به گزارش ایرنا، دانشگاه کاشان به عنوان نخستین مرکز آموش عالی این منطقه سال ۱۳۵۲ با تلاشها و پیگیریهای مستمر محمود اسلامی دیزچه مجوز تأسیس گرفت و از مهر ۱۳۵۳، ۲۰۰ دانشجو در ۲ رشته ریاضی و فیزیک تحصیلشان را آغاز کردند؛ البته نخستین جرقههای تشکیل این مرکز حدود ۱۰ سال قبل از آن یعنی در سال ۱۳۴۳ زده شد.
سال ۱۳۷۳ با تصویب جامعیت دانشگاه کاشان روند توسعهای دانشگاه شتابان شد و فضاهای فیزیکی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی، رفاهی و تجهیزاتی، تعداد رشتهها و دانشجویان، جذب و ارتقای مرتبه علمی اعضای هیأت علمی گسترش یافت.
سرپرستی و ریاست دانشگاه کاشان از بدو تاسیس تا سال ۱۳۹۲ بر عهده سیداحسانالله احدیت، سیداحمد آرامفر (امام)، فیروز خوش ضمیر، سرمدی، محمود رهنما، حسین پور زاهد، غلامحسین ریاضی، علی شریف، تقی شامخی، محمدمهدی معرفت، مجتبی شریعتی نیاسر، حسن دقیق، سیدجواد ساداتینژاد و عباس کتابی و از این سال تاکنون (هشت سال) عباس زراعت به عنوان رییس این دانشگاه فعالیت میکند.
دانشگاه کاشان با تلاشهای صورت گرفته، اکنون به عنوان یکی از دانشگاههای مطرح محسوب میشود به طوری که رییس این دانشگاه اعلام کرده از بین ۱۷ دانشگاه برتر برای قرار گرفتن در تراز بینالمللی در رده دهم قرار دارد.
برگزاری هفته دستاوردها و افتخارات این دانشگاه از دوم تا هفتم مرداد ماه فرصتی شد تا فعالیتهای این مرکز علمی بیش از پیش تبیین و اطلاعرسانی شود؛ این هفته با برگزاری نشست مطبوعاتی رییس و هیات رییسه دانشگاه در پارک علم و فناوری غیاث الدین کاشانی آغاز شد.
اجرای آیین روز بینالملل دانشگاه، اعطای دکترای افتخاری به علی سعیدی کارآفرین نمونه کشور و حامی آموزش عالی، گردهمایی شرکتهای دانشبنیان و خلاق مستقر در پارک علم و فناوری غیاثالدین کاشانی، مرکز نوآوری و تجاریسازی دانشگاه کاشان و مرکزهای رشد این دانشگاه و علوم پزشکی، گردهمایی مهرورزان، افتتاح کتابخانه مرکزی به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع در چهار طبقه و پنج مخزن کتاب به مساحت ۲ هزار متر مربع، سالن مطالعه، انتشارات و صحافی، امضای تفاهم نامه کارآفرینی با شرکت پترونیرو صبا مستقر در پارک علم و فناوری، بهرهبرداری از مرحله نخست آزمایشگاه مرکزی پارک علم و فناوری به وسعت ۳۵۰ متر مربع، گردهمایی بازنشستگان دانشگاه و آیین اختتامیه در شام عید غدیر خم از دیگر برنامههای هفته دستاوردها و افتخارات دانشگاه کاشان بود.
رتبههای برتر بینالمللی
رییس دانشگاه کاشان در آیین اختتامیه هفته دستاوردها و افتخارات این دانشگاه در فرهنگسرای دانش شهرستان مهمترین دستاوردهای دانشگاه کاشان در مدت هشت سال را کسب پی در پی رتبههای برتر دانشگاه کاشان در نظامهای مختلف علمی بین المللی عنوان کرد.
عباس زراعت با اشاره به تدوین برنامه دوم راهبردی دانشگاه کاشان افزود: دانشگاه کاشان بر پایه این برنامه در تراز بین المللی مطرح و جامعه محور خواهد بود.
وی به طرح ۲۰۰+۵ اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه کاشان جزو ۱۷ دانشگاه برتر است که باید با رقابت علمی در ردیف پنج دانشگاه برتر قرار گیرد و هم اکنون در رتبه دهم در تراز بین المللی قرار دارد.
رییس دانشگاه کاشان مهمترین شاخص دانشگاه در این طرح را کسب رتبه در نظامهای رتبه بندی تایمز، لایدن، شانگهای و غیره عنوان و اضافه کرد: نظام رتبهبندی تایمز از مهمترین نظامهای بین المللی است که خوشبختانه دانشگاه کاشان در سه سال رتبه نخست را در بین دانشگاههای جامع کشور و سه سال نیز رتبه اول دانشگاههای جوان را کسب کرد و در آسیا جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته است.
زراعت با تاکید بر اینکه دانشگاه کاشان از سال ۱۳۹۵تا ۱۴۰۰ جزء یک درصد دانشگاههای برتر جهان بوده است خاطر نشان کرد: این دانشگاه در نظام لایدن نیز رتبه اول و رتبه ۳۰۴ جهان را کسب کرده و در شانگهای جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفته است.
وی افزود: دانشگاه کاشان رتبه زیر ۱۰۰ گرین متریک را در سال گذشته بدست آورده و از ۱۰۰ دنشگاه برتر جهان شده است که این نشان می دهد دانشگاه کاشان در تراز بین المللی شاخص خوبی داشته است.
فعالیتهای بین المللی
رییس دانشگاه کاشان به فعالیتهای این دانشگاه در ابعاد بینالمللی اشاره کرد و گفت: ۹ استاد دانشگاه کاشان در هفت رشته جزو یک درصد برتر دانشمندان بین المللی و ۲۱ استاد دانشگاه در ردیف ۲ درصد برتر دانشمندان جهانی قرار دارند.
وی با یادآوری ثبت ۹ جایزه و پتنت بینالمللی از سوی دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: راهاندازی آزمایشگاه بینالمللی باستانشناسی، استاد همکار، کارگاههای بین المللی، جز پنج دانشگاه برتر در جذب دانشجوی خارجی، استقرار دبیرخانه دایمی گفتگوهای ایران و جهان عرب، ایجاد دفتر کنسولی دانشجویان غیر ایرانی، برگزاری ۱۰همایش بین المللی و انعقاد ۲۰ تفاهم نامه همکاری با دانشگاههای خارجی از جمله فعالیتهای بینالمللی این دانشگاه بوده است.
زراعت ادامه داد: در هشت سال اخیر ۷۵ هزار و ۳۱ مقاله ارجاع، ۲۱ مقاله پر ارجاع و چهار کتاب بین المللی و یکهزار و ۲۰۰ مقاله مشترک و در ساینس پنج هزار و ۷۷۴ مقاله از استادان دانشگاه ارایه شده است.
وی، ارتباط دانشگاه کاشان با جامعه را از مهترین رسالتهای این دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: راهاندازی میز آیندهپژوهی، برگزاری همایش دفاع مقدس، دیدار با خانواده شهدا، راهاندازی فرهنگسرای دانش، ایجاد مرکز تربیت فرزند و خانواده، تشکیل بیناد حامیان، راه اندازی دبیرخانه دایمی نهجالبلاغه، ایجاد مرکز مهدویت، برگزاری زنگ اندیشگاه، راهاندازی مرکز نوآوری و تجاری سازی، پژوهشگاه نانو ایران در دانشگاه کاشان، ساخت دستگاه تصفیه پساب، و ساخت باطری قلب، ایجاد آزمایشگاه مرکزی، کرسیهای علمی، مرکز آی سی تی پی، اجرای طرح شهاب سنگها، طرح چرخه حیات در کویر لوت، پژوهشکده سیاس، دستگاه ان ام آر، آزمایشگاه استاندارد و طرح هر دانشجو یک مهارت از فعالیتهای این دانشگاه با جامعه بوده است.
مبارزه با کرونا
رییس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: اهدای دستگاه ونتیلاتور، تهیه ماسک و مواد بهداشتی و در اختصاص کلینیک سلامت دانشگاه به طرح واکسیناسیون، کمک حدود ۷۰ میلیارد تومانی خیران برای کمک به طرح واکسیناسیون برای درمان کرونا، برقراری ایستگاه آب میوه و ساخت دستگاههای تهویه هوا و ضد عفونی از جمله فعالیتهای دانشگاه کاشان برای مبارزه با کرونا بوده است.
زراعت، افتتاح مرحله نخست و دوم دانشکده حقوق ساختمان مهندس سعیدی، افتتاح خوابگاههای مبینی، هاشمیان، مسچی، ترکیان، دانشکده مهندسی، کلینیک سلامت، مرکز بهداشت و درمان، آزمایشگاه بیوتکنولوژی، سالن همایشهای بینالمللی، کتابخانه مرکزی، مرکز مطالعات قرآن و حدیث، پردیس شهدای گمنام، زمین چمن مصنوعی، مرکز آی تی، بهسازی خوابگاهها، تاسیس صندوق فاطمه الزهرا(س)، صندوق سرمایه گذاری نیک ونچرز و کرسیهای علمی وقفی را از جمله فعالیتهای دانشگاه در زمینه جذب خیرین در این مدت اعلام کرد.
وی همچنین به تاسیس فرهنگسرای دانش و مرکز مهتاب تربیت فرزندان اشاره و اظهار امیدواری کرد: این ۲ مرکز پیوند هر چه بیشتر جامعه با محیط علمی دانشگاه را فراهم سازد تا با استفاده از توان علمی استادان و متخصصان این دانشگاه بتوان مشکلات شهر را مرتفع ساخت و نسل آینده بهتری را تحویل جامعه داد.
دانشگاه جامعه محور در عمل محقق شود
رییس هیات مدیره بنیاد حامیان داشگاه کاشان نیز گفت: دانشگاههای کشورمان نتوانستهاند در ایجاد «دانشگاه جامعهمحور» به رسالت خود عمل کنند و این شعار فقط در بلندگوها و تریبونها مطرح است.
حمیدرضا فهیمیتبار در آیین اختتامیه هفته دستاوردها و افتخارات دانشگاه کاشان با بیان اینکه یکی از شعارهای مطرح شده چند سال گذشته در کشور، شعار جادویی بسیار جذاب «دانشگاه جامعه محور» است، افزود: تاکید میکند، کنایه ندارد و با صراحت میگوید که این شعار در برهه کنونی فقط در بلندگوها و تریبونها مطرح میشود.
وی شعار دانشگاه جامع محور را به معنای دانشگاه تربیتکننده نیروی انسانی پژوهشگر و محقق کشور دارای توجه به جامعه و نیازمندیهای آن دانست و اضافه کرد: چنین دانشگاهی مورد انتظار مردم، مشکلگشا، درد آشنا و توانمند در گشودن گرههای مردم است.
رفتار و گفتار مدیران دانشگاه مردمی باشد
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با ارایه راهکارهایی در راستای تحقق «دانشگاه جامعهمحور» تاکید کرد: نخست اینکه مدیران دانشگاه باید چهره مردمی در رفتار و گفتار خود داشته باشند، به طوری که حتی اگر رییس ادارهای به سراغ مسوولان دانشگاه نمیآید آنان به سراغ او بروند، چرا که دستکم عامل اشتغالزایی برای اعضای هیات علمی میشود؛ هر چند حرکتهای خوشایندی نیز از سوی رییس دانشگاه کاشان در این سالها انجام و از پیشنهاد مواجهه با خیران و مردم استقبال شده که نتیجه همراهی با آنان را نیز در دانشگاه دیده است.
به گفته وی، تا زمانی که مدیران در اتاقها روی صندلی چرخان بنشینند و از انتظار مردم پشت در خوششان بیاید آنان با رفع هیچ مشکلی از جامعه پیوند نخواهند خورد.
عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه کاشان تبعیت امتیازهای هیات علمی دانشگاه از مصوبات آن به عنوان دومین راهکار وی در پیدایش دانشگاه جامعه محور خاطر نشان کرد: این شاخصه کمرنگ شد و روی کاغذ اعضای هیات جذب باقی ماند، درگیری جامعه با مشکلها روی کاغذ برطرف نمیشود باید برای استاد دانشگاه ملموس شود.
ارایه نقد منصفانهای و راهکار با تشکیل تیمهای علمی
استاد دانشگاه کاشان، در سومین راهکار خود برای دانشگاه جامعه محور ارایه نقد منصفانه دانشگاه نسبت به مدیریت شهری در منطقه خود را عنوان و اضافه کرد: ارایه نقد منصفانه نه نقد مگسوار، نقد منصفانهای با لحاظ کردن تمامی مثبت و منفیها، گفتن دردها و ارایه راهکارها و درمان از طریق تشکیل تیمهای مختلف علمی ضروری است.
فهیمیتبار با اشاره به وجود مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و صوت، مدیریت آب و انرژی و لزوم ارایه راهکار علمی جامعه دانشگاهی گفت: آیا برای رفع مشکلها باید منتظر ورود استادان از خارج از کشور و پیچیدین نسخه از بیرون بود؟ پس مردم برای چه خرج ما دانشگاهیان کردند؟
وی ادامه داد: دانشگاه باید نسبت به آنچه در شهر میگذرد نقد منصفانه ارایه کند، برای مثال در طرح زیرگذر شهرداری کاشان که به عنوان بزرگترین طرح مطرح شد آیا هیچ تیم دانشگاهی اجرای این طرح را مثبت یا منفی نقد و کمک کرد؟
به گفته وی نقد منصفانهای وجود ندارد چرا که قایل به هزینه شدن آن هستند اما اینگونه نبوده است که تمامی مدیران هزینه شما را در نقد منصفانه بالا ببرند.
استفاده از امکانات دانشگاه به نفع مردم
استاد دانشگاه کاشان استفاده از امکانات دانشگاه و آموزش و پرورش به نفع مردم را راهکار چهارم خود برای ایجاد دانشگاه جامعه محور برشمرد و افزود: بچهای که در کوچه بازی میکند چرا نباید با ضوابطی از امکانات مدرسهای که والدینش مالیات آن را دادند و ساخته شده استفاده کند، در مورد امکانات رفاهی و پژوهشی دانشگاه نیز از طریق ضوابطی باید اتفاق بیفتد چرا که منع قانونی در این مورد ندارد بلکه باید ذهنیت و باورهای ما تغییر کند چرا که اگر از امکانات دانشگاه برای مردم استفاده شود پیوند دانشگاه و جامعه بیشتر خواهد شد.
فهیمیتبار در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه نیز که باید دید چقدر از خلاقیت و ابتکار بومی ما در صنعت است تصریح کرد: چرا اعطای تسهیلات دولتی به صنایع تابع استفاده از ظرفیت بومی دانشگاه محلی نمیشود و چقدر صنایع مشکلات علمی خود را با دانشگاههای منطقه مطرح میکنند.
سمنها و خیران بازوی حمایتی دانشگاه جامعه محور
رییس هیات مدیره بنیاد حامیان دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه سمنها(سازمانهای مردم نهاد) نیز جاده ناهموار ارتباط دانشگاه با مردم و نهادهای مردمی را میتوانند صاف کنند گفت: دانشگاه نباید از همکاری و بستن قرارداد با سمنها ننگ و عار کند بلکه باید باور کند گزینههای مطالعاتی داخل همین سمنها است مثل ۲ تفاهمنامهای که دانشگاه کاشان با جامعه نابینایان و کاشانه مهر توان یابان امضا کرد باید این روند ادامه یابد
به گفته وی، خیران بخشی دیگر از بازوهای حمایتی در ایجاد جامعه محور هستند همانگونه که بعضی از جاها نیز در دانشگاه کاشان ورود کردند پس انگیزه اصلی را باید در دانشگاه احیا کرد تا از این برزخ بیرون بیاید.
وی با تاکید بر اینکه زمان همکاری و حمایت خیران را عضو هیات علمی دانشگاه تعیین میکند اظهار داشت: تا زمانی که دانشگاه به انتظارات خیران و نهادهای شهری بتوانند پاسخگو باشد همکاری خواهند داشت اما وقتی بفهمند سرمایههای آنها هدر رفته است دیگر همکاری نخواهند کرد.
شرط تداوم همکاری خیران با دانشگاه
فهیمیتبار همکاری و دقت هوشمندانه خیران را در همکاری با دانشگاه از طریق طرح سوالاتی نظیر اینکه مشکل و اثر رفع آن کمبود یا نیاز دانشگاه چیست و چه کسی این امکان را هدایت و اداره خواهد کرد گفت: جای تاسف دارد که برخی خیران ابراز نگرانی کردند و قصد بیرون بردن امکانات خود را دارند و میگویند شما برای رفع نیازتان بیرون بیایید.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید به طرفی برود که اگر کسی پولی هزینه میکند پای آن پول خرج کرده و نهاد بایستد یادآورشد: وی به حکم آموزش و پرورش که عضو هیات امنای چهار مدرسه خیرساز است اعلام میکند فقط چند نشست این اعضا با حضور وی و ارایه سخنانش برگزار شده است اما او را دیگر دعوت نکردند و حتی نشست را تشکیل ندادند پس کلاه سر مردم نگذارید و آنها را فریب ندهید، دروغ به مردم نگویید مدرسههای خیرساز هیات امنایی اجرا نمیشود و وی حتی به خیران گفته زیر بار چنین قراردادهایی نروید بلکه خیر باید نقش خود را به صراحت در نوع همکاری بداند.
به گفته وی، همانگونه که خیر مرکز آموزش قرآن و حدیث دانشگاه کاشان را با شرط نقش کلیدی خود در اداره این مرکز ساخت، که حمایت محکم حقوقی دکتر زراعت در این راستا جای تقدیر دارد و برای نخستین بار حضور خیر با نقش اجرایی خودش در تأسیس مرکز قرآن و حدیث اتفاق افتاد.
رفع معضلات شهری با تولید دانش
همچنین شهردار کاشان در آیین اختتامیه هفته دستاوردها و افتخارات دانشگاه کاشان با اشاره به مسایل، موضوعها و مشکلات زیاد گریبانگیر این شهر گفت: این مشکلها با تولید دانش و همکاری دانشگاه باید مرتفع شود.
سعید ابریشمیراد هفته دستاوردها و افتخارات دانشگاه کاشان را مهمترین رویکرد این دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه در حوزه مدیریت شهری بعنوان ظرفیت مهمی است که باید با ارتباط هر چه بیشتر دانشگاه با جامعه بتواند مشکلات شهری را حل کرد.
وی، هدف از راه اندازی فرهنگسرای دانش را محفل و مکانی برای گردهمایی جامعه علمی و استادان با مردم و انجمنهای مختلف عنوان کرد و افزود: امید است با اجرای برنامههای مختلف موضوعهای مختلف شهری با دانش حل شود.
شهردار کاشان خدمت به خلق را بسیار مهم ارزیابی کرد و با اظهار تاسف گفت: امروز خدمت، ارزش محسوب نمیشود و قدرت و ثروت ارزش هستند.
ابریشمیراد صداقت را مهمترین کلید موفقیت در عرصه خدمت عنوان و اضافه کرد: باید به گونهای رفتار شود که همه ما را باور داشته باشند و صداقت در گفتار در بین مسوولان و فرزندان نهادینه شود.
اعطای دکترای افتخاری
در آیین اختتامیه هفته دستاوردها و افتخارات دانشگاه کاشان که در فرهنگسرای دانش شهرداری این شهر برگزار شد، با اعطای دکترای افتخاری از خدمات ارزشمند علی سعیدی کارآفرین نمونه کشور و حامی آموزش عالی تجلیل به عمل آمد.
سعیدی متولد ۱۳۲۹ تهران، دانشآموخته دیپلم ریاضی، کارشناسی اقتصاد از دانشگاه ملی (شهید بهشتی) ایران و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه میشیگان آمریکاست.
این کارآفرین نمونه به عنوان کارشناس امور تحلیل و بررسی اقتصادی پروژههای صنعتی، خدماتی در بانکهای کشور، کارشناس عالی در تجارت بینالملل و قراردادهای بینالمللی، مدیریت شرکتهای تولیدی و پتروشیمیایی و سلولزی، مدیریت شرکتهای تولیدی، خدماتی و مهندسی، مدیریت گروه صنعتی آرین سعید به عنوان هلدینگ سرمایهگذاری با حدود ۲۰ شرکت زیر مجموعه و مدرس در حوزههای اقتصاد، بازرگانی و کارآفرینی فعالیت دارد و علاوه برآن، به عنوان یکی از خیّران ممتاز و مبرز آموزش عالی کشور در مجموعه وزارت علوم و به ویژه دانشگاه کاشان خدمات شایانی انجام و طرحهای بزرگی را به ثمر رسانده است.
بدون شک توجه به حوزههای علمی و فرهنگی از جمله دانشگاه کاشان در شهرستانی که به دارالمومنین مشهور است میتواند به توسعه متوازن و ارتقای این خطه در تمامی بخشها بیانجامد؛ موضوعی که انتظار میرود مسوولان ارشد این شهرستان بیش از پیش به آن اهمیت و مورد حمایت قرار دهند.
نزدیک به ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته گرایش در ۱۱ دانشکده و ۱۲ پژوهشکده دانشگاه کاشان تحصیل میکنند.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.
نظر شما