نقش والدین در غنی سازی تابستان کرونایی دانش‌آموزان

کرمانشاه - ایرنا - در شرایطی که کرونا این مهمان ناخوانده بین همه جدایی فیزیکی ایجاد و بحث اصلی هر محفلی شده، آنچه که مهم است توجه خانواده‌ها به روح و روان کودکانی است که درگیر نگرانی‌های روزانه این ویروس شده‌اند و برای پرکردن اوقات فراغت تابستان امسال هم با محدودیت‌های ریز و درشت مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، غنی سازی اوقات فراغت در روزگاری که کشور در حال مقابله با ویروس منحوس کروناست، محدودیت‌های فراوانی به خود گرفته و دیگر همانند گذشته از کلاس‌ها و بازی‌های گروهی خبری نیست و از سوی دیگر درنظر گرفتن برنامه ای هدفمند و منسجم برای پرکردن این اوقات نیز مشکلات خاص خود را دارد.

از سوی دیگر هر ساله با قرارگیری در فصل تابستان، غنی سازی اوقات فراغت به بحث داغ ارگان های فرهنگی تبدیل می شد و اکنون که فعالیت های گروهی به کمترین سطح خود رسیده و در خانه ماندن به بهترین راه برای در امان ماندن کودکان و نوجوانان تبدیل شده است، این والدین هستند که با وجود مشکلات متعدد اقتصادی باید بتوانند نیاز کودک خود را بخوانند و هر خانه را به یک پایگاه اوقات فراغت تبدیل کنند.

فعالیت فضای شبکه اجتماعی دانش آموزی شاد راهکاری است که از سوی آموزش و پرورش برای غنی سازی این روزهای دانش آموزان درنظر گرفته شده است چرا  که امکان حضور دانش آموزان در پایگاه های اوقات فراغت وجود ندارد، و بدیهی است که والدین برای  سازگاری بهتر دانش آموز با این محدودیت ها وظیفه دوچندان برعهده دارند.

در این بین استفاده از نظرات کارشناسان فرهنگی و فعالان حوزه کودک و نوجوان می تواند چراغ راهی باشد تا شرایط زندگی و سازگاری با محدودیت‌های کرونایی راحت تر منتقل و آموزش داده شود.

محیط خانه نباید پرتنش باشد

یک پژوهشگر فرهنگی به خبرنگار ایرنا گفت: والدین نه تنها نگران انزوا و محدودیت‌های کرونایی کودکان خود در تابستان هستند، بلکه استفاده بیش از حد فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری به نگرانی دیگری برای آنان تبدیل شده و اکثر آنان برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان خود سردرگم هستند.

«شکوه هاشمی» افزود: درست است که برنامه‌های شاد و مفرح بخشی به همراه مهارت‌های متعدد توسط آموزش و پرورش از طریق برنامه شاد در فضای مجازی وجود دارد با این حال نباید والدین از توجه به فرزند غافل شوند و او را در فضای مجازی رها کنند.

 وی تاکید کرد، مشخص نیست تا چه زمان میزبان این مهمان ناخوانده هستیم ولی آنچه مهم است سازگاری با شرایط کرونایی است والدین باید کودکان را برای مهار استرس های این ویروس توانمند کرده و خانه را به محیطی برای تنش و استرس بیشتر در کودک تبدیل نکنند.

هاشمی از بازی‌های خانوادگی، کتابخوانی، برنامه ریزی برای گشت و گذار در طبیعت با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و ورزش و پیاده روی با رعایت موازین بهداشتی به عنوان راهکاری برای غنی سازی اوقات فراغت در شرایط کرونایی نام برد.

آپارتمان نشینی و انزوای کودک در روزهای کرونایی

«مهناز فتاحی» که یکی از فعالان حوزه کودک و نوجوان است و در سال‌های اخیر مدیریت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان کرمانشاه را برعهده گرفته است، به خبرنگار ایرنا گفت: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برای غنی سازی اوقات فراغت، کارگاه های متعددی در فضای مجازی تدارک دیده است و داوطلبان می توانند در این کارگاه ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: درب مراکز کانون برای مراجعه حضوری و سرگرم شدن نوجوانان باز است تا در صورت تمایل کتاب به امانت ببرند البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برخی فعالیت ها به صورت محدود در برخی از شهرستان های زرد اجرا می‌شود.

فتاحی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان به فعالیت های شاد و گروهی نیاز دارند مدت هاست منزوی بودن در خانه و آپارتمان، آنان را دچار آسیب کرده و معتقدم این آسیب‌ها به تدریج خود را نشان می‌دهد.

او گفت: چنین شرایطی موجب شده کودکان بیش از گذشته به گوشی تلفن های همراه و فضای مجازی پناه ببرند لذا والدین باید برای کاهش این آسیب‌ها، همت کنند.

باید با تولید محتوای مفید برای کودک تغذیه فکری ایجاد کردی

یک فعال حوزه کودک و نوجوان که سال‌هاست با آموزش کودکان و نوجوانان ارتباط و فعالیت دارد، نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون شرایطی پیش آمده که حساسیت کرونایی همانند سال قبل وجود ندارد و این ویروس برای برخی عادی انگاری شده در صورتی که این تصور اشتباه است و باید به عنوان یک انسان مسوولیت پذیر براین قضیه حساس باشیم.

«زهرا نظری» ادامه داد: پیشنهاد می‌شود برای غنی سازی اوقات فراغت کودک و نوجوان به تولید محتوای مفید در فضای مجازی بپردازیم و اکنون به دلیل وجود برنامه شاد، بسیاری از کودکان زودتر از موعد وارد این فضا شده‌اند.

وی با تاکید براینکه با تولید محتوای مفید می توان تغذیه فکری صحیحی برای کودک ایجاد کرد، افزود: علاوه بر تولید محتوا در فضای اینترنتی و مجازی، باید کتاب ها و سرگرمی های خوب را به کودکان معرفی کنیم این امر از طریق رسانه ملی، فضای مجازی، جمع ها و بازی های دسته جمعی خانوادگی محقق می شود تا ذهن بچه ها درگیر شود و صاحب علم و تخصص در آن حوزه می‌شوند.

توجه به کودک یک زنجیره گمشده است

نظری معتقد است: می‌توان به معرفی کتاب پرداخت، این کتاب ها برای بهره بردن کودکان کم نیست و با توجه به مشغله والدین، که برای رفاه کودک در تلاش هستند، زنجیره گمشده ای به نام توجه والدین به کودکان دیده می‌شود که موجب افسردگی و احساس بی ارزشی خواهد شد، کتابخوانی راهگشا است.

وی ادامه داد: والدین گاه فراموش می‌کنند کودکان بیشتر از آنکه وسیله بازی و رفاه بخواهند به محبت و توجه نیاز دارند، کودکان تمایل دارند والدین برای آنان وقت بگذارند و به تقویت هوش و مهارت ها بپردازند بنابراین نباید تهیه اسباب بازی متعدد جایگزین این مهم شود.

وی تاکید کرد: نیاز است جایگاه اصلی خانواده به افراد باز گردد و وظیفه اصلی که تربیت فرزندان شادتر است به والدین یادآوری شود.

نظری که از فعالان بنیاد خیریه نیکوکاری دست های مهربان است، ادامه داد: در بنیاد نیکوکاری دست های مهربان هر چند کودکان از نظر مالی ضعیف هستند اما در تلاش هستیم با برگزاری دوره های استعدادیابی و برگزاری جشن ها و کلاس های تقویت هوش و حافظه، بتوانیم این احساس مفید بودن را افزایش بدهیم تا به افسردگی نرسند.

این فعال حوزه فرهنگی یادآور شد: باید به کودکان یاد داد تا انسان های توانمندی شده و برای خود ارزش قائل شوند.

امسال حدود ۵۰۰ پایگاه در شبکه شاد برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان استان کرمانشاه فعال شده است.

گزارش از زهره کریم زاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha