۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۲۶
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84405209
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۳۰ میلیارد ریال برای سد امیرآباد کامیاران هزینه شده است

سنندج - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: تاکنون از ۹۹۰ میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته برای ساخت و تکمیل سد امیرآباد کامیاران، ۶۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و هرینه شده است.

به گزارش ایرنا، آرش آریانژاد روز پنجشنبه در بازدید از سد امیرآباد، ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه کامیاران با حضور محسن فتحی نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان، اظهار داشت: در سال‌های گذشته میزان اعتباری که برای پیشبرد و تکمیل سد امیرآباد نیاز بود به این پروژه تخصیص نیافت اما طی ۲ سال گذشته این روند تغییر یافته و تاکنون از ۹۹۰ میلیارد ریال بودجه این طرح ۶۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: برای اتمام عملیات ساخت سد امیرآباد به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص این بودجه، امیدواریم در آبان امسال، آبگیری آن انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: هدف از ساخت سد امیرآباد پوشش ۵۶۰ هکتار اراضی کشاورزی، ارتقای سیستم آبیاری مزارع از سنتی به مدرن و ایجاد اشتغال پایدار و توسعه منطقه است.

۶۳۰ میلیارد ریال برای سد امیرآباد هزینه شده است

آریانژاد در بازدید از خط انتقال آب اراضی کشاورزی روستای خامسان نیز گفت: هدف از این طرح، پمپاژ آب رودخانه گاوه رود از مخزن سد گاوشان برای تأمین آب یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این روستا است که برای این پروژه تاکنون ۱۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهار داشت: در صورتی که اعتبار کامل پروژه در سال جاری تخصیص یابد سبب افزایش رونق تولید و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای حدود چهار هزار نفر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به پیشرفت مطلوب پروژه‌های این شرکت طی چند سال اخیر، افزود: با توجه به جدیت و تلاش‌های شبانه روزی مجموعه شرکت آب منطقه‌ای استان و حمایت‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در چند سال اخیر در حوزه آب استان شاهد جهش و پیشرفت چشمگیری بوده‌ایم.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha