به گزارش ایرنا، پیروز حناچی روز شنبه در مراسم بهره برداری از کوشک باغ هنر افزود: با انگیزه کشف ریشه معماری ایرانی اسلامی, به بررسی ریشه معماری پرداختیم.
وی یادآورشد: معماری دوران اسلامی تداوم معماری گذشته را در خود دارد فقط با این تفاوت که در دوران اسلامی ظرافت و زیبایی بیشتری به کار می رود.
حناچی اظهارداشت: بسیاری معماری دوران اسلامی ایران را یک مصداق می بینند یا با شکل خاصی مانند بناهایی که گنبد دارد یا مشابه مساجد است.
شهردار تهران گفت: دکتر پیرنیا در تحقیقات خود در زمینه ریشه ماندگاری معماری ایرانی اسلامی معتقد است که چهار اصل نیارش، مردم داری، پرهیز از بیهودگی و بوم آور مهمترین شاخص ها محسوب می شوند.
وی خاطرنشان کرد: این تعارف نیست که در موزه های دوران اسلامی کشورهای مختلف آثار فاخر و صنایع ظریف ایران را می توان دید و چگونه می توان این فرهنگ و مفهوم را تداوم بخشید.
حناچی ادامه داد: به طبع تداوم این هنر در آموزش مستتر است و بسیاری از هنرها و صنایعی که در آستانه انقراض است از طریق آموزش باقی و زنده می ماند.
شهردار تهران گفت: بدون شک با مدیریتی که در شرکت عباس آباد برای این مجموعه پیش بینی شده است می توان با آموزش هنرهای ایرانی, این صنایع ظریفه را ماندگار و منتقل کرد.
وی اضافه کرد: از طریق دانش, آموزش و ارتقای سطح سواد مردم می توان هنرهای ایرانی را منتقل کرد.
سید محمد حسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد نیز در این مراسم گفت: این مجموعه خانه شعر و ادبیات را به خانه شعر و هنر و موسیقی پیوند می دهد.
وی افزود: این مجموعه هم آموزش دهنده هنر ایرانی و هم ترویج کننده آن خواهد بود.
حجازی اظهارداشت: فکر ساخت این سازه هفت هزار متری از دهه ۸۰ در ذهن متولیان مجموعه عباس آباد شکل گرفت و سرانجام عملیات آن از سال ۹۳ آغاز ولی دچار رکود و سکون شد.
وی ادامه داد: از سال ۹۵ مجدد ساخت آن رونق گرفت و اکنون در چهار طبقه ساخته شده و با نقش و نگاری دلربا و متاثر از هنر دوره صفویه الهام گرفته شده است.
باید مفاهیم هنر ایرانی را برای خلق آثار جدید به کار گرفت
شهردار تهران در حاشیه بهره برداری از کوشک باغ هنر ایرانی نیز در جمع خبرنگاران گفت: در صورتی که مفاهیم هنر ایرانی را دریافت و به آثار کنونی و آتی منتقل کنیم، در خلق آثار جدید موفق بوده ایم و همه تلاش ما نیز این است که این اتفاق رخ دهد.
حناچی افزود: چهار مفهوم مد نظر دکتر پیرنیا در خصوص معماری ایرانی امروز توسعه و بسط پیدا کرده است.
وی یادآورشد: به هر صورت آنچه که در معماری سنتی به آن افتخار می کنیم، بر اساس همان مفاهیم شکل پیدا کرده و به تبع آن در صنایع و هنرهای ظریفه هم این مفهوم نهفته است.
حناچی اظهارداشت: آنچه که جای نگرانی دارد، این است که این معماری در دوران پیش و پس از اسلام به فراموشی سپرده شود و به نسل های بعد منتقل نشود.
شهردار تهران گفت: به هر صورت به وجود آمدن مکان هایی مانند کوشک باغ هنر، حداقل این تاثیر را خواهند داشت که امکان آموزش و تسری این صنایع ظریفه را به نسل های بعد فراهم می کند.
وی به تبیین دلایل تاخیر در اجرای کامل پروژه کوشک باغ ایرانی در ۲ دهه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح به دلیل مشکلات اعتباری و مدیریتی عقب افتاد و تلاش شد در این دوره اجرای آن در اولویت قرار گیرد.
حناچی به بنای معماری ماندگار تهران در عصر معاصر و جدید نیز اشاره و اعلام کرد: در اراضی عباس آباد پل طبیعت را داریم، که یک اقتباس از پل های ایرانی است که به این شکل خود را نشان داد.
به گزارش ایرنا، در طراحی پروژه کوشک باغ هنر از توان و تخصص مهندسان جوان ایرانی و در حوزه نازک کاری و خلق اثر گنبد شگفت انگیز پروژه، از هنر دست هنرمندان داخلی استفاده شده است.
بناست در این مجموعه، هنرهای سنتی، صنایع دستی و آثار هنری اقوام ایرانی آموزش و ترویج داده و زمینه ای برای احیای صنایع دستی در آستانه نابودی فراهم شود.
اسکلت ساختمان این مجموعه از نوع بتنی با حدود ۱۴ متر عمق از سطح زمین است و گالری ۵۰۰ متری، فضای اداری ۹۰۰ متری، رستوران یک هزار متری در کنار سالن سینمای ۳۰۰ نفره به همراه فضای تجاری و باز به متراژ ۷۰۰ مترمربع دارد و نقاط به غیر از محوطه حدود هفت هزار متر است.
نظر شما