ارتقای مهارت‌زایی در اشتغال دانش‌آموختگان

تهران- ایرنا- طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی از جمله طرح‌هایی است که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا و منجر به توسعه اشتغال توام با مهارت آموزی و جذب در بازارهای کار برای این قشر شده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، برنامه‌هایی در راستای اشتغال‌پذیری و توانمندسازی جوانان به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی در قالب بخشی از برنامه اشتغال فراگیر، در حال اجراست.

طرح کارورزی یکی از برنامه های دولت در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان با عنوان دستورالعمل طرح کارورزی است که در سال ۱۳۹۵ به تصویب شورای عالی اشتغال رسید و به تبع آن، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به اجرای آن و سایر وزارت خانه های مربوطه موظف به همکاری در این زمینه شدند.  در این راستا، تفاهم نامه های بین دستگاهی منعقد و دستورالعمل اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و آمادگی شغلی تدوین شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور افزایش فرآیند جذب و اشتغال دانش آموختگان و همچنین ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار،  تمهیداتی را اندیشید که به واسطه آن، بستر مناسب برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان فراهم شد تا آن ها بتوانند با ثبت نام در طرح کارورزی تحت نظارت این وزارت‌خانه،  به یادگیری و کسب تجربه در زمینه شغلی مورد نظر خود بپردازند.

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسوولیت اجرای طرح کارورزی را بر عهده دارد که در کنار برنامه ریزی ها و تعیین شرایط نام نویسی، با راه اندازی سامانه ای از داوطلبان و واحدهای متقاضی جذب کارورز،  ثبت نام به عمل می آورد.

این طرح فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی دانش آموختگان با محیط  کار است و آنان با فراگیری مهارت های شغلی مورد نیاز از جمله تعهد کاری، فعالیت تیمی، وقت شناسی و…،  موجبات پیشرفت خود را در بازار کار فراهم می کنند.

در واقع هدف از کاورزی، انتقال مهارت‌ها و دانش فنی مورد نیاز بازار کار در محیط واقعی کار به کارورز و همچنین ایجاد زمینه شناخت کارفرما از شخصیت، استعداد و توانمندی های نیروی کاری بوده که قرار است در یک بنگاه اقتصادی مشغول به فعالیت شود.

طرح کارورزی به انتخاب هوشمندانه نیروی های ماهر و متخصص در انتخاب کار و به کارفرما جهت انتخاب نیروی واجد صلاحیت حرفه‌ای مورد نیاز بنگاه، کمک می‌کند ضمن اینکه مزایایی را برای کارفرمایان مانند مشوق های بیمه‌ای فراهم می کند.

مهمترین منابع اجرای طرح، بودجه سنواتی دستگاه های مجری، بودجه استان ها، درآمدهای ناشی از قانون هدفمند سازی یارانه ها و ردیف‌های متفرقه بودجه، کمک های بلاعوض مردمی، سازمان های حمایتی، موسسات خیریه و نهادهای عمومی غیر دولتی و منابع اشتغالزایی دولت است که به تصویب شورای عالی اشتغال می‌رسد.

ارتقای مهارت‌زایی در اشتغال دانش‌آموختگان

تا پایان سال ۹۹ تعداد ۴۴۴ هزار نفر از جوانان جویای کار در سامانه کارورزی ثبت نام کرده بودند. از این تعداد، بیش از ۱۳۹ هزار نفر مطابق دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی واجد شرایط بودند.

این وزارت خانه، میزان اشتغال ایجاد شده ناشی از اجرای این طرح را ارائه کرده است که بر اساس آمارها، روند عملکرد اجرای طرح مثبت بوده و با استقبال فارغ التحصیلان جویای کار و بنگاه های مشمول مواجه شده است.

طبق اطلاعات در سال ۹۵، حدود یک هزار و ۱۱۰ نفر، در سال ۹۶، ۱۲ هزار و ۴۴۳ نفر، در سال ۹۷، حدود ۱۱ هزار و ۵۷۲ نفر و در سال ۹۸ این آمار به ۱۴ هزار و ۹۰۱ نفر رسید که با شیوع کرونا این رقم در سال ۹۹ به ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال پذیری در طرح کارورزی رسید.

در مجموع بررسی عملکرد این طرح حاکی از آن است که طی سال های ۹۶ الی ۹۹ بیش از یک سوم از متقاضـیان کارورزی (طرف عرضه) در بنگاه های مشمول(طرف تقاضا) جذب و از مزایای طرح بهره مند شده اند.

ارتقای مهارت‌زایی در اشتغال دانش‌آموختگان

طرح مشوق بیمه‌ای برای کارفرمایان دانش آموختگان

طرح مشوق بیمه ای (معافیت بیمه کارفرمایی)  طرح معافیت بیمه کارفرمایی در راستای اجرای آیین نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و معافیت بیمه کارفرمایی مرتبط با آن است.

این طرح شامل برقراری معافیت بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر ۲ سال برای کارفرما در صورت جذب کارورز است. بدین ترتیب که پس از جذب کارورز در کارگاه، هزینه برقراری معافیت بیمه کارفرما (معادل ۲۰ درصد حقوق و دســتمزد مصوب شورای عالی کار) از سوی دولت جهت برقراری معافیت بیمه کارفرمایی به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می شود.

جامعه هدف این طرح که در سطح ملی در حال اجرا است، دانش آموختگان دانشگاهی شغل اولی دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند که دوره کارورزی را طی کرده باشند.

اجرای معافیت بیمه کارفرمایی مرتبط با طرح کارورزی تا پایان سال ۹۹ منجر به جذب و به کارگماری تعداد ۱۸ هزار و ۱۹۷ کارورز از سوی ۶ هزار و ۸۳۱ کارفرما شده است. در سال ۹۸ با توجه به تأخیر پیش آمده در تامین منابع لازم و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح از سوی ســازمان تأمین اجتماعی عملکرد کمتری را شاهد بودیم.

طی سال ۹۸ تا ۹۹ که بخشی از موانع برطرف و همچنین با ابلاغ دستورالعمل اصلاحی طرح مشوق بیمه ای در آبانماه سال ۹۹، شاهد رشد اشتغال ایجاد شده در این طرح هستیم. در مجموع برای حدود ۱۸ هزار نفر به واسطه اجرای این طرح اشتغال ایجاد شده است.

این طرح مبتنی بر بند ۲ سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر ارتقای مهارت در نیروی کار شغل اولی که در بدو استخدام از دانش و مهارت کافی برخوردار نیست، تمرکز دارد.

در این طرح، کارفرما یک فرصت یکساله دارد تا به داوطلبان واجد شرایط، مهارت‌های شغلی را در محیط کار انتقال دهد و در مقابل از مزیت عدم شمولیت قوانین کار و تأمین اجتماعی در مدت اجرای دوره آموزشی به مدت حداکثر یکسال برخوردار باشد.

این طرح پتانسیل بسیار بالایی در ارتقا و انتقال دانش حین کار توسط متخصصین شاغل در هر رشته فعالیت به نیروی کار تازه وارد دارد. از این منظر، ترکیب دانش علمی و عملی می تواند به افزایش بهره وری و کارآیی در عملکرد بنگاه ها منجر شود.

 به دلیل برخی موانع، به رغم اینکه حرکت روبه جلویی در سال ۹۷ ایجاد شـده بود در سال ۹۸ به خاطر شیوع ویروس کرونا، عملکرد طرح شاهد روند کاهشی و در سال ۹۹ روند افزایشی بوده است.

اکنون آموزش ها تنها به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص ندارد بلکه دانشجویان می توانند در طول مدت تحصیل نیز از مهارت های تخصصی فنی و حرفه ای برای ورود به بازار کار بهره مند شوند.

ارتقای مهارت‌زایی در اشتغال دانش‌آموختگان

آموزش های فنی و حرفه‌ای در ۳۲۰ دانشگاه کشور ارائه می‌شود

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید که آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در ۳۲۰ دانشگاه کشور برای توانمندی و ارتقای تخصص دانشجویان جهت جذب بازار کار ارائه می شود.

حبیب عرفان منش ادامه می‌دهد: آموزش های مهارتی در دانشگاه ها در چند سال گذشته آغاز شده است و در سال ۹۸ قبل از شیوع کرونا چهار میلیون نفر ساعت برای ۳۳ هزار و ۶۱۶ دانشجو دوره های فنی و حرفه ای ارائه شد و با شیوع کرونا این آمار در سال ۹۹ نصف شد و به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ساعت برای ۱۶ هزار نفر رسید.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای به صورت مجازی ارائه می شود می گوید که در سه ماه اول امسال حدود ۶ هزار دانشجو در قالب ۴۱۷  هزار نفر ساعت، آموزش ها را فرا گرفتند.

وی ابراز می کند که در آموزش های مهارتی مسائل مختلفی از جمله نیازسنجی رشته ها در بازار کار، مشاوره تحصیلی و شغلی، رصد فراگیری مشاغل مختلف در مناطق مختلف کشور بررسی می شود و بر اساس آن به دانشجویان مشاوره ارائه می شود تا با شناسایی بازار کار بعد از تحصیل بیکار نمانند.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه یکی از مسائل اصلی کشور نرخ بالای بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی است، اضافه می کند: این آموزش‌ها بر اساس نیازسنجی ها و مشاوره هایی که ارائه می کنند سعی شده است تا شناسایی نقاط قوت و ضعف و بازار کار در مناطق مختلف کشور و ارتقای مهارت‌ها و تخصص‌ها از نرخ بالای بیکاری بکاهند.

وی می گوید: کسانی که فارغ از تحصیل شده اند نیز می توانند در دوره های مهارتی و فنی و حرفه ای شرکت کنند و با کسب مهارت ها در بازار کار مشغول شوند علاوه بر ارائه امکانات مهارتی در دانشگاه ها با همکاری شهرک های صنعتی و صنایع در مناطق مختلف کشور حضور دانش آموختگان در محیط های کاری را فراهم می کنیم تا از نزدیک با محیط کار آشنا شوند.

بر اساس گفته این کارشناس، همچنین با مراکز کاریابی همکاری هایی صورت گرفته است تا با مطرح کردن فرصت های شغلی زمینه اشتغال جوانان دانش آموخته را فراهم سازند ضمن اینکه این نیازسنجی ها کمک می کند تا دانشجویان به سمت رشته هایی که بازار کار ندارند ورود پیدا نکند.

عرفان منش با تاکید بر اینکه آموزش های فنی و حرفه ای به جذب دانش آموختگان در مشاغل مختلف کمک می کند می گوید: نباید فرصت ها را نادیده گرفت نیاز است در کنار آموزش های تئوری و نظری آموزش های عملی و تخصص گرایی به دانشجویان ارائه شود.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اضافه می کند: مشاوره و هدایت شغلی و شناسایی ظرفیت های شغلی در منطقه به انتخاب رشته های دانشگاهی و ارتقای تخصص آنها نیز کمک شایانی می کند و منجر به استخدام در بازار کار و خوداشتغالی در آینده خواهد شد.

نهادهای متولی امروز دست به دست هم داده اند تا با ارتقای مهارت ها و تخصص گرایی در جوانان بخصوص دانش آموختگان زمینه اشتغال آنان  در محیط های کاری را فراهم کرده و از آسیب های بیکاری در جامعه بکاهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha