به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، در بازدید سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ایستگاههای در حال احداث شهید رضایی در خط ۶ و توحید در خط ۷، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت پیشرفت عملیات اجرایی این ۲ ایستگاه ابراز امیدواری کرد ایستگاه شهید رضایی اواخر شهریور ماه و ایستگاه توحید اواخر مهر ماه وارد مدار بهرهبرداری شبکه خطوط مترو تهران شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این بازدید گفت: ۶ ماه میشود که ۴۰۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ در حساب بانک رفاه قرار دارد که باید با این تخلف برخورد شود.
افتتاح ۱۳ ایستگاه از خط ۶
به گفته هاشمی؛ مدیریت شهری پنجم از ۲۷ ایستگاه خط ۶ با افتتاح ایستگاه شهید رضایی تاکنون ۱۳ ایستگاه افتتاح کرده است و باقی ایستگاهها باید تا سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به اتمام برسند.
او با بیان اینکه طبق برنامه، مدیریت شهری جدید تا پایان سال باید چهار ایستگاه دیگر را به بهره برداری برساند، افزود: اصلیترین مشکلی که زمانبندی افتتاح ایستگاهها را به تعویق انداخته موضوع تأمین منابع مالی است. دولت نتوانست آنچه که در بودجه بود را به شهرداری پرداخت کند و برهمین اساس وابستگی ما به اوراق مشارکت بود.
گروکشی سازمان تأمین اجتماعی بر سر پول حمل و نقل عمومی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره وضعیت اوراق مشارکت های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸، توضیح داد: اوراق مشارکت سال ۱۳۹۹ با عاملیت بانک شهر نهایی شده و مقطع به مقطع درحال گذاشتن وثیقه و دریافت پول هستیم.
مناف هاشمی گفت: ۶ ماه میشود که ۴۰۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ در حساب بانک رفاه قرار دارد. شهرداری با این پول میتوانست اتوبوسهای بسیاری برای شهر خریداری کند و ایستگاههای باقی مانده مترو را به بهره برداری برساند.
او در ادامه اضافه کرد: اما گروکشی میان سازمان تأمین اجتماعی و شهرداری باعث شده که پول حمل و نقل عمومی در بانک رفاه بماند. باید یک مرجعی در دولت این موضوع را بررسی و با تخلف بانک رفاه و سازمان تأمین اجتماعی برخورد کند.
به گفته هاشمی؛ اگر سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط شهرداری و ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر توسط دولت در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه شود میتوان چشم انداز روشنی در این حوزه داشت.
مشکل قرارداد ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن حل شد
او درباره قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن، توضیح داد: این قرارداد با واگن سازی تهران منعقد شد تا بتوانیم این کارخانه را از حالت تعطیلی بیرون بیاوریم. یک مشکل ضمانتی ملکی و پیش پرداختی داشتیم که هفته گذشته بابت ضمانت ملکی که باید به بانک شهر میدادیم یکی از زمینهای حوزه حمل و نقل را به عنوان ضمانت قرار دادیم. ۲۵ میلیون دلار پول شهرداری از حدود دو سال گذشته در قالب یک قرارداد قبلی معطل بود، آزاد خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گفت: امیدوارم که طی یک ماه آینده واگن سازی شهر تهران فعال شود و ۱۰۵ واگن در دستورکار قرار گیرد.
مناف هاشمی در خصوص بازسازی قطارها نیز گفت: حدود ۳۱ رام قطار پیشین باید بازسازی شود تا به روز شوند.
برپایه اعلام شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، در حال حاضر بیشترین تکیه دستاندرکاران امر مترو برای تامین منابع مالی مورد نیاز افتتاح ایستگاهها و ورودیهای جدید، اوراق مشارکت سال ۱۳۹۹ است که بخشی از آن اخیراً به خزانه شهرداری تهران واریز شده است.
این اعلام حاکیست: هنوز حدود ۲۱۹ میلیارد تومان وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ که مربوط به توسعه خطوط مترو است، در گرو بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل فروش اوراق مذکور باقی مانده است.
شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در اعلام خود افزود: به موازات اقدامات توسعهای خطوط و تلاش برای بهرهبرداری از ایستگاههای جدید، افتتاح چند ورودی جدید نیز در دستور کار متولیان شرکت مترو تهران قرار دارد و پیشبینی میشود ورودی دوم ایستگاه برج میلاد و ورودی سوم ایستگاه مهدیه، به زودی آماده استفاده شهروندان پایتخت شوند.
به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و بیش از ۱۴۰ ایستگاه فعال است.
نظر شما