حدود دوسوم جمعیت عشایر خراسان شمالی علیه کرونا واکسینه می شوند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: واکسیناسیون جامعه عشایری استان از اوایل هفته جاری آغاز شده است که حدود دو سوم جمعیت این قشر زیر پوشش قرار می‌گیرند.

مهندس محمدرضا قلی پور روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس ابلاغ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان، ۱۸ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال عشایر استان علیه کرونا واکسینه می شوند.

وی با بیان اینکه دریافت واکسن برای جامعه عشایری رایگان است افزود: اکنون تزریق واکسن در حال انجام است اما روند کند است و درخواست ما این است که به این طرح سرعت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ابتلا به کرونا در جامعه عشایری استان کم و شمار فوتی ها هم بسیار اندک بوده است، البته همین میزان اندک هم جای نگرانی دارد و امید می رود با اجرای طرح واکسیناسیون، شیوع این بیماری کنترل شود. 

مهندس قلی پور اظهار داشت: رویکرد ما این است که عشایر مشمول دریافت واکسن در استان پیش از کوچ پاییزه، آن را دریافت کنند تا سلامت آنان در مسیر کوچ و یا زمان استقرار در منطقه قشلاقی استان گلستان با تهدید روبه رو نباشد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: تراکم جمعیت عشایر در منطقه قشلاقی استان گلستان بیشتر است از این رو تلاش ما این است که این قشر پیش از کوچ، واکسن کرونا دریافت کنند. 

عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha