تولیت آستان قدس رضوی بر تقویت مبانی معرفت دینی تاکید کرد

مشهد- ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: رسانه‌ها باید در کنار توجه به احساسات، به عمق‌بخشی دینی و تقویت مبانی معرفتی نیز توجه داشته باشند، تقویت مبانی معرفتی بسیار مهم است که انسان را از انحراف نجات می‌دهد و موجب تقویت قوه تفکر و استدلال صحیح انسان می‌شود.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری آستان قدس رضوی، حجت الاسلام احمد مروی در دیدار جمعی از مدعوین و داوران جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) افزود: تنها راه حفظ جامعه در مسیر ارزش‌های اسلامی، بهره‌گیری از معارف اهل بیت(ع) است، رسانه‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت دستگاه امام رضا(ع) روحیه امید، نشاط و مقاومت را در مردم ایجاد کنند، پیوند مردم با معارف ائمه اطهار(ع) راه اتصال انقلاب اسلامی به انقلاب حضرت مهدی(عج) است.

وی مدیران و اهالی رسانه کشور را به ارائه طرح و ایده برای تولید محتواهای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت و بیان کرد: مغناطیس حرم رضوی اقشار مختلفی را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، در تمام هنرهای معماری این بارگاه نورانی معارف، تاریخ، برهان و معرفت وجود دارد، موقوفات و نذور مردم به این آستان نورانی سرشار از حکایات و عنایت‌های حضرت رضا(ع) است که هرکدام سوژه‌ای جذاب برای فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خدمت به حضرت امام رضا(ع) تنها محدود به جغرافیای حرم مطهر نمی‌شود، گفت: هر یک از اهالی رسانه که برای نشر معارف و سخن حضرت ثامن الائمه(ع) در جامعه بکوشد خادم رسانه‌ای حضرت رضا(ع) است، اقشار و اصناف مختلف با گره گشایی از مشکلات مردم به نیت حضرت رضا(ع) می‌توانند خادم این دستگاه نورانی باشند.

حجت الاسلام مروی، پیروی از اهل بیت(ع) را حقیقت استمرار راه پیامبر اکرم(ص) و موجب سعادت بشری دانست و عنوان کرد: نباید تنها به یکسری مناسک دینی بسنده کنیم، چرا که در بیان معارف اهل بیت(ع) و تربیت جامعه نیز نیازمند همت و تلاش مضاعف هستیم.

وی با تأکید بر اینکه شعائر و شور، بسیار لازم و خوب است اما در کنارش باید به عمق بخشی معرفتی نیز توجه شود، تصریح کرد: اگر احساسات پشتوانه معرفتی نداشته باشند دوام و تأثیرگذاری ندارند، اگر احساسات باشد اما عمق معرفتی و دینی نباشد، وسوسه‌های شیطانی که در مسیر قرار دارد می‌تواند انسان را منحرف ‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مناسبت‌های مذهبی همچون ماه مبارک رمضان و ایام محرم و صفر، اظهار داشت: از این مناسبت‌های مذهبی که عموم مردم آمادگی مناسبی برای پذیرش معارف الهی دارند، باید در جهت عمق بخشی دینی و معرفتی به جامعه استفاده شود، به گونه‌ای که پس از این ایام، تغییر در رفتار و زندگی افراد جامعه مشهود باشد.

حجت الاسلام مروی با تأکید بر اینکه زیارتگاه‌های مذهبی محل کسب آگاهی، معرفت و بصیرت دینی است، عنوان کرد: در طول تاریخ مردم برای کسب آگاهی، شناخت معارف دینی و رهایی از شبهات به خانه ائمه اطهار(ع) مراجعه و از این حضرات معرفت کسب می‌کردند، در تاریخ کمتر داریم که مردم برای حوائج دنیوی خود به اهل بیت(ع) مراجعه کرده باشند اگرچه در این موارد نیز آن حضرات از مردم رفع حاجت می‌کردند، اما عموما مسائل معرفتی، پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی دلیل مراجعه مردم بوده است.

وی با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌هایی که حکام جور و طاغوت برای شیعیان در طول تاریخ ایجاد می‌کرده‌اند، بیان کرد: مردم با مراجعه به ائمه اطهار(ع) و کسب معرفت، امید، ایمان راسخ و قدرت مقاومت نیز از این حضرات کسب می‌کردند، امروز رسانه ها نیز می‌توانند با استفاده از اقیانوس معارف اهل بیت(ع) و بیان سخن این حضرات در قالب‌های تازه و غیرکلیشه‌ای، همین کارکرد را در جامعه داشته باشند.

اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) ۳۱ تیرماه در مشهد برگزار شد که ۲ هزار و ۵۰۰ فعال رسانه ای از سراسر کشور ۹ هزار اثر خود را در سه بخش خبری و تحلیلی شامل خبر، گزارش، سرمقاله و یادداشت، گزارش خبری تلویزیونی و اینفوگرافی،  صوتی و تصویری شامل برنامه تلویزیونی، برنامه رادیویی، نماهنگ تلویزیونی، مستند تلویزیونی، طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی و فضای مجازی شامل موشن گرافی، پادکست، طرح بازی و نرم افزار و وقف مجازی ارایه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha