امام‌جمعه شیراز: ارتباط روحانیت با مردم را تقویت کنیم

شیراز-ایرنا-نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: حفظ توامان دو مقوله دفاع از مواضع حکومت و مردمی بودن کار سختی است و در این زمینه باید الگوهای نوین اسلامی تدوین و ارتباط روحانیت با مردم را تقویت کرد.

بنا بر مطلب ارسالی شامگاه چهارشنبه دفتر امام جمعه شیراز، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با اعضای هیات مدیره کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز افزود: ارتباط روحانیت با مردم برای روحانیت شیعه، جنبه بسیار اساسی داشته است؛ تجربه حکومت شیعه به معنای واقعی کلمه نیز در طول این ۱۴ قرن به همین ۴۲ سال باز می گردد.

وی ادامه داد: حال که حکومت اسلامی برپا شده گاهی اوقات اینکه چگونه باید اقدام کنیم را تازه یاد می گیریم همان طور که در اول انقلاب اتفاق تازه ای بود و در تاریخ گذشته صحنه ای که بشود الگو به ما برای اداره کشور و انقلاب ارائه کند تا صدر اسلام وجود نداشت.

وی اضافه کرد: واقعا اینکه شما از مواضع حکومت دفاع کنید و مردمی باشید و هر دو را می‌خواهید حفظ کنید سخت است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در اول انقلاب که امام خمینی(ره) فرمودند ولایت، در حالیکه مفهوم آن مشخص بود ولی ابزار عملیاتی و اجرایی آن را نداشتیم و آنچه در کتاب نوشته را تا بخواهیم پیاده سازی کنیم فاصله دارد.

وی با بیان اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب قبل از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ افزود: رهبری فرمودند که امام به مردم سالاری دینی اعتقاد داشت، این مساله بسیار مهم است و سامان دادن و اجرای مردم سالاری دینی هنر روحانیت است.

آیت الله دژکام بیان کرد: مردم سالاری دینی با مردم سالاری به سبک لیبرال دموکراسی فاصله دارد و در لیبرال دموکراسی حکومت به مردم می گوید هر کاری می خواهید کنید،غلط و درست در لیبرال دموکراسی معنی ندارد و خود انسان است که تصمیم می گیرد که چه درست و چه غلط است ولی در دین غلط و درست ما جدا و حکم خدا است و حکم خدا را نمی توان نادیده گرفت.

وی ادامه داد: در نگاه های نئو لیبرال که در آمریکا و اروپا رواج پیدا کرده آنها یک بازنگری کردند و ما می توانیم با نگاه های فیلسوفان نئو لیبرال آنها بگوییم مردم سالاری نوعی از دموکراسی است که مردم به اختیار و انتخاب خود پذیرفته اند که حکم خدا در جامعه جاری و ساری شود، پس اینک ایدئولوژی ما جا پای محکمی در فلسفه غرب پیدا می‌کند که حرف ما مبانی درستی دارد و نهایتش این است که ما باید اکثریت باشیم.

امام جمعه شیراز اظهار داشت: در این بین ممکن است مردم خسته شوند و فشار بر آنها وارد شود و در این امتحانات برخی نیز فاصله می گیرند که این بار بر روی دوش روحانیت است که همراه مردم باشد و آنها را مکررا به شریعت اسلامی فرابخواند.

وی تاکید کرد: امروزه دشمن ما شبانه روز جوانها و خانواده های ما را بمباران فکری می کند و اوضاع سخت است و سیبل این حمله نیز نهاد روحانیت است چرا که نظام سازی بر اساس اسلام و مردم سالاری دینی موضوعی است که باعث می شود در آینده اساس تفکر آنها زیر سؤال برود و مردم مجددا به نظام های دینی در سطح دنیا علاقمند شوند که از این جهت برای استمرار این مقاومت نیاز به کمک جوانان است.

وی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که در دنیا و کشور خودمان به خوبی مبانی دینی و سیاسی و فرهنگی نظام را تبلیغ کنیم گفت: رهبری در سخنان خود در مراسم تنفیذ فرمودند ما در بُعد تبلیغ ضعیف هستیم،حرف حق خود را نمی توانیم جا بیاندازیم در حالیکه دشمنان حرف باطل خود را جا می اندازند.

آیت الله دژکام با تاکید بر انجام امور فرهنگی و عمرانی با روحیه جهادی برای ایجاد رضایت در جامعه اضافه کرد: در عرصه تبلیغات و امور فرهنگی باید فکر جدی کرد ما باید نظیر کارهای جهادی که در عرصه های دیگر انجام می شود را درزمینه فرهنگی نیز شروع کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات حوزه فرهنگ و تبلیغات در جامعه بیش از حوزه اقتصادی است، تصریح کرد: دشمنان نقطه ضعفی که وجود دارد را با سیاه نمایی بزرگ می کنند بگونه‌ای که مردم ناامید می‌شوند و این بخش تبلیغات را ما باید بتوانیم معکوس کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha