به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی عصر سه شنبه در آیین اختتامیه پنجمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی بر هیچ اهل فضیلتی پوشیده نیست و در ایران اسلامی ما یکی از دغدغه های ما همین بوده که چطور می توانیم فضای مطالعه کتاب را بالا ببریم.
وی ادامه داد: از ابتدای طرح این دغدغه پاسخ این بود که کشش تقاضا را باید بالا برده و در این حوزه تمرکز کنیم تا اگر حوزه کتاب کانون هایی را برای جذب تقاضا دارد، بالا بردن این تقاضا مورد توجه قرار گیرد از این رو باید روی کشش تقاضا در این حوزه کار کرد.
در این دوره ۸ ساله کانون های بالابردن تقاضا موردتوجه قرار گرفتد که کانون ابتدایی مورد توجه روستاها بود که حدود ۲۵ میلیون (به رغم تغییر بافت جمعیتی) جمعیت دارند و جمعیت مهمی هستند. توجه به روستاها بسیار مهم است و نباید این توجه را از آنان رها کنیم.
صالحی تصریح کرد: در سال نخست اجرای دوره جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان ۶۰۰ روستا و در سال پایانی حدود ۲۰۰۰ روستا در این طرح حضور داشتند. بر اساس هدف ما هر روستایی که به دوستداری کتاب اضافه می شد، افزایشی بر تقاضای برای کتاب بود.
یکی دیگر از فرصت هایی که ایجاد شد این بود که برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی به اضافه شدن روستاها و بهره مندی روستاها از نمایشگاه یاری رساند. در نتیجه یکی از بسته های ما روستا بود که گاهی در نگاه شهرگرایانه مغفول می ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: رویکرد دوم ما توجه به شهرهای غیرکلان شهر بود؛ و چند اقدام در این زمینه صورت گرفت که یکی از آنها ایجاد پایتخت کتاب ایران بود که در آغاز با ۶۴ شهر آغاز و در سال آخر ۱۷۱ شهر در آن حضور داشتند؛ در این طرح تلاش شد تا بر داشته ها و بر ایده ها تمرکز شود.
به گفته وی، همچنان که شاهد بودیم شهرهایی چون نیشابور، کاشان و بوشهر در دوره اول جزو برگزیده ها بودند که این اهمیت یافتن شهرهای غیرکلان شهر در این اقدامات بود؛ که موفق شدند یک فضای رقابتی بین شهرهای درحال توسعه یافته با شهرهای توسعه یافته را ایجاد کنند.
طرح فصلانه کتاب که در دوره های مختلف اتفاق افتاده است هم یکی دیگر از راه های تقویت شهرهای غیرکلان شهر بود که در آن درحال حاضر و در آخرین طرح (طرح تابستانه) از ۹۷۴ کتابفروشی، ۸۱۲ مورد در استان ها هستند و از ۱۲ میلیارد فروش روز اول ۱۰ میلیارد در استان ها بوده است.
وی افزود: در نتیجه توجه به فضای شهرهای غیرکلان شهری و جدی گرفتن این شهرها راهبرد دیگر ما بود که در این راستا تلاش کردیم.
توجه به کتابفروشی ها یکی دیگر از اهداف ما بود که در این راستا تلاش شد که این خط اتصال تولید کننده مصرف کننده که کتابفروشی بود، تقویت شود. بر این اساس حوزه های حمایتی ای چون تخفیف آب و برق و گاز و طرح های فصلانه و ... فرصتی را برای ادامه حیات کتابفروشی ها ایجاد کرد.
صالحی تصریح کرد: مورد نهایی در اقدامات مهم ما در این حوزه توجه به حوزه کودک و نوجوان بود؛ اگر بخواهیم فرد در بزرگسالی از کتاب جدا نشود و مزه کتابخوانی را همواره همراه خود داشته باشد باید این علاقه را از کودکی و نوجوانی در افراد تقویت کنیم. کانون اصلی آینده جامعه ساز کشور نباید مورد فراموشی واقع شوند.
پنجمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان
به گزارش ایرنا، جام باشگاههای کتابخوانی از سال ۱۳۹۴ با مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادهای غیردولتی و دستگاههای اجرایی و عمومی استانها و شهرستانها از جمله نهاد کتابخانههای عمومی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، صندوق بینالمللی کودکان سازمان ملل متحد یونیسف، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان بهزیستی، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه کتاب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی در شهرها و روستاهایی برگزار میشود که متقاضی شرکت در این برنامه هستند.
این جام در شهرستانها در رشتههای باشگاه برگزیده، نامه برگزیده، فیلم برگزیده، کتاب برگزیده، تسهیلگر برگزیده و کتابفروش برگزیده برگزار میشود.
پنجمین دورۀ جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان که از اوایل پاییز سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده بود، امروز به پایان راه رسید. پیشتر از بین ۲۷ هزار باشگاه با ۴۵۰ هزار عضو که در ۱۹۶۰ شهر و روستا تشکیلشده بود، نامزدهای مرحله نهایی این برنامه از سوی هیئت داوران آن اعلام شده بودند.
در این دوره از جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان، داوری ها در دو مرحله شهرستان و مرحله نهایی کشوری، انجام پذیرفت. از میان مستندات داوری شده در مرحله شهرستان ۷۰۰ باشگاه، ۲۰۰۰ فیلم و بیش از ۲۰۰۰ نامۀ به دبیرخانه این دوره از جام باشگاه های کتاب خوانی رسید.
آثار و فعالیتهای باشگاههای کتابخوانی با توجه به شاخصهایی چون خلاقیت و ابتکار، فعالیتهای ترویج کتابخوانی در فضای مجازی، میزان اثرگذاری فعالیتها، رسایی و شیوایی مستندات، توسط کارشناسان و متخصصان حوزۀ ترویج کتابخوانی و ادبیات کودک و نوجوان در سه بخش باشگاه برگزیده، نامه برگزیده و فیلم برگزیده، بررسی و داوری شدند.
نظر شما