طرح‌های فصلی فروش کتاب، کالبد ضعیف کتابفروشی‌ها را تقویت می‌کند

تهران- ایرنا- مدیر انتشارات صابرین گفت: همزمان با طرح‌های فصلی فروش کتاب حضور مردم در کتابفروشی‌ها موجب می‌شود کالبد ضعیف کتابفروشی‌ها تقویت شود؛ زیرا حضور آنها باعث ایجاد ارتباط بین کتابفروش و مخاطب می‌شود.

 به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می‌توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند. در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند انجام می‌شود که آن‌ها می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

تاکنون بیش از ۱۷ طرح فصلی کتاب برگزار شده و هجدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب)، با عنوان «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» از نهم تا پانزدهم مردادماه، در کتابفروشی‌های عضو طرح سراسر کشور برگزار می‌شود. 

در طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ خریداران می‌توانند تا فردا جمعه (پانزدهم مردادماه) با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح،‌ تا سقف ۳۰۰ هزار تومان کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با یارانه ۲۰ درصدی بخرند. اسامی و مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح به تفکیک هر استان بر روی سایت طرح‌های فصلی قابل مشاهده است.

محمدرضا توکل مدیر انتشارات صابرین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با مثبت ارزیابی کردن اجرای طرح‌ تابستانه کتاب ۱۴۰۰ در خصوص برگزاری طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت کتاب طی یکسال و نیم اخیر به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است؛ افزایش سقف خرید کتاب برای مخاطبان یک ضرورت بوده و اقدام واقع‌بینانه‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیر انتشارات صابرین اظهار داشت: البته یک و نیم برابر کردن بودجه طرح نسبت به سال گذشته یعنی تعداد کسانی که می‌توانند در این طرح شرکت کنند ثابت است اما از امکان خرید بیشتری برخوردار هستند.

مدیر انتشارات صابرین با اشاره به لزوم بررسی آمار میزان خرید در طرح‌های فصلی فروش کتاب در دوره‌های گذشته، اظهار کرد: خوب بود که با استفاده از آمار این امکان وجود داشت که بر تعداد افرادی که بتوانند از طرح استفاده کنند افزوده شود تا جمع گسترده‌تری از مردم از آن بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: طرح‌های فصلی فروش کتاب توجه بیشتری به بحث خرید کتاب را جلب‌ می‌کند و تاثیر خوبی در طول این سال‌ها داشته و معتقدم که باید به این اقبال عمومی با افزایش بودجه پاسخ داد.

او ضمن بیان اینکه طرح‌های فصلی فروش کتاب در طول سال‌های اخیر از بهترین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، عنوان کرد: مردم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و کتاب‌های مورد نیاز خود را با انتخاب خودشان خریداری کنند همچنین باعث حضور مردم در کتابفروشی‌ها می‌شود.

به گفته وی حضور مردم در کتابفروشی‌ها موجب می‌شود کالبد ضعیف کتابفروشی‌ها تقویت شود زیرا حضور آنها باعث پیوند و ایجاد ارتباط بین کتابفروش و مخاطب می‌شود و تاکنون هم موجب رشد رابطه مردم با کتابفروشی‌ها شده است.

این مدیر انتشارات در ادامه بر لزوم افزایش بودجه طرح‌های فصلی فروش کتاب تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به اثرگذاری و استقبال مردم از این طرح‌ها بودجه کنونی محدود است در حالی که طرح‌های فصلی فروش کتاب یکی از بهترین و اصولی‌ترین روش‌های حمایت از صنعت نشر به صورت غیرمستقیم است.

توکل همچنین اجرای این طرح‌ها را برای مردم یک انگیزه قوی برای خرید کتاب دانست و گفت: بهتر است شرایطی مهیا شود که اجرای طرح‌های فصلی فروش کتاب به صورت تخصصی و موضوعی نیز فراهم شود و غیر از بهارانه و تابستانه کتاب به مناسبت‌های مختلف ادبی و فرهنگی چنین طرح‌هایی در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha