی انسانی است و برای مهار آتش نباید روی یک نقطه تمرکز شویم و باید از چندین جبهه برای مهار و اطفا حریق در ارتفاعات اقدام نماییم.

وی اظهار داشت :بخشی از آتش سوزی در دامنه های مناطق جنگلی و مرتعی کوه نارک این شهرستان پس از پنج روز کوشش سخت و طاقت فرسا کنترل شده ولی در ارتفاعات این کوه و نیز منطقه حفاظت شده خامی آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

اتابک ادامه داد: هم اکنون برای مهار آتش سوزی مناطق مارین، نیمدور،کوه خامی و دیل ، منطقه فتح درباشت بیش از ۵۰۰ نفر نیرو تلاش می کنند.

حضور استاندار در منطقه عملیات مهار 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد که چندین بار برای نظارت بر عملیات خاموش کردن آتش در منطقه جهاد آباد نارک حضور یافته از حضور و اقدام به موقع گروه های مختلف مردمی، نظامی و انتظامی و اجرایی برای مهار آتش سوزی قدردانی کرد. 
حسین کلانتری در این بازدید ضمن تأکید بر تقسیم کار نیروهای خدمات رسان و امداد رسان گفت: به منظور جلوگیری از گسترش آتش سوزی در منطقه چهار فروند بالگرد و آب پاش در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: دمای هوا، وزش باد و صخره‌ای بودن ارتفاعات از موانع پیش روی نیروهای اطفای حریق در این آتش سوزی بوده است با این وجود همه عوامل حاضر در صحنه فعالیت قابل ستایشی دارند.
کلانتری افزود: امکانات لازم برای مهار کامل این آتش سوزی تدارک شده است و نیروهای مردمی ، دستگاه های اجرایی و نیروهای تیپ ۴۸ فتح مسئولانه پای کار هستند.

چهار فروند بالگرد در حال اعزام نیرو 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعزام نیرو برای اطفای حریق در منطقه حفاظت شده کوه خامی با استفاده از چهار بالگرد در حال انجام است و  سخت گذر بودن، وزش باد و گرمای شدید ، مهار آتش در ارتفاعات نارک و خامی در شهرستان گچساران را دشوارتر کرده  و برای روز پنجم نیز آتش سوزی درختان بلوط این منطقه همچنان ادامه دارد.

کیامرث حاجی زاده افزود: آب، غذا و تجهیزات پشتیبانی برای نیروهایی که از روز شنبه تاکنون در حال مهار آتش هستند به ارتفاعات منطقه حفاظت شده خامی ارسال شده و امیدواریم به زودی با تلاش همه نیروهای حاضر در بحران، شاهد کنترل و مهار آتش در ارتفاعات کوه خامی گچساران باشیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون موضوع مهم ایمنی افراد است چرا که  متاسفانه کسانی برای  اطفا حریق می آیند که هیچ آموزشی در این زمینه ندیده اند و  انتظار می رود افرادی که در این زمینه آموزش‌های لازم را فرا گرفته اند برای مهار آتش به منطقه اعزام شوند.

حاجی زاده با بیان اینکه هماهنگی بین دستگاه ها برای ارسال نیرو و امکانات به این مناطق اهمیت بالایی دارد ، گفت: در بحران ها بدون هماهنگی بین بخشی و کمک همه دستگاه ها امکان مهار بحران کم است بنابراین می طلبد همه در چنین مواقعی کمک کنند.

رئیس دادگستری گچساران هم شامگاه روز دوشنبه در نشست ستاد بحران گچساران گفت: در حال حاضر برای متخلفان بروز این آتش سوزی پرونده قضایی تشکیل شده و عمدی و غیرعمد بودن این حادثه در حال بررسی است.

رهام دیانت افزود: در ماده ۴۷ قانون حفاظت از مراتع و جنگلها ، وظایف مسوولان را در زمان وقوع بحران تشریح کرده است و در در  این ماده قانونی بیان نشده که شهرداری دوگنبدان  و یا شهرداری باشت در حادثه حضور داشته باشند بلکه در این ماده  قانونی گفته شده که کلیه نهادها، ادارات،دستگاه‌های مختلف اجرایی تمامی امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی خود را برای مقابله با بحران  در اختیار مدیریت بحران شهرستان قرار دهند.

وی با بیان اینکه در گذشته در نشست ستاد مدیریت بحران ، وظایف ادارات دولتی در زمان وقوع بحران توضیح داده شد، گفت:  بسیاری از مدیران از این ماده قانونی اطلاع ندارند و  انتظار می رود مدیرکل بحران استان  این ماده قانونی را به طور کامل برای دستگاه ها شرح دهد.

دیانت در ادامه عنوان کرد: برای مهار آتش در ارتفاعات پیشنهاد می شود که نیروهای مردمی از طریق منابع طبیعی و محیط زیست بسیج شوند چرا که اکنون نیروها در ارتفاعات خسته شده‌ اند و رمقی برای آنها نمانده است و  باید نیروی تازه نفس جایگزین کرد.

رئیس دادگستری گچساران گفت:  برای این گونه حوادث باید یک فکر اساسی  کرد و هر ساله برگزاری چنین جلساتی فایده ای ندارد و  نبود بالگرد در استان و شهرستان گچساران در زمان وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها موجب شده که وسعت آتش سوزی در منطقه گسترده و وسیع شود، انتظار می‌رود در این زمینه تدابیری اندیشیده شود تا این مشکل برای همیشه رفع شود.

پیش از این هفت  فقره آتش سوزی امسال در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha