حمایت از تولید داخلی کشور و تشویق مصرفکنندگان به خرید محصولات داخلی در هر کشوری رونق و رشد اقتصادی را بدنبال دارد . در این راستا اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا نظرسنجی آنلاین هفتگی خود را به موضوع « حمایت از تولید داخلی » اختصاص داد و از مخاطبان خود خواست تا در این مورد اعلام نظر کنند. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۴ تا ۱۲ مرداد ماه جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و نزدیک بر ۶ هزار نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" در افکار سنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا اعلام کنند که حمایت از تولیدات داخلی بیشتر در گرو چه عاملی است ؟ اکثریت پاسخگویان (۷۱.۹ درصد) «افزایش کیفیت محصولات داخلی » را عاملی در حمایت از تولیدات داخلی دانستند. «قیمت مناسب کالاهای تولیدی » با ۱۶ درصد ، « تمرکز بر برند سازی یک یا چند محصول خاص» با ۶.۵ درصد و « بهره مندی از خدمات پس از فروش » با ۴.۷ درصد از دیگر عوامل انتخاب شده از سوی مخاطبان است.
در این نظرسنجی چهار سوال ؛ ۱- مهمترین راهکار برای رونق تولید از نظر شما چیست ؟ ۲- از نظر شما حمایت از تولیدات داخلی بیشتر در گرو چه عاملی است ؟ ۳- مهمترین مانع در رقابتی شدن کالاهای ایرانی مقابل رقبای خارجی چیست ؟ ۴- به نظر شما مهم ترین اثر رشد داخلی چیست ؟ مطرح شد.
نتایج نشان داد ؛ ۶۵.۷ درصد پاسخگویان « افزایش اشتغال و کاهش بیکاری » را مهم ترین اثر رشد تولید داخلی می دانند. « ثبات قیمت و کاهش فعالیت های بازار موازی » با ۲۵.۷ درصد و « توازن بخشی به واردات و صادرات » با ۸.۶ درصد از دیگر انتخاب های مخاطبان به عنوان مهم ترین اثر رشد تولید داخلی است .
در پاسخ به سوال ؛ مهمترین مانع در رقابتی شدن کالاهای ایرانی مقابل رقبای خارجی چیست ؟ گزینه «پایین بودن کیفیت » با ۶۳ درصد از سوی پاسخگویان انتخاب شده است . « رقابتی نبودن بازار » با ۲۶.۹ درصد ، « نداشتن قیمت مناسب » با ۶.۴ درصد و « عدم ارایه خدمات پس از فروش » با ۳.۷ درصد در مراتب دیگر قرار گرفتند.
آمار بدست آمده حاکی این است ؛ ۴۱.۵درصد پاسخگویان « رفع تحریم ها » را مهمترین راهکار برای رونق تولید می دانند. « ایجاد زمینه رقابت عادلانه با حذف رانت » با ۳۰.۶ درصد ، « حذف یا کاهش سود بانکی » با ۱۲.۴ درصد ، « جذب سرمایه های خارجی » با ۹.۷ درصد و « حذف مالیات بنگاه های تولیدی جدید التاسیس » با ۵.۸ درصد از دیگر راهکارهای مخاطبان برای رونق تولید است.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاعرسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوعها و مسایل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستینبار در تارنمای اصلی خود راهاندازی کرد.
ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تاکنون توانسته دیدگاهها و مطالبات عمومی را در ۴۲ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوعهای مختلف از جمله همهگیری ویروس کرونا، محدودیتهای کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیتهای کرونایی، هتک حرمت مسؤولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها، چهارشنبه آخر سال، سفرهای نوروزی، نگاه مردم به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، روز طبیعت، فعالیت در شبکه های اجتماعی، چالش های رونق تولید، ارزهای دیجیتال، انتخابات ریاست جمهوری، بحران کم آبی، بازار ارز، تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر خشکسالی بر کشور، وعده ها و شعارهای تبلیغاتی ، مناظره های انتخاباتی ، فرجام مناظره ها ، مشارکت در انتخابات و اولویت های رییس جمهوری منتخب ، نحوه پرداخت یارانه در دولت آینده، بحران کم ، روند واکسیناسیون کرونا ، تاثیرات قطع برق و حمایت از تولید داخلی مطرح کند.
نظر شما