امام جمعه چناران: عزاداری نباید به دیگران ضرر برساند

مشهد- ایرنا- امام جمعه چناران گفت: بر اساس قاعده "لاضرر و لاضرار فی الاسلام"، در دین مقدس اسلام نه می‌شود به خود ضرر وارد کرد و نه به دیگران ضرر رساند و عزاداری ما نیز باید با رعایت پروتکل‌ها باشد تا ضرری به دیگران نزند.

حجت الاسلام مظفر تاجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیامبر (ص) فرمودند که جامعه مانند کشتی است و سرنوشت ساکنان آن به هم پیوسته است و اگر یکی از سرنشینان، کشتی را به بهانه اینکه جای خودش است سوراخ کند، جان بقیه هم به خطر می افتد. در جامعه هم همین طور است و اگر یک نفر کاری خطرناک یا نامناسب انجام دهد ممکن است جان بقیه را به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: در اندیشه اسلامی، به رغم اصالت فرد، جامعه هم، موجودی واقعی است و زمانی که موجودیت آن، به عنوان مهمترین منفعت، به خطر می‌افتد، باید جانب جامعه بر فرد ترجیح داده شود.

امام جمعه چناران گفت: بر این اساس، در حالتی که موجودیت جامعه به خطر می‌افتد، اقتضای این قاعده آن است که منافع فرد محدود شود، بخصوص در شرایطی که ویروس منحوس کرونا به وجود آورده است اهمیت این موضوع بیش از هر چیزی نمایانگر است.

حجت الاسلام تاجی با بیان اینکه انسان موجودی اجتماعی است، افزود: از ایـن رو، آدمی در زندگی اجتماعی خود ناگزیر است آنچه را که از مردم انتظار انجام دارد، خـود نیز به رعایت آن مقید باشد و با مردم آن گونه رفتار کند که توقع دارد با وی رفتار کنند. همانگونه که دوست نداریم کسی ویروس کرونا را به ما و اطرافیانمان منتقل کند، خود نیز باید نسبت به دیگران مراقبت کنیم تا رفتار ما باعث انتقال ویروس به آنان نشود.

وی اظهار داشت: قرآن کریم انجام ندادن وظـایف اجتماعی از سوی فرد را، همراه با انتظار انجام آن از سوی اجتماع، نکوهش ‍فرموده و آن را نشانه بی خردی انسان می داند. خداوند متعال در آیه ۴۴ سوره بقره می‌فرماید که آیـا مردم را به نیکی وا می‌دارید و خود را فراموش می‌کنید در حالی که کتاب خدا را تلاوت می‌کنید. آیا عقل خود را به کار نمی گیرید؟

امام جمعه چناران گفت: در این شرایط شایسته است که ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت و عزاداران حسینی ضمن حفظ شعائر اسلامی و اقامه عزای حسینی، بر رعایت حقوق اجتماعی و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی به منظور حفظ سلامت خود و دیگران نهایت دقت و مراعات را داشته باشند.

هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، ۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
پنج هزار هیات مذهبی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ هیات در مشهد است. علاوه بر آن شورای هیات‌های مذهبی بانوان استان نیز با هزار و ۱۰۰ هیات فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha