۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۰۶
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84432006
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقش حیاتی سوریه برای اردن، امان خواستار معافیت از قانون قیصر است

تهران - ایرنا - اردن برای تقویت اقتصاد خود به همکاری با سوریه نیازمند است و به همین دلیل شاه اردن در سفر به آمریکا از مقامات واشنگتن معافیت از قانون قیصر ( سِزار ) را خواستار شده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه « آب سرور » سوریه امروز ( سه شنبه ) فاش کرد که اردن برای عادی سازی روابط اقتصادی با سوریه تلاش می کند و این مقدمه ای برای بازگشت برنامه های سیاسی امان در قبال دمشق و همکاری با نظام بشار اسد می باشد.  

این روزنامه که به زبان انگلیسی منتشر می شود، نوشت: شاه اردن تشکیل یک گروه ویژه در سوریه که روس ها و نظام بشار اسد را شامل شود جهت تلاش برای پایان دادن به بن بست و شروع یک روند سیاسی جدید را به واشنگتن و اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است. 

روزنامه یاد شده خاطرنشان کرد که این تحولات پس از اظهارات جنجالی « عبدالله دوم » شاه اردن در مصاحبه با شبکه « سی ان ان » (CNN ) آمریکا صورت می گیرد که در آن می گوید نظام سوریه باقی می ماند.

وی در این مصاحبه گفت که عمر [ نظام ] بشار [ اسد ] طولانی است ... نظام  وجود دارد بنابراین ما باید در تفکر خود بالغ باشیم... آیا این کارها برای تغییر رژیم است یا تغییر رفتار رژیم،  اگر تغییر در رفتار رژیم است باید برای متحد شدن جهت گفت و گو با آن باید چه کنیم؟ زیرا همه برای انجام آن جمع شده اند اما فعلا هیچ برنامه ای وجود ندارد.

نقش حیاتی 

عبدالله دوم با اشاره به اینکه غرب باید با روس ها که نقش حیاتی [ در سوریه ] دارند، مذاکره کند، افزود: وضعیت فعلی که در آن خشونت ادامه دارد و مردم سوریه هزینه آن را پرداخت می کنند نمی تواند ادامه یابد بنابراین ما باید اعتراف کنیم که هیچ پاسخ کاملی وجود ندارد اما برای حرکت رو به جلو بهتر است گفت و گو به صورت هماهنگ پیش رود تا اینکه همانطور که هست رها شود.

شاه اردن هشدار داد که داعش شکست خورده در سوریه نابود نشده است. 

وی افزود:  بازسازی مدارس و بیمارستان ها با اصلاحات سیاسی ارتباط دارد و می تواند پناهندگان را تشویق به بازگشت کند.  

بحران لبنان

عبدالله دوم اظهار داشت: آنچه در سوریه اتفاق می افتد با بحران غم بار لبنان نیز مرتبط است و هشدار داد که اردن ممکن است شاهد موج دیگری از پناهندگان باشد.

در حالی که واکنش به اظهارات ملک عبدالله دوم درباره سوریه در اردن خاموش بود، رسانه های روسی اظهارات وی را برجسته کردند و درباره اهمیت سوریه برای اقتصاد اردن و تلاش های ملک عبدالله دوم برای بازگرداندن دمشق به دامن جامعه عرب صحبت کردند. 

اقتصاد محاصره شده 

وزیر کشور اردن در ۲۷ ژوئیه با همتای سوری خود  تماس گرفت تا درباره بازگشایی گذرگاه زمینی جابر - نصیب بین دو کشور بحث و تبادل نظر کند.

با این حال، یک روز پس از باز شدن گذرگاه مرزی یاد شده، اردن در ۳۱ جولای اعلام کرد که به دلیل تحولات امنیتی بنا به درخواست سوریه آن را به طور موقت بسته است.

به گزارش روزنامه « آب سرور » سوریه، این اقدام در نتیجه افزایش خشونت بین گروه های مخالف سوریه با ارتش در شهر درعا در جنوب غربی این کشور ، رخ داد.

تعرفه های گمرکی 

در حالی که صادرکنندگان اردنی دولت این کشور را برای کاهش عوارض گمرکی بر واردات از سوریه تحت فشار قرار می دادند، هیاتی از اتاق بازرگانی اردن در ۲۳ جولای برای بحث درباره گسترش تجارت دوجانبه به  دمشق سفر کرد.

بسته شدن گذرگاههای مرزهای زمینی با سوریه صادرات اردن را به شدت تحت تاثیر قرار داده است زیرا قبل از شروع جنگ داخلی سوریه، این گذرگاهها عبور جریان تجارت بین سوریه، ترکیه و لبنان در شمال و عبور کالا بین اردن، مصر و خلیج در جنوب بود که تقریباً ۱۷ درصد از صادرات اردن قبل از سال ۲۰۱۱ از طریق این گذرگاه های مرزی انجام شد.

در سال ۲۰۱۸، زمانی که نیروهای سوریه کنترل آن را به دست گرفتند، گذرگاه مرزی جابر - نصیب تا حدی بازگشایی شد.

نقش حیاتی گذرگاههای مرزی اردن و سوریه  

به نوشته روزنامه « آب سرور » سوریه، بازگشایی گذرگاههای مرزی بین اردن و سوریه برای اقتصاد محاصره شده اردن و برای بخش های صادرات و حمل و نقل این کشور بسیار حیاتی است به همین دلیل شاه اردن در دیدارهای خود با دولت آمریکا که در ماه گذشته میلادی انجام شد، موضوع معافیت اردن از تحریم های سوریه بر اساس قانون تجارت سزار را مطرح کرده است.

اگرچه هیچ گزارش رسمی درباره واکنش آمریکا وجود ندارد اما روزنامه یاد شده گفت که تحولات اخیر بدون چراغ سبز آمریکا رخ نداده است.

به غیر از تجارت، اردن امیدوار است که مذاکرات با سوریه را برای وارد کردن آب اضافی از رودخانه یرموک از سر بگیرد تا در مقابل، برق و مواد اولیه برای بازسازی به ویژه در جنوب سوریه را در اختیار دمشق قرار دهد.

 نظام سوریه بر کشور حاکم است 

به اعتقاد « عبدالله دوم » شاه اردن، نظام سوریه هم اکنون بر این کشور حاکم شده است . 

 « أوریب الرنتاوی » تحلیلگر سیاسی و رئیس مرکز مطالعات سیاسی قدس درباره اظهارات شاه اردن گفت که عبدالله دوم بر این واقعیت که در حال حاضر سه چهارم سوریه تحت کنترل نظام « اسد » است، اوضاع این کشور را خلاصه کرد.

این تحلیلگر سیاسی توضیح داد که درخواست ها برای سرنگونی نظام سوریه در صحنه بین المللی در حال از بین رفتن است و آنچه اکنون لازم است، شروع یک روند سیاسی در این کشور است. 

 وی افزود: اردن به دلیل بسته شدن مرزهایش و سرازیر شدن موج پناهندگان که اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، تروریسم و ​موضوعات ​دیگر، علاقه زیادی به پایان دادن بحران سوریه دارد. 

قانون قیصر ( سزار )  

« سلامة الدیراوی » تحلیلگر اقتصادی و سردبیر وب سایت خبری « المقار » گفت که ملک عبدالله در سفر خود به آمریکا موضوع قانون سزار و تاثیر مخرب آن بر اقتصاد اردن را مطرح کرده است زیرا به گفته وی اردن بهای زیادی را برای پایبندی به قوانین بین المللی و اقدامات بشردوستانه پرداخت کرده است.

این تحلیلگر اقتصادی از اردن بدون ذکر تاثیر بر بیکاری، آب و زیرساخت ها توضیح داد که در ۱۰ سال گذشته تعهد اردن به پناهندگان سوری بیش از ۱۳ میلیارد دلار به خزانه کشور خسارت وارد کرده است. 

وی اظهار داشت که اردن درخواست معافیت از قانون سزار ( تحریم سوریه ) را از دولت آمریکا مطرح کرده است و واشنگتن در حال بررسی این درخواست است.

صادرات برق 

وی در ادامه اظهارات خود گفت: تا بهار عربی، صادرات اردن به سوریه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بود بنابراین ما باید روابط اقتصادی خود را با سوریه احیا و به آن کشور برق صادر کنیم.

به گفته وی از زمان شروع جنگ داخلی سوریه، اردن سفارت سوریه را با یک کاردار باز نگه داشته و سفارت اردن در دمشق را نیز تا حدی حفظ کرده است.

امان در سال ۲۰۱۹، یک نفر را به عنوان کاردار سفارت این کشور در دمشق منصوب کرد در حالی که ناظران سیاسی در اردن معتقدند که این کشور به زودی ممکن است سفیری را برای عادی سازی روابط با دمشق معرفی کند.

در این پیوند،  « أوریب الرنتاوی » تحلیلگر سیاسی و رئیس مرکز مطالعات سیاسی قدس اظهار داشت:  آنچه « عبدالله دوم » شاه اردن پیشنهاد داد، تفکر بسیاری از پایتخت های عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را منعکس می کند. 

وی افزود: چندین دولت ارتباطات خود را با نظام سوریه برقرار کرده اند زیرا وضعیت کنونی منجر به ویرانی بیشتر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha