تعامل با سینماگران بین‌المللی در جشنواره «سینماحقیقت» پررنگ‌تر شود

تهران- ایرنا- کارگردان مستند «دلبند» معتقد است تجربه موفق برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» باید مسیر تعامل و ارتباط با سینماگران بین‌المللی را در جشنواره پانزدهم تقویت کند.

یاسر طالبی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» در سال گذشته به صورت آنلاین این امکان را به فیلمسازان و علاقه‌مندان سینمای مستند داد که بتوانند فیلم‌های بیشتری ببینند، گفت: در شرایط فعلی امکان برگزاری جشنواره به شکل سنتی وجود ندارد و اکران آنلاین می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

وی افزود: وقتی شیوه برگزاری یک جشنواره آنلاین می‌شود هزینه‌ها به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کنند و شاید تا یک سوم تقلیل پیدا کنند. پیشنهادم این است که اگر برگزارکنندگان جشنواره، بودجه کامل را در دست دارند از این مبلغ به عنوان بودجه‌ای حمایتی در راستای یاری از فیلم‌سازان و پروژه‌های آنها استفاده کنند. 

طالبی ادامه داد: جشنواره «سینماحقیقت» باید تلاش کند در رنکینگ بین‌المللی جایگاهی معتبر پیدا کرده و در جمع فستیوال‌های درجه یک قرار گیرد. این جشنواره یکی از بهترین‌ها در خاورمیانه است، اما در عرصه جهانی هنوز به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده است. 

کارگردان «رویای آهنی» گفت: خوشبختانه سال گذشته جشنواره «سینماحقیقت» به خوبی برگزار شد و حالا که این شیوه برگزاری امسال نیز ادامه خواهد داشت چه خوب است خریداران، نمایندگان فستیوال‌ها و تلویزیون‌های خارجی بیشتری  بتوانند فیلم‌ها را ببینند و با پخش کنندگان آثار این جشنواره در تماس باشند تا حق پخش فیلم‌های مورد علاقه شان را خریداری کنند. 

تعامل با سینماگران بین‌المللی در جشنواره «سینماحقیقت» پررنگ‌تر شود

وی ادامه داد: این موضوع نیاز مبرم ما مستندسازان است. حضور خریداران در یک فستیوال نشان از اهمیت بازار و محصولات آن دارد. اینکه فیلمسازان بتوانند در کنار نمایش آثارشان، در بازار فستیوال حق پخش فیلم‌های خود را بفروشند و یا این فیلم‌ها برای حضور در فسیتوال‌های دیگر انتخاب شوند، برگ‌های برنده یک فستیوال جهانی است. 

کارگردان مستند «نفس‌های آخر»، گفت: فیلم «دلبند» را پیش‌تر با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته‌ام که همکاری خوبی بود. انتظارم از این مرکز این است که بیشتر نقش حمایتی داشته باشد. اگر فیلمی موفقیت‌های جهانی به دست بیاورد قطعا افتخارش برای این مرکز خواهد بود. 

طالبی خاطرنشان کرد: مستندساز دوست دارد دغدغه‌های خودش را به تصویر بکشد اما مگر چقدر این شرایط فراهم می‌شود؟ قواعد سینمای مستند در کشورمان بسیار آماتوری است. شرایط یک مستندساز درجه سه هلندی از یک مستندساز درجه یک ایرانی از نظر جایگاه اجتماعی، بودجه و از نظر رویکرد مستندسازی و برخوردها خیلی بهتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha