بیش از پنج هزار دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان همدان نصب شد

همدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: به منظور مدیریت برداشت از آب های زیرزمینی، پنج هزار و ۲۹۹ دستگاه انواع کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان همدان نصب شد.

«منصور ستوده» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیشتر این کنتورها در دشت رزن - قهاوند نصب شده است، افزود: تعهد داریم تا پایان سال، به منظور جلوگیری از برداشت های غیر مجاز، تعداد قابل توجهی کنتور هوشمند بر روی چاه های آب نصب کنیم.

وی اظهار داشت: بر اساس نوع مصارف چاه های مجاز، حدود ۷۵ درصد از کنتورهای نصب شده مربوط به بخش کشاورزی است.

ستوده با اعلام اینکه نصب کنتور هوشمند در چاه‌ها جزو طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی استفاده از آب‌های زیرزمینی همدان است، ادامه داد: اجرای این طرح و توسعه نصب کنتور هوشمند در سطح استان همدان نیازمند همکاری و تعامل کشاورزان با شرکت آب منطقه‌ای است.

وی بیان کرد: نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب سبب کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی استان شده و از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی به شدت جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان ادامه داد: اساسی‎ ترین اهمیت کنتور هوشمند این است که کشاورزان دیگر بیشتر از پروانه بهره‎ برداری نمی ‎توانند از چاه ‎ها آب برداشت کنند.

وی تاکید کرد: اگر کشاورزی بیش از میزان تعیین ‎شده آب از چاه برداشت کند برق به صورت خودکار قطع شده و امکان برداشت آب از چاه تا زمانی که کارشناسان آب منطقه‌ای و برق اقدام نکنند وجود ندارد.

ستوده با بیان اینکه کنتورهای هوشمند و کارت‌های شارژ همچون کارت سهمیه‌بندی بنزین است، عنوان کرد: کشاورزان باید نسبت به نصب این کنتورها اقدام کنند چرا که تکلیفی قانونی است و کار باید اجرایی شود.

وی گفت: براساس نوع مصارف از چاه های مجاز، ۷۴ درصد از کنتورهای نصب شده مربوط به بخش کشاورزی، ۶ درصد مربوط به بخش صنعتی، ۱۰ درصد بخش شرب روستایی، ۶ درصد بخش شهری، سه درصد بخش دام و طیور و یک درصد بخش خدمات و سایر است.

بیش از چهار هزار چاه غیر مجاز در همدان مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان تصریح کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ در همدان تاکنون، چهار هزار و ۸۱۷ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و موجب صرفه‌جویی بیش از ۲۹۵ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

وی تاکید کرد: با چاه‌های مُجازی که دارای اضافه برداشت هستند به شدت برخورد می‌شود که در سال جاری بیشترین برخورد با اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی در شهرستان کبودراهنگ با انسداد ۳۱ حلقه چاه و شهرستان بهار با ۲۵ حلقه چاه صورت گرفته است.

ستوده با بیان اینکه طول چاه‌های مسدود شده در سال جاری تاکنون ۵/۱۶ کیلومتر است، خاطر نشان کرد: اداره کل دادگستری، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اجرایی همکاری بسیار مناسبی با این شرکت در انسداد چاه‌های غیرمجاز استان دارند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه افزود: تهیه بروشورها و پوسترهای آموزشی، نشست دوره ای با بهره برداران منابع آب در شهرستان ها، اعضای امور صنفی، کشاورزان، شوراها و تعاونی ها و نشست با مقامات قضایی و انتظامی استان از جمله اقدامات شرکت آب منطقه ای در زمینه اطلاع رسانی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه گروه های گشت و بازرسی به طور شبانه‌روزی دشت‌های استان را بازرسی می‌کنند عنوان کرد: ۲۳ گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان به طور شبانه‌روز دشت‌ها را کنترل می‌کنند.

ستوده بیان کرد: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان همدان گام‌های اساسی و جدی برداشت.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه گویای ۳۱۵۱ گفت: مردم می توانند با مشاهده هرگونه تخلف و در راستای جلوگیری از مصرف آب های زیرزمینی به صورت غیرمجاز با سامانه ۳۱۵۱ تماس بگیرند.

بر اساس آخرین آمار، یک هزار و ۷۶۱ میلیون مترمکعب معادل ۹۰ درصد از منابع آب زیرزمینی استان همدان در بخش کشاورزی، ۱۴۶ میلیون مترمکعب، معادل هفت درصد در بخش آشامیدنی و بهداشت و ۵۹ میلیون مترمکعب معادل سه درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha