جشنواره «محله همدل» با ایده‌های مبتکرانه به جنگ مشکلات می‌رود

تهران- ایرنا- دبیر جشنواره «محله همدل» گفت: هدف مهرواره محله همدل این است که بسیاری از هم‌وطنان به این موضوع فکر کنند که با طرح ایده‌های مبتکرانه می‌توان به جنگ مشکلات و مسائل محلات رفت. 

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان تبلیغات اسلامی طرح محله همدل از جمله طرح‌هایی است که در ماه مبارک رمضان امسال کلید خورد و توانست انگیزه حل مسائل و مشکلات گوناگون را برای هم‌وطنان در جای‌جای کشور ایجاد کند؛ درحالی‌که مردم به‌صورت مستقیم در سامانه ثبت مسئله می‌کردند و درصدد حل مسائل برمی‌آمدند.

هنوز چند ماه از اجرای این طرح نگذشته بود که متصدیان و خادمان این طرح متوجه شدند با سرمایه بزرگ عظیم انسانی روبه‌رو هستند؛ مردمی که با ایده‌های مختلف برای طرح مسئله پیش‌قدم می‌شدند و از آن جذاب‌تر، گام‌های بلندتری نیز برای حل مسئله برمی‌داشتند؛ از این‌ رو جشنواره محله همدل باشکوه‌تر شکل گرفت تا بهترین‌های محله همدل به صحنه بیایند و تمام مردم ایران این قهرمانان ملی را بشناسند. بهترین‌هایی که برای حل و فصل مسائل محله و منطقه خودشان، پاشنه‌ها را ورکشیده‌اند و به میدان آمده‌اند.

حجت‌الاسلام رضا غلامی دبیر جشنواره محله همدل با بیان این مطلب که برگزاری طرح محله همدل زمینه‌ای فراهم کرد تا مسائل؛ نیازها و دغدغه‌های محلات مختلف کشور ثبت شوند، تصریح کرد: هدف مهرواره محله همدل این است که بسیاری از هم‌وطنان به این موضوع فکر کنند که با طرح ایده‌های مبتکرانه می‌توانند به جنگ مشکلات و مسائل محلات بروند، اما مهم‌تر این بود که یک سرمایه بزرگ انسانی با انگیزه حل مسئله پا به میدان گذاشت و این سرمایه‌ بسیار گران‌قیمتی برای جامعه محسوب می شود. طوری که بارها به خادمان طرح محله همدل اعلام کردیم که در جلسه‌های «تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مانند جلسه‌های استانداری و فرمانداری» این عزیزان را به‌ عنوان نخبگان جامعه معرفی کنند تا از فکر و ایده آن‌ها نیز برای حل مسائل استفاده شود.

هزاران طرح در سامانه ثبت شد

وی افزود: هزاران طرح و راه حل مسائل  و مشکلات محلات در سامانه ثبت شد و هرچه تعداد مشارکت مردم بیشتر می‌شد، تعداد خادمان این طرح و همین‌طور تعداد ارزیاب‌ها نیز بیشتر می‌شد تا حق هیچ شرکت‌کننده‌ای از بین نرود. با نزدیک‌تر شدن به انتخاب برگزیده‌ها، ارزیابان بیشتری وارد میدان شدند تا بتوانند طرح‌ها را با دقت بیشتری رصد کنند و بهترین‌ها را در حیطه داوری بگذارند، به نحوی  که ۲ هزار و ۹۶۹ ارزیاب و داوران استانی و شهرستانی تمام طرح‌ها را مطالعه کردند که از بین آن‌ها هزار و ۴۵۷ طرح برتر شهرستانی را برگزیدند و از این تعداد نیز ۴۵۶ طرح به مرحله استانی راه یافتند. 
غلامی اضافه کرد: از بین ۴۵۶ نفر منتخب استانی ۴۸ نفر به سطح ملی رسیدند و بازهم در بین منتخبان ملی سه نفر انتخاب خواهند شد. این انتخاب، شبیه به رقابتی است که در برنامه عصر جدید شکل گرفت. بعد از معرفی این طرح در صدا و سیما به چندین منتخب کدهایی تعلق گرفت تا فرصت رقابت از نگاه مردم به آن‌ها داده شود و با رأی  مردم، سه نفر اول انتخاب شوند این در حالی است که سخت‌ترین بخش انتخاب، به عهده مردم و بینندگان رسانه ملی است.

از ارائه ایده تا تحلیل کلان در لایه های ملی

وی در خصوص پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی جامعه با استفاده از ایده‌ها و نظرات ارائه‌شده بیان داشت: حضور این عزیزان از جهت نیروی انسانی و در حوزه نظام حل مسائل بسیار ارزشمند است و آن‌ها سرمایه کشور محسوب می‌شوند. به عنوان مثال دو طرحی را که درخصوص نهاد خانواده مطرح شده بود و از دل همین محله همدل برآمد به دو مؤسسه پژوهشی که در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند، معرفی کردیم و پژوهش‌های جالبی صورت گرفت. حتی از تحقیق‌ها و فعالیت‌های پژوهشی این عزیزان می‌توان به تحلیل کلان در لایه‌های ملی رسید. حالا تلاش می‌کنیم که این کنشگران فعال جامعه را به مساجد وصل کنیم و ارتباط اجتماعی بیشتری برای آن‌ها فراهم سازیم؛ حتی به طرح‌هایشان ضریب رسانه‌ای داده و به آن‌ها فرصت گفتمان‌سازی بدهیم.

ساخت مستند روایی از مشکلات محلات

غلامی در خصوص الگوسازی از این کنشگران اجتماعی فعال ابراز داشت: در واقع تجربه‌نگاری این عزیزان می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای دیگر افرادی باشد که دوست دارند در این زمینه کار کنند. بخش دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، ساخت مستند روایی است. گروه مستندساز وارد محله می‌شود از مسئله و مشکل فیلم می‌گیرد و مصاحبه می‌کنند و با مردم حرف می‌زنند و بعد از حل مشکل نیز گزارش‌های روایی تهیه می‌کنند. این اقدام سبب می‌شود رغبت حضور مردم در این مشارکت‌ها افزایش پیدا کند.

۱۰ میلیارد تومان وام اشتغال زایی

وی افزود: بعد از اجرای طرح محله همدل بسیاری از ادارات و سازمان‌ها قول مساعدت دادند که در کنار سازمان تبلیغات اسلامی از این طرح‌ها و برگزیدگان طرح مهراوه همدل حمایت کنند همچنین علاوه بر اهدای جوایز ارزشمند تلاش شد برای توسعه دادن به ۴۸ طرح برتر ملی وام‌های کارآفرینی. اشتغال‌زایی اختصاص یابد و مبلغی به میزان ۱۰ میلیارد تومان به‌عنوان وام اشتغال‌زایی در نظر گرفته‌شده است و سهم هر طرح  از این وام با توجه به اقتصادی‌بودن و میزان رتبه‌ای که کسب کرده، مشخص می‌شود. البته خیران نیز قول همکاری داده‌اند و قرار است از وام‌هایی که خیران در اختیار این طرح‌ها و پروژه‌ها می‌گذارند نیز استفاده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha