امیدوارم جابجایی دولت‌ها منجربه گسست برنامه‌های تعلیم و تربیت نشود

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: تغییر و جابجایی مدیران در دولت‌ها یک سنت است و امیدوارم این جابجایی‌ها منجر به گسست بین برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت نشود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شورای عالی آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در آخرین جلسه این شورا در دولت دوازدهم که در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد اظهار داشت:  باید مساله تعلیم و تربیت در اولویت دولت ها قرار گیرد بنابراین وقتی گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای دولت ارائه می شود آموزش و پرورش باید اولین جایی باشد که مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: آموزش و پرورش نیازمند توجه همه جانبه مردم، مجلس و دولت است، برای این کار باید آموزش و پرورش به یک مطالبه عمومی و ملی تبدیل شود.

او تاکید کرد: جایگاه نظام تعلیم و تربیت در برنامه های پنج ساله توسعه کشور باید مشخص و معین باشد  چون راه توسعه کشور از آموزش و پرورش می گذرد. هیچ اهداف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و... بدون توجه به آموزش و پرورش به نتیجه مطلوب و دلخواه نخواهدرسید. 

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم با اشاره به مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در پذیرش دانشگاهها، تصریح کرد: فلسفه وجودی کنکور این بوده که در رشته‌های پر متقاضی و محدودیت دانشگاهها، داوطلب برتر را انتخاب کند ولی نتیجه آن باعث نابودی نظام تعلیم و تربیت شده است.

حاجی میرزایی با تاکید بر محوریت دانشگاه های وابسته به آموزش و پرورش برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز آن، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش باید با محوریت دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجای تامین شود و با برنامه ای معین، مشخص و حفظ جایگاه و ماموریت های اصلی دانشگاه های مذکور؛ برای جبران کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر آموزش و پرورش از طریق سایر دانشگاههای برتر کشور اقدام کرد. 
وزیر آموزش و پرورش با آرزوی موفقیت و سربلندی برای دولت سیزدهم گفت: آموزش و پرورش نیازمند توجه همه جانبه مردم، مجلس و دولت است، برای این کار باید آموزش و پرورش به یک مطالبه عمومی و ملی تبدیل شود؛ امیدوارم هر کسی سکان هدایت آموزش و پرورش را بدست می گیرد بتواند این قافله عظیم را به سر منزل مقصود برساند.


گردش اطلاعات روز دنیا در نظام تعلیم و تربیت، یک اصل مهم است

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: برای ورود به عصر دیجیتال و تحقق دولت الکترونیک (هوشمند) نیازمند کسب دانش، آگاهی و سواد متناسب با شرایط و مقتضیات آن هستیم. گردش دانش و اطلاعات روز دنیا در نظام تعلیم و تربیت، یک اصل مهم و اساسی است و برای ورود به عصر دیجیتال و تحقق دولت الکترونیک(هوشمند) نیازمند کسب دانش، آگاهی و سواد متناسب با شرایط و مقتضیات آن هستیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: عنصر آگاهی و اطلاعات باعث حضور آگاهانه و هوشمندانه فراگیران در دنیای جدید شده، قدرت تجزیه و تحلیل، پردازش، پیرایش و ارزیابی اطلاعات را به آنان می دهد.

وی ادامه داد : در راستای اجرای مصوبه ۷۱۰ سال ۱۳۸۳ با عنوان« توسعه آموزش و پرورش در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات» و مصوبه ۷۴۷ سال ۱۳۸۶ با عنوان «سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش(فاوا)» این شورا و مصوبه اخیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛ وزارت آموزش و پرورش موظف است برنامه درسی «توسعه تفکر رایانشی و سواد دیجیتال» و نیز «برنامه درسی سواد فضای مجازی» را به عنوان بخش مهمی از شایستگی های پایه یادگیری در دنیای آینده زیر اهداف ساحت تربیت علمی فناورانه، به ترتیب حداکثر ظرف ۳ و ۶ ماه تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش پرورش برساند.
امانی طهرانی با اشاره به لزوم آموزش تفکر رایانشی اظهار داشت: تفکر رایانشی مجموعه ای از مهارت های شناختی و شیوه های ساماندهی و حل مسائل است. این تفکر به فراگیران امکان می دهد تا مسائل پیچیده را سازماندهی و آنها را به شیوه های موثرتری صورت بندی نمایند، با استفاده از این روش راه حل هایی بدست می آید که موجب پردازش اطلاعات می شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha