سه هزار کارت تردد دام برای عشایر خراسان رضوی صادر شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از صدور سه هزار فقره کارت تردد دام برای سهولت در ارائه خدمات‌ به عشایر در سطح این استان خبر داد.

محمد نبوی‌فرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور جلوگیری از قاچاق دام و سهولت در خدمات‌رسانی به عشایر استان، تاکنون این تعداد کارت تردد برای عشایر استان صادر شده است.

وی ادامه داد: شناسایی دامداران و تردد دام عشایر بر اساس سامانه آماری مرکز ایران پالایش و انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: آبان‌ ماه پارسال نتایج سرشماری ثبتی مبنای عشایر کوچنده در اختیار امور عشایر استان قرار گرفته است که این آمار در سامانه وجود دارد.

نبوی فرد افزود: برای کسانی که در سامانه ثبت نام شده‌اند کارت تردد صادر شده که ملاک هویتی عشایر است و از قاچاق دام جلوگیری و خدمات‌رسانی به عشایر تسهیل و عشایر واقعی از غیرواقعی را متمایز می‌کند.

وی اضافه کرد:در همین راستا تعداد ۶۵۶ هزار و ۹۵۰ راس دام عشایر هویت بخشی و پلاک‌گذاری شده‌ است.

گرچه عشایر تنها ۱.۵ درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند اما آنها به شکلی چشمگیر عهده‌دار تولید ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، حدود ۴۰ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام سبک کشور هستند. 

ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است و بر خلاف پیدایش تمام پدیده‌های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر در جامعه آنان پا برجا مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش در این ساختار پایدار است.

در این میان عشایر خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های دارای مرز مشترک با ۲ کشور، از اهمیت و نقش فراوانی برخوردارند.

عشایر این استان در قالب ۳۵ طایفه با دارا بودن ۹۹۰ هزار راس دام و تولید سالانه ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد خراسان رضوی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha