کارآمدی دولت سیزدهم با ایجاد تغییرات اساسی در حوزه اقتصاد

تهران- ایرنا- ضرورت کارآمدی دولت سیزدهم، ایجاد تغییرات اساسی در حوزه اقتصادی است. از این رو رئیس جمهور منتخب باید تلاش کند که تراز تجاری بودجه کشور مثبت و وابستگی به درآمد نفت و گاز کاسته و درآمد حاصل از فروش نفت و گاز صرف سرمایه گذاری شده و اقتصاد کشور متحول شود.

نکته ای  که در کارآمدی دولت نقش اساسی دارد، داشتن برنامه جامع و هوشمند مبتنی بر مطالعه و تصمیمات کارشناسانه، خردمندانه و متناسب با محدودیت ها و مقدورات کشور است که باید در کل و جزء با هم هماهنگ باشد. هیچ دولتی هر چند با افراد کارآمد اما بدون برنامه مناسب موفق نبوده است. از این رو اندیشه و رویکرد دولت سیزدهم در ابعاد چندگانه باید روشن و  دقیق  و براساس واقعیت ها تنظیم شود. در این میان بررسی تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف این اتفاق مهم پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

الزام ‌های انتخاب کابینه سیزدهم

اشرف‌ بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با درج یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: کابینه دولت سیزدهــم به جهــت شــرایط کشـور و نارضایتی‌های مردم در حوزه‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است  و از این رو در انتخاب افراد کابینه دیگر خط و ربط سیاسی فرد نباید ملاک قرار بگیرد و آنچه مهم است شایستگی، توانایی و تجربه فرد است. وقتــی آقای سیدابراهیم رئیسی این حرف را می‌زنند که از افراد مختلف استفاده خواهند کرد، منظورشان این نبوده است که ملغمه‌ای درست خواهند کرد که همه احساس کنند خط فکری‌شان در دولت بازتاب خواهد داشت. منظور ایشان این بوده که می‌خواههد از افراد توانا و خبره استفاده کنند. ما در این برهه و بر اساس گمانه‌زنی‌ها از کابینه احساس می‌کنیم شاید بیشتر این حرف‌ها شعار بوده‌اند. زمانی که آقای ظریف از آقای رئیسی درخواست می‌کنند فردی را معرفی کنند تا کارها را در وزارت امور خارجه تحویل‌شان دهند، آقای رئیسی بدون اینکه تاکیدی بر ادامه کار و حضور آقای ظریف داشته باشند، خیلی راحت می‌پذیرند و آقای ‌باقری‌کنی را معرفی می‌کنند، در حالی که هیچ‌کس به اندازه آقای ظریف روابط سیاسی بین‌الملل و دیپلماسی را نمی‌شناسد و طبیعتا اگر قرار بود کار به درستی انجام شود و بنابر شایسته‌سالاری باشد، حضور آقای ظریف باید ادامه پیدا می‌کرد. این نکته خود نشان‌دهنده این مساله است که این حرف‌ها تا حدودی شعاری است. بیشتر حرف‌ها که حالا مطرح می‌شود تنها در سطح گمانه‌زنی است؛ اما در جمع همین وزرا و افراد باتجربه‌ای که اکنون حضور دارند، نشنیده‌ایم با کسی مذاکره‌ای برای ماندن در منصب و پیش‌بردن دولت آینده صورت گرفته باشد.

حل کدام بحران، اولویت رئیسی است؟

این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر آورده است: روز گذشته مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور سیزدهم برگزار شد. رئیسی در حالی از این پس در رخت ریاست قوه مجریه امور را به دست می‌گیرد که یکی از عجیب‌ترین دوران تاریخ ایران را پشت سر می‌گذاریم؛ کرونایی که با انواع جهش‌یافته خود دست از سرجهان برنمی‌دارد، در کشور تاخت‌وتازش بیش از هر زمان دیگری است و مردمی که چشم‌انتظار دو دوز واکسن خود هستند تا لااقل ذره‌ای از این وضع رهایی یابند. در این رابطه قطعا مهمترین اولویتی که رئیس‌جمهور سیزدهم در شرایط کنونی باید در نظر بگیرد این است که به هر نحوی که هست، سرعت بخشیدن به واکسیناسیون مردم و البته خرید بیشتر واکسن‌های وارداتی مرغوب یا رایزنی برای خرید سایر واکسن‌های معتبر جهانی -که تا پیش از این صورت نمی‌گرفت- را در اولویت قرار دهد و البته به روند تولید انبوه واکسن‌های داخلی هم توجه لازم را داشته باشد. امروز مردم ناامیدتر از همیشه در آرزوی بهبودی محسوس دراین عرصه هستند . مساله دیگر رئیسی که البته مشخص نیست تا چه میزان می‌خواهد بدان بپردازد موضوع رفع تحریم‌ها و ادامه مذاکرات برای احیای برجام است. قطعا او بخشی از تحول در کشور را تنها با پایان یافتن تحریم‌ها می‌تواند رقم بزند. این در حالی است که همه‌چیز آنطور که پیشتر پیش‌بینی می‌شد پیش نرفت. در حالی که بسیاری تصور می‌کردند برجام پیش از روی کارآمدن رئیسی احیا می‌شود و این یک فرصت بسیار عالی برای او در چهار سال آتی ایجاد کرده و به نوعی احیای برجام به نام روحانی و به کام رئیسی خواهد بود، اما آنچه دیدیم عدم‌توافق سطح کلان کشور با توافق اولیه احیای برجام در دولت روحانی است و اینکه برخی از امتیاراتی که مقامات روی آن بسیار حساس هستند، از سوی آمریکا به ایران داده نشد. این‌گونه است که اکنون بعضی از بن‌بست احیای برجام‌ می‌گویند و بعضی از این مساله یاد می‌کنند که  این یعنی مذاکرات احیای برجام باید از صفر شروع شود.

سخنی با دولت سیزدهم

روزنامه شرق با انتخاب یادداشتی به قلم محمدتقی فاضل‌میبدی نوشت:‌ کار ملک است آن که تدبیر و تأمل بایدش‌. ضمن آرزوی توفیق، تدبیر، تأمل و تعامل برای دولت سیزدهم؛ واضح است که ‌در این روزگار دو چالش بزرگ سیاسی و اقتصادی گریبان کشور را گرفته و در شرایط خاصی به سر می‌برد و این دو چالش، با فرازونشیب، ریشه در سیاست‌ها و دولت‌های پیشین داشته است. فی‌المثل دولت اصلاحات در میان دولت‌های پس از انقلاب از ثبات سیاسی و اقتصادی بهتر و بیشتری برخوردار بود و دولت پس از اصلاحات، اوضاع سیاسی ایران را به سمت آشفتگی، انزوا و سردرگمی بیشتری به پیش برد و در نتیجه اقتصاد ایران دچار تحریم‌های کمرشکن شد که تاکنون زخم آن آسیب‌ها بر پیکر این ملک و ملت مانده است. دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل آسیب‌های برجای‌مانده از دولت پیشین و همکاری‌نکردن برخی نهادها و جناح‌های غیرهمسو و چینش ناهمگونی که دولت در منظومه اقتصادی داشت، چندان توفیقی برای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی به دست نیاورد، جز توافقی که در مسئله برجام انجام شد و ایران را از تحریم‌های سازمان ملل که کار بزرگی بود، خارج کرد. می‌دانیم اگر عناد، عداوت و مخالفت برخی گروه‌های تمامیت‌خواه، ایران‌ستیزان خارج‌نشین، افراطیون اسرائیل و آمریکا و در نهایت سیاست غیرانسانی ترامپ نمی‌بود، دولت دوازدهم به نتایج بهتری در مسائل سیاسی و اقتصادی دست می‌یافت و سیاست خارجی و اقتصاد کشور تا حدودی از این بحران و سردرگمی نجات پیدا می‌کرد. اکنون که دولت سیزدهم بر کرسی صدارت و سیاست نشسته و با دیگر قوا و نهادها بیشتر از دول پیشین همسو و هم‌جهت است، انتظار می‌رود مسائلی را که به ذهن این صاحب قلم از اهم مسائل کشور است، مورد توجه قرار دهد.

مسیر ناهموار اقتصاد پیش روی دولت جدید

ابراهیم نکو، دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناس مسایل اقتصادی در گفت وگو با روزنامه ابتکار اظهار داشت:‌ اقتصاد کشور مدت‌هاست که با مشکلات بیشماری دست و پنجه نرم می‌کند. اکنون نیز یک‌سری مشکلات اساسی پیش روی دولت سیزدهم است و اگر به درستی و دقت به آنها پرداخته نشود چالش‌های بیشتری در سطح جامعه و اقتصاد به وجود خواهد آمد. اولین چالش پیش‌پای دولت سیزدهم بحث نقدینگی است. اکنون نقدینگی قابل توجه‌ای در سطح کشور وجود دارد و اگر دولت آقای رئیسی بتواند این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند، اقتصاد شاهد اتفاقات مثبتی خواهد بود. به عبارتی دیگر دولت باید با راهکار و شیوه‌های منطقی نقدینگی را به سمت تولید ببرد. پیش‌بینی شده است که تا پایان سال جاری (۱۴۰۰) نقدینگی حدودا به ۴ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. این رقم، رقم بالایی است و تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید بر روی این مسئله متمرکز شود و این حجم از پول سرگردان را کنترل کند. چالش بعدی بحث تورم است، تا زمانیکه تورم کاهش پیدا نکند مشکلات در کشور همچنان باقی خواهد ماند. یکی از روش‌های کنترل تورم، کاهش نقدینگی است بنابراین همانطور که اشاره کردم کاهش و کنترل نقدینگی بسیار حائز اهمیت است. تورم این‌روزها موجب شده است که ضریب‌جینی، قابل توجه شود و فاصله طبقاتی میان دهک‌ها دارای شکاف بیشتری باشد، بنابراین توجه به بحث تورم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مسئله بعدی کسری بودجه پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۰ است. رقم کسری بودجه بسیار نگران‌کننده بوده و یکی از چالش‌های اصلی دولت آقای رئیسی همین مسئله کسری بودجه خواهد بود. این کسری منتهی شده است به تورم بالا، لذا دولت باید نسبت به حل این مسئله و تامین کسری بودجه از راه‌های منطقی اقدام کند. یکی از راه‌ها برای کاهش مشکلات اقتصادی، کاهش و یا رفع تحریم‌ها است. آنطور که در صحبت‌های روز گذشته آقای رئیسی در مراسم تنفیذ مشخص بود، رئیس جمهور نیز به رفع تحریم‌ها تاکید دارد. دولت آقای رئیسی باید از اقدامات بسیاری فوری برای رفع تحریم‌ها استفاده کند تا صادرات و ارزآوری به کشور آسان شود. این اقدام می‌تواند نتایج مثبتی را در حوزه اقتصادی به همراه داشته باشد. اقتصاد در سطوح مختلفی دچار مشکل است، یکی از این مشکلات بحث معیشت مردم و اشتغال جوانان است. از برنامه‌های اعلام شده به نظر می‌رسد دولت سیزدهم این مسئله را مد نظر قرار داده‌ است و رفع این مشکل هم می‌تواند تاثیرات مثبت بالایی را در سطح جامعه داشته باشد.بعدی چالش مسکن خانوارها بوده که نگرانی‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد. دولت سیزدهم باید برای ساخت مسکن و ایجاد تحرک در این حوزه برنامه‌های دقیقی داشته باشد.  افزایش ساخت‌وساز و ایجاد رونق در حوزه مسکن می‌تواند تاثیرات بالایی در حوزه‌های دیگر داشته باشد و بخش‌های مرتبط را بار دیگر فعال کند. بنابراین توجه به بخش مسکن اشتغال را پویا می‌کند و صنوف دیگر را نیز به حرکت در می‌آورد.

آیا وزیر خارجه دولت رئیسی می‌تواند برای ایران «پول» بیاورد؟

سایت خبری فرارو در گزارشی آورده است:‌ «دیپلماسی اقتصادی» یا «دیپلماسی تجاری»، اساساً یک اصل مهم در روابط خارجی است و این گزینه تصدی وزارت خارجه در دولت سیزدهم، درست می‌گوید. با این همه، می‌توان پرسید که چرا دیپلماسی اقتصادی برای ایران، مشابه دیپلماسی اقتصادی برای کشوری مانند کره جنوبی کار نمی‌کند. به عبارت دیگر و به عنوان مثال، چرا ایران نتوانسته از نعمت حضور کشوری محصور در خشکی (landlocked) همچون قزاقستان، که عملاً می‌تواند برای تامین مایحتاجش روی ایران حساب باز کند، یک فرصت تجاری دست اول به وجود بیاورد؟ دیپلمات‌های ایرانی این موضوع را می‌دانند و این اولین بار هم نیست که چنین فکری به ذهن یک دیپلمات ایرانی خطور کرده است. در دولت یازدهم و در زمان تصدی محمدجواد ظریف بر وزارت خارجه ایران، زمزمه‌هایی مطرح شد که وزارت نفت باید یک معاونت دیپلماسی انرژی ایجاد کند و وزارت امور خارجه هم باید یک معاوت امور نفت راه بیندازد. علاوه بر این، صرف هجوم آوردن خارجی‌ها به ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ هم نشان می‌داد که ظاهراً اقتصاد ایران آن قدر بکر مانده که برای ورود سرمایه گذاران، شاید تبلیغ زیادی هم نیاز نباشد. تنها در یک مورد، در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵، وزارت بهداشت ایران، چندین و چند قرارداد خارجی برای ساخت بیمارستان‌های بسیار بزرگ (در حد بیمارستان‌های ۲ هزار تخت خوابی) با شرکت‌های مختلف در دنیا امضا کرد و ژاپن، کره جنوبی، دانمارک و حتی فرانسه، برای ساخت این بیمارستان‌ها در ایران پیش قدم شدند.

رئیسی زیر بار طرح نمی رود

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس، در گفت و گو با خبرگزاری برنا اظهار داشت: طرح صیانت علاوه بر موضوعات سیاسی، تبعات سیاسی گسترده ای برجای می گذارد و منفعت و مزیت اقتصادی برای گروهی تعریف می کند. فکر نمی کنم رئیسی با طرح صیانت از فضای مجازی موافقت کند زیرا در همین مناظره های انتخاباتی آقای رئیسی از کسانی بود که به تعداد فالورهای خودش می بالید. موضوع این است که اگر ما سیاستمدار و اهل سیاست هستیم؛ سیاست یعنی علم و قدرت پس سیاست یعنی علم اثر گذاشتن در رفتار فرد مقابل، برای ما سیاستمداران که طرفمان مردم هستند و ما افکار مردم را نمایندگی می کنیم و از آنها تاثی می پذیریم باید تلاش کنیم که بر آنها تاثیر بگذاریم. الان باید بدانیم که در این طرح صیانت، مردم کجا ایستادند که مردم روبروی این طرح صیانت ایستادند و اگر سیاستمداری، عاقل باشد باید در کنار مردم بایستد و نه در روبروی مردم و من قالیباف را انسان کم عقلی نمی دانم.

رئیسی باید اعتماد عمومی را احیاء کند

ناصر ایمانی در گفت وگو با مثلث‌آنلاین بیان داشت:‌ آقای رئیسی اولین رئیسی‌جمهور بعد از انقلاب است که با این میزان مشکلات مواجه است و به جرئت می‌توان گفت که هیچ رئیس‌جمهوری چنین سختی‌های متعدد را در مقابل خود ندیده است. حتما آقای رئیسی روزهای راحتی نخواهد داشت زیرا کشور در تمام عرصه‌ها مشکل دارد و باید برای آقای رئیسی نگران بود که آیا می‌تواند از پس این همه مشکلات برآید یا خیر؟ اکنون مشاهده می‌کنیم که تورم به ۵۰درصد رسیده است، رشد نقدینگی بی‌سابقه‌ای را داریم، ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته است و دولت کسری شدید بودجه دارد. این فقط در حوزه اقتصادی است و در عرصه سیاست خارجی هم شدیدترین تحریم‌ها در دولت آقای روحانی علیه ایران وضع شد، تحریم‌هایی که هیچ کشوری در طول تاریخ از نظر کیفیت و کمیت تجربه نکرده است.

پیش بینی بازار مسکن در دولت رئیسی

به گزارش ایسنا،‌ حسن محتشم کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در پنج ماه گذشته تورم بازار مسکن صفر شده است گفت: ادامه ثبات کنونی به عملکرد دولت آینده بستگی دارد اما می‌توان از دیدگاه افراد نزدیک رئیس‌جمهور برداشت کرد که به خلق پول و انبساط مالی اعتقاد دارند که اگر این برداشت درست باشد ایجاد تورم اجتناب‌ ناپذیر خواهد بود. وضعیت آینده بازار مسکن تا حد زیادی به تصمیمات تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی بستگی دارد. اما آنچه از عملکرد گذشته و دیدگاه افراد اطراف رییس‌جمهور سیزدهم برداشت می‌شود این است احتمالا دولت آینده بخشی از برنامه‌های خود را بر خلق پول، پرداخت یارانه و به طور کلی سیاست‌های انبساطی مالی می‌گذارد که اثرات تورمی در اقتصاد و به تبع آن بخش مسکن خواهد داشت.

رسانه های اعتدال گرا

«سه‌شنبه‌ِ تغییر»؛ انتقال آرام قدرت از روحانی به ابراهیم رئیسی

به گزارش خبرآنلاین، سوت پایان دولت حسن روحانی زده شد و سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری سیزدهم حکم تنفیذ خود را از دست رهبر انقلاب دریافت کرد. ابراهیم رئیسی از زمانی که به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم انتخاب شد روزهای آرامی را در انتقال قدرت طی کرد، حسن روحانی دوبار با او دیدار کرد و وزرا و معاونان دولت دوازدهم نیز هر کدام در دیدارهای جداگانه تلاش کردند گزارش های منظمی از وضع موجود به رئیسی ارائه دهند تا دولت سیزدهم بتواند با همه توان و براساس آمارهای دقیق کار خود را آغاز کند. در ابتدای این مراسم که با حضور مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد، آیه ۷۸ سوره حج قرائت شد که در آن تاکید می شود: «حق جهاد در راه او را به جای آرید.» چهره های مختلف با دیدگاه های سیاسی متفاوت امروز گرد هم آمدند تا شاهد آغاز دولت سیزدهم باشند؛ در سمت راست حضرت آیت الله خامنه ای، حسن روحانی، آیات جنتی و صادق آملی لاریجانی نشسته بودند و سمت چپ ایشان، روسای قوای سه گانه یعنی ابراهیم رئیسی، محسنی اژه ای و محمدباقر قالیباف. رقبای اصلاح طلب و اصولگرای ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات، چهره های نظامی، اعضای کابینه دولت حسن روحانی هم حضور داشتند. همنشینی ظریف و سعید جلیلی در این مراسم جالب توجه بود. در حاشیه این مراسم تصویری از گپ و گفت سیدحسن خمینی، روحانی و رئیسی نیز منتشر شد. علم الهدی پدر همسر ابراهیم رئیسی نیز از دیگر حاضران بود. این مراسم غایبانی چون محمود احمدی نژاد و سیدمحمد خاتمی هم داشت.

رسانه های اصولگرا

صدای پای امید

روزنامه رسالت در مطلبی آورده است:‌ مردم‌سالاری دینی یک‌بار دیگر به کمک مردم و کشور آمد تا تغییر اساسی در روندها و فرآیندها شکل گیرد. گوهر ناب مردم‌سالاری دینی در ایران که در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از زبان سخنرانان مراسم تکرار شد، نشان داد که مردم می‌توانند برای آینده‌ای بهتر انتخاب کنند و بر آن نظارت داشته باشند. مردم‌سالاری دینی یک‌بار دیگر به کمک مردم و کشور آمد تا تغییر اساسی در روندها و فرآیندها شکل گیرد. گوهر ناب مردم‌سالاری دینی در ایران که در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از زبان سخنرانان مراسم تکرار شد، نشان داد که مردم می‌توانند برای آینده‌ای بهتر انتخاب کنند و بر آن نظارت داشته باشند. حجت‌الاسلام رئیسی سخنانی را در قامت رئیس‌جمهور بیان کرد که در آن‌ها نکات بسیاری از پذیرش واقعیت مشکلات و چالش‌ها و همچنین راه‌حل‌ها و راهکارهای کارشناسی شده، وجود داشت. در بخشی از حکم تنفیذ ابراهیم رئیسی به کارویژه اصلی قوه مجریه یعنی خدمت به مردم و اهمیت آن در دوره کنونی اشاره شده است: «امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ خدمت و آماده‌ حرکت جهشی در همه‌ عرصه‌ها و نیازمند مدیریتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ ملت، به‌ویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملی را بجد دنبال کند و قشرهای متوسط و پایین جامعه را که سنگینی مشکلات اقتصادی بر دوش آن‌هاست، توانمند سازد.

اگر جای آقای رئیسی بودم!

 سید علی علوی، در یادداشتی در روزنامه خراسان نوشت:‌ مراسم تنفیذ ریاست جمهوری دوره سیزدهم، صبح دیروز در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ رأی ملت، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. رهبر انقلاب در این حکم صفات و عباراتی را در توصیف آقای رئیسی با عنوان  شخصیتی «مردمی»، «پرهیزکار» و دارای سوابق درخشان مدیریت به کار بردند که مسئولیت ایشان را برای تصدی  ریاست جمهوری و حل مشکلات مردم و کشور دو چندان می کند. بدیهی است همان گونه که رهبر انقلاب در این مراسم تصریح کردند، برخی مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی زمان بر و نیازمند حرکت براساس برنامه کلی است، اما به عنوان یک ناظر رسانه ای اگر خودم را جای آقای رئیسی قرار بدهم نکاتی به ذهن می رسد:  یک تیم منسجم اقتصادی با فرمانده ای مجرب انتخاب می کردم، چرا که تجربه گذشته چه در دولت آقای روحانی و چه دولت های قبلی نشان داده است که یکی از جدی ترین مسائلی که باعث هدر رفتن تلاش ها و گاه خنثی کردن یکدیگر می شود، نبود انسجام در تیم اقتصادی و نبود فرمانده ای مجرب بر راس این تیم است. همه اعضای تیم اقتصادی را از بین کسانی انتخاب می کردم که حداقل اداره یک شرکت خصوصی ۵۰ نفره را برای پنج سال در رزومه خود داشته باشند. وعده های زیاد نمی دادم و برای حل دو موضوع اساسی همچون حذف یارانه های پنهان و اصلاح نظام مالیاتی و یکی دو موضوع کوتاه مدت و زود بازده همچون واکسیناسیون کرونایی و اصلاح سیستم توزیع و تهیه کالاهای اساسی از طریق کالا برگ الکترونیک تمرکز می کردم. بر بازگشت مرجعیت رسانه به داخل کشور با پذیرش هزینه های شفافیت و روا داری تمرکز می کردم، چرا که اکنون به واسطه تمرکز و سرمایه گذاری جدی رسانه های خارج نشین و برخی عملکردهای نادرست و سلیقه های عجیب داخلی مرجعیت رسانه ای در حال انتقال به خارج از کشور است. بماند که مزایای شفافیت داخلی بسیار فراتر از این موضوع است و حتی اصلی ترین پروژه آقای رئیسی که در دوره رقابت های انتخاباتی هم بسیار بر آن تاکید می کرد یعنی مبارزه با فساد را به طور جدی تحت تاثیر مثبت قرار خواهد داد. برای مبارزه سازمان دهی شده و هماهنگ با فساد، قرارگاهی مشترک با مجلس و قوه قضاییه تشکیل می دادم. 

رئیسی کابینه را در روز تحلیف معرفی کند اتود اولیه نقشه تحول اقتصاد

روزنامه فرهیختگان در گزارشی آورده است:‌ براساس قانون، رئیس‌جمهور از روز تحلیف، ۱۰ روز فرصت دارد کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. مجلس نیز باید بررسی صلاحیت وزرا را در بازه‌ای یک‌هفته‌ای اعلام کند. با این حساب رئیسی تا ۲۴ مردادماه برای معرفی کابینه به مجلس فرصت خواهد داشت اما با توجه به مطالبه رهبر انقلاب به‌احتمال زیاد رئیسی در روز تحلیف یا حداکثر تا میانه هفته آینده کابینه خود را به مجلس تقدیم خواهد کرد. روز گذشته رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ، بر ضرورت «سرعت عمل در تشکیل دولت» تاکید کردند و فرمودند «شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به‌تاخیر بیفتد.» ایشان بر همین اساس خواستار شدند که رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران «شتاب» به‌خرج دهند. براساس قانون، رئیس‌جمهور از روز تحلیف، ۱۰ روز فرصت دارد کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. مجلس نیز باید بررسی صلاحیت وزرا را در بازه‌ای یک‌هفته‌ای اعلام کند. با این حساب رئیسی تا ۲۴ مردادماه برای معرفی کابینه به مجلس فرصت خواهد داشت اما با توجه به مطالبه رهبر انقلاب به‌احتمال زیاد رئیسی در روز تحلیف یا حداکثر تا میانه هفته آینده کابینه خود را به مجلس تقدیم خواهد کرد. مجلس نیز احتمالا در بازه‌ای کمتر از یک‌هفته بررسی صلاحیت‌ها را به‌پایان خواهد رساند.

کارنامه و برنامه درکنارِ تعهد و تخصص

خبرگزاری فارس در یادداشتی به قلم هادی یوسف پورآذری فعال سیاسی،‌آورده است: با نزدیک و نزدیک تر شدن به روزهای تغییر مدیریت ملی و محلی کشور، گمانه زنی ها در مورد افراد حاضر در کابینه دولت مردمی آیت الله رئیسی و همچنین مسئولین مدیریت شهری کلانشهر تهران به عنوان پایتخت کشور، روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. تاریخ تحولات معاصر اجرایی و مدیریتی کشور نشان داده است، اینکه چه شخصی مسئولیت اداره کشور یا کلانشهر تهران را بر عهده دارد به طور مستقیم بر روری رضایتمندی و یا عدم رضایتمندی مردم اثرگذار است. متاسفانه عدم وجود سازو کار سیستماتیک در اداره امور اجرایی و مدیریتی در ایران که مشکلی دیرینه و تاریخی است سبب شده است که وابستگی موفقیت یا عدم موفقیت در امور مدیریتی مهمترین تاثیر را از فرد مسئول بپذیرد که این متاسفانه نه تنها به عنوان یک رویکرد منفی مدیریتی در الگوهای مدیریت کلان مدیریتی به شمار می آید بلکه سبب می شود توسعه پیشرفت در کشورمان در یک منحنی با فراز و نشیب های فراوان قرار بگیرد. به عبارت دیگر هر زمان مدیری کارآمد مسئولیت امور اجرایی و مدیریتی در کشور را برعهده گرفته، اداره کشور و مدیریت شهری تهران در مسیر توسعه و پیشرفت با سرعت بیشتر حرکت کرده و هر زمان مدیری با ضعف مدیریتی بر سر کار حاکم شده به طور مستقیم مسیر توسعه و پیشرفت کشور و پایتخت را تحت تاثیر ناکارآمدی خود قرار داده است.

اولین آزمون دولت سیزدهم تحقق کلام رهبری و معرفی کابینه جدید است

لطف الله فروزنده فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: نطفه فساد در قوه قضاییه بسته می‌شوداگر امضاهای طلایی، رانت‌ها و مقررات زاید حذف شودو شفافیت صورت بگیرد از فساد جلوگیری می‌شود. به اعتقاد من آقای رییسی باید سامانه‌های شفافیت یکپارچه را راه اندازی کند. اولین آزمون دولت سیزدهم و مجلس محقق نمودن کلام رهبری و معرفی کابینه جدید است. مهار کسری بودجه و کنترل نقدینگی از مسائل چالشی پیش روی دولت رئیسی در دولت سیزدهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha