۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۵۸
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84448576
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیدار هریس از جنوب شرق آسیا؛ سفری با هدف به چالش کشاندن چین

تهران- ایرنا- «کامالا هریس» معاون رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه این هفته تور رسمی سفرهایش به منطقه جنوب شرق آسیا را آغاز کرد. وی در نخستین مرحله وارد سنگاپور شد و قرار بود به ویتنام نیز سفر کند که به سبب گزارش احتمالی سندروم هاوانا به تاخیر افتاد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حالی هریس را به‌عنوان نخستین معاون رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای جنوب شرق آسیا اعزام کرده که این منطقه‌ در سالهای اخیر شاهد رشد نفوذ سیاسی و اقتصادی چین بوده است.

به باور واشنگتن، منطقه جنوب شرقی آسیا برای برقراری امنیت ملی و رفاه اقتصادی امریکا از اهمیت حیاتی برخوردار است، چرا که حوزه اقیانوس هند-آرام از اولویت‌های دولت بایدن به شمار می‌آید.

پیش‌تر نیز بایدن اظهاراتی را در باب تقویت جایگاه آمریکا در آسیا و توسعه روابط با کشورهای جنوب شرق آسیا به عنوان یک بخش مهمی از تلاشهای واشنگتن در مهار بلندپروازی‌های چین بیان کرده بود.

تمرکز بر چین و تلاش برای مهار این کشور به عنوان یک رقیب استراتژیک از جمله معدود موضوعاتی است که به نظر می‌رسد دولت بایدن و دولت پیشین ایالات متحده به ریاست دونالد ترامپ نسبت به آن رویکرد مشترکی دارند.

واشنگتن بر سر کنترل پکن بر دریای جنوبی چین با این کشور اختلافات اساسی دارد و بارها با اعزام ناوهای جنگی به حمایت از کشورهای همجوار در این پهنه آبی پرداخته است.

هریس نیز پیش از این سفر، جنوب شرق آسیا را برای امنیت ملی آمریکا منطقه‌ای مهم ارزیابی کرده بود.

دیدار هریس از جنوب شرق آسیا؛ سفری با هدف به چالش کشاندن چین

سنگاپور

یکی از کشورهای هدف هریس در سفر به این منطقه، سنگاپور بود که یکی از متحدان کلیدی آمریکا در شرق آسیا به شمار می آید.

این کشور همچنین دارای جایگاه اقتصادی و تجاری مهمی در منطقه جنوب شرق آسیا به شمار می آید و روابط بسیار نزدیک نظامی و امنیتی با واشنگتن برقرار کرده است.

سنگاپور با وجود کوچک بودن، در حال حاضر چهاردهمین شریک تجاری ایالات متحده است.

سنگاپور با مساحت ۷۲۲ کیلومتر مربع در جنوب شبه‌جزیره مالایا واقع شده و کوچک‌ترین کشور جنوب شرقی آسیا است.

این کشور کمی کوچکتر از شهر تهران و کشور بحرین است. این کشور که از تعدادی جزیره تشکیل شده، یکی از مراکز بزرگ داد و ستد کالا در جهان است.

 سنگاپور  از زمان استقلال در سال ۱۹۶۵، به یکی از کشورهای پررونق جهان تبدیل شده و امروزه یکی از پرترددترین بندرهای دنیاست..

در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰ شرکت چند ملیتی در کشور فعالیت می‌کنند که بیش از دو سوم تولیدات و فروش مستقیم صادرات آن را تشکیل می دهند. این کشور حالا با حدود ۳.۳ میلیون نفر نیروی کار، قادر به تولید ناخالص داخلی بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار در سال شده است.

به باور کارشناسان، سفر هریس به جنوب آسیا، با هدف تعمیق روابط با کشورهایی صورت می‌گیرد که از دید آمریکا برای مقابله با گسترش نفوذ چین حیاتی هستند.

یک مقام کاخ سفید به رویترز گفته است، هریس در این سفر بر روی دفاع از قوانین بین‌المللی در دریای جنوبی چین، تقویت رهبری منطقه‌ای آمریکا و گسترش روابط امنیتی تاکید دارد.

کارشناسان می‌گویند، معاون رئیس جمهوری آمریکا در این هدف کوشیده است نظر سنگاپور را به خود جلب کند چرا که بعد از سقوط دولت تحت حمایت افغانستان سوالات بسیاری را درباره اعتبار وعده های سیاست خارجی آمریکا در میان متحدان این کشور به وجود آمده است.

دیدار هریس از جنوب شرق آسیا؛ سفری با هدف به چالش کشاندن چین

ویتنام

بنابر اعلام شبکه خبری سی ان ان، آمریکا گزارش داد سفر  هریس به ویتنام به خاطر گزارش احتمال سندروم هاوانا به تاخیر افتاده که تاکنون صدها مقام آمریکایی را در چند سال گذشته بیمار کرده است.

سی ان ان افزود: هریس قرار بود در پایان ماموریت خود به سنگاپور به ویتنام سفر کند که این سفر به خاطر گزارش شرایط غیرعادی وضعیت بهداشتی احتمالی به تاخیر افتاد.

اکنون سوال اینجاست چرا ویتنام برای آمریکا مهم است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت: ویتنام دارای جایگاه مهمی در عرصه سیاسی، اقتصادی و نظامی در جنوب شرق آسیا است. از دیگر سو به سبب رویکرد این کشور در قبال دریای جنوبی چین، بایدن جایگاه خاصی برای ویتنام در سیاست منطقه ای خود در برابر چین قائل است.

در این میان، پکن نیز به سفر هریس به منطقه واکنش نشان داد و خبرگزاری چینی شینهوا این سفر را به عنوان تلاشی برای مهار پکن توصیف کرد.

شینهوا در گزارش خود آورد: سفر مقام های ارشد بایدن به جنوب شرق آسیا با هدف جلب توجه این کشورها برای تشکیل حلقه مهار در برابر چین به شمار می رود. اما کشورهای جنوب شرق آسیا تمایلی به انتخاب بین چین و آمریکا ندارند و طرح آرزومند آمریکا با شکست مواجه می شود.

در پایان می توان گفت سقوط دولت کابل و روی  کار آمدن طالبان پس از ۲۰ سال، این سوال برای کشورهای آسیایی و اروپایی ایجاد شده که آیا  می‌توان به وعده‌های بلند مدت امنیتی واشنگتن اطمینان کرد؟

به نظر می‌رسد، اتفاقات اخیر افغانستان زنگ خطری را در شرق آسیا به صدا درآورده است و کشورهای این منطقه خواهند کوشید امتیازات بیشتری از آمریکا طلب کنند و روی کار آمدن طالبان مسیر را بیش از پیش برای دولتهای این منطقه هموارتر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha