به گزارش ایرنا، محمدرضا نوروزپور مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) افزود: زمانی که بحث بهرهوری به اولویت ذهنی و دغدغه مسئولان و قانونگذاران تبدیل شود، به تبع آن، جامعه هم در این زمینه مطالبهگر میشود.
وی با بیان اینکه مفهوم و پیام برخی از علوم و دانشی که از غرب وارد کشور شدهاند، بهدرستی منتقل نشده است، خاطرنشان کرد: یکی از این مفاهیم روزنامهنگاری است؛ متاسفانه روزنامهنگاری در کشور ما محدود به یکی، دو ژانر شده است و سایر مسئولیتها مانند روزنامهنگاری مبتنی بر توسعه، روزنامهنگاری مبتنی بر آگاهیبخشی و... فراموش شده است.
متاسفانه رسانهها از جمله روزنامهها از رسالت خود که ارتقای سطح درک، سواد و فهم عمومی از مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، غافل ماندهاند. اگر روزنامهنگاری به این وجوه از مسئولیتهای خود برگردد و متوجه آنها شود، قطعا در خصوص درک اجتماعی و اجتماعیکردن مفهوم بهرهوری تاثیرگذار خواهد بود.
به گزارش روابطعمومی سازمان ملی بهرهوری ایران مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز منابعی مانند انرژی روزبهروز در حال کاهش است، گفت: در شرایط کنونی موضوع بهرهوری بحث بسیار مهم و حیاتی است. بهعنوان مثال، بهدلیل موقعیت جغرافیایی ایران، کمبود آب سالهاست در کشور مطرح بوده است، در حالی که با برنامهریزی سیستماتیک برای بهرهوری و استفاده بهینه از منابع آبی کشور میتوان مشکل کمبود آب را حل کرد.
وی با بیان اینکه رسانهها اولویتهای ذهنی افراد جامعه را میسازند، تصریح کرد: زمانی که رسانه بتواند اولویتهای ذهنی صنعتکار، قانونگذار، شهروند و... را به این سمت هدایت کند که «باید در همه امور بهرهوری بالا باشد»، آن زمان همه به فکر چاره میافتند و اگر راه چارهای هم پیدا شد به آن پایبند خواهند بود.
نوروزپور ادامه داد: در حال حاضر دغدغه رسانهها ساختن اولویتهای دیگری است؛ رسانهها یا سیاسی هستند یا اقتصادی. متاسفانه برخی هم بنگاهدار شدهاند و رسانهای که فعالیت اقتصادی یا بنگاهداری میکند، طبیعتا اولویت ذهنی که قرار است برای مخاطب بسازد مبتنی بر اولویت کاری و ذهنی آن رسانه خواهد بود.
یادآور میشود در نخستین دوره اعطای نشان ملی بهرهوری، خبرگزاری ایرنا موفق به دریافت لوح تقدیر از هیات داوران شد.
نظر شما