به گزارش ایرنا، پایانههای مسافربری یکی از حساسترین مکانها برای انتقال ویروس کرونا هستند و به همین علت از ابتدای شیوع این ویروس تعداد مسافرت ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش چشمگیری داشته است.
از طرفی با اعمال محدودیت های مقطعی تردد خودرو با پلاک های غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی، سفرهای اجباری با ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است که با رعایت نکات بهداشتی میتوان سفری امن و بدون خطر را به همراه داشت.
تحقیقاتی که از سوی کارشناسان در خصوص شیوع ویروس کرونا انجام شده است نشان می دهد با رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از صحبت کردن در حین سفر می توان از گسترش و انتقال این ویروس در وسایط حمل و نقل عمومی جلوگیری کرد.
نکات بهداشتی مانند گذشته در ترمینال ها رعایت نمی شود
میثم صالحی مسافر مسیر خرم آباد به تهران گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون همواره با ناوگان عمومی برای رسیدن به مقصد جابجا می شوم، در گذشته نکات بهداشتی بهتر رعایت می شد و پس از ورود به اتوبوس حتما دست هایمان از سوی شاگرد راننده ضدعفونی و اگر ماسک نداشتیم، ارائه می شد.
وی گفت: اکنون با گذشت زمان انگار همه چیز عادی شده است و خدمات بهداشتی ارائه نمی شود همچنین سختگیری روزهای ابتدایی شیوع کرونا وجود ندارد و حتی شاهد مسافرگیری از سوی رانندگان در ابتدای هر شهر هستیم.
رانندگان مسافر بین راهی سوار می کنند
رضا شاهوردی دیگر مسافر مسیر خرم آباد به تهران افزود: با اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروها با پلاک غیر بومی به اجبار باید از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنم، استفاده از خودروی شخصی خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می دهد اما باید قوانین را اجرا کنیم.
وی اظهار کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس که تکمیل می شد راننده اقدام به حرکت میکرد اما اکنون بیش از ۸۰ درصد تکمیل می شود و در طول مسیر و ورودی شهرها هم اقدام به مسافرگیری می کنند.
توان خرید الکل برای ضدعفونی کردن صندلی مسافران را نداریم
یکی از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی لرستان به ایرنا گفت: با گذشت زمان همه چیز برای مردم عادی شده است دیگر ترسی بین مردم وجود ندارد که بخواهند مانند گذشته نکات بهداشتی را رعایت کنند، در گذشته شاید ماسک و الکل به اتوبوس ها تعلق میگرفت اما الان خبری نیست و مجبوریم در برخی مواقع با هزینه شخصی آن را تامین کنیم.
وی افزود: رانندگان هم مانند دیگر اقشار جامعه در خطر هستند و بسیاری از افراد فعال در ناوگان عمومی به کرونا مبتلا شده و برخی از این عزیزان از بین ما رفته اند، از ابتدای شیوع کرونا اقدامات را اجرا کرده ایم اما ضررکرد ما را چه کسی پاسخ می دهد؟ با کمترین ظرفیت ممکن تردد می کنیم درحالی که اقساط خودرو و دیگر هزینه های زندگی سرسام آور شده است.
وی بیان کرد: هزینه های بسیاری را برای ضدعفونی کردن اتوبوس متحمل شده ایم اما مگر چقدر درآمد داریم که بتوانیم اقدام به خرید ماسک و الکل کنیم؟ شاید کرونا تا سالیان طولانی همراهمان باشد، باید از سوی مسئولان اقدامات ویژه تری صورت گیرد.
۱۳ تیم نظارتی اقدامات ناوگان حمل و نقل عمومی را در زمینه کرونا کنترل می کنند
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان گفت: به دلیل طولانی شدن شیوع ویروس کرونا تحمل و رعایت نکات بهداشتی کاهش یافته که در حوزه حمل و نقل نیز این مسئله رخ داده، همچنین مشکلات اقتصادی حساسیت روزهای ابتدایی را هم تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: ۱۳ تیم گشت نظارتی در ترمینال ها، پلیس راه و دفاتر خدماتی حضور دارند و به صورت ۲۴ ساعته نظارت ها را اعمال می کنند همچنین در این راستا سه کمیسیون تخلفات در اداره راهداری تشکیل شده است که تخلفات رانندگان، شرکتها و مالکین ناوگان حمل و نقل عمومی را بررسی میکند و در یک ماه ۶ کمیسیون برگزار میشود.
قدمی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا سامانه ای ایجاد شده است که قبل از صدور بلیط کد ملی افراد را کنترل میکند و در صورت مثبت بودن تست کرونای آنها، بلیط صادر نمیشود، هرچند شرایط شاید ایدهآل نباشد اما توانسته ایم واکسیناسیون رانندگان را زودتر از موعد انجام دهیم.
وی با بیان اینکه لرستان یکی از استان های برتر در زمینه نظارت ناوگان حمل و نقل عمومی می باشد افزود: مردم باید اداره حمل و نقل و راهداری را در این زمینه همراهی کنند و در صورت مشاهده تخلفات، گزارش دهند تا در سریعترین زمان پیگیری شود.
تسهیلات با نرخ بهره کم به رانندگان پرداخت می شود
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان گفت: استقبال از شبکه حمل و نقل مسافربری عمومی به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته و مسوولین باید مردم را به استفاده از این ناوگان ترغیب کنند چراکه با ادامه روند کنونی، خسارت به فعالان این بخش افزایش می یابد.
میثم قدمی افزود: همچنین باتوجه به اینکه تعدادی از رانندگان و شرکت داران حوزه مسافربری استان نیز به کرونا مبتلا شدند و جان باختند دستگاه متولی امر سلامت باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند و ماسک و الکل را به قیمت کارخانه در اختیار آنها قرار دهد.
وی ادامه داد: به دلیل ضرر کرونا به شرکت های مسافربری و کاهش توان مالی آنها، نمی توانیم تامین ماسک و الکل را برای مسافران اجباری کنیم.
قدمی اظهار داشت: پایانه های مسافربری مکانهای پرخطری برای انتقال ویروس کرونا هستند بنابراین خدمات به مسافران بدون ماسک ارائه نمیشود و خودروها پس از هر سفر ضدعفونی می شوند.
وی گفت: رانندگان فعال ناوگان حمل و نقل عمومی ۶ میلیون تومان و شرکت داران این حوزه به ازای هر نفر نیروی کار بیمه شده، ۱۲ میلیون تومان تسهیلات خسارت کرونا دریافت می کنند که دریافت این تسهیلات بدون ضامن بانکی است و با سه ماه تنفس و سود ۱۲ درصد در مدت ۲۴ ماه بازپرداخت می شود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان گفت: ۱۲ هزار راننده و شرکتدار ناوگان حمل و نقل عمومی استان به دلیل کاهش تقاضای سفر ناشی از شیوع کرونا متضرر شدهاند.
قدمی اظهار کرد: تعداد ناوگان باری لرستان ۹ هزار و ۱۶ دستگاه و ناوگان مسافربری آن یکهزار و ۱۹۴ دستگاه است و ۹۳ شرکت حمل و نقل باری و ۸۸ شرکت حمل و نقل مسافری در استان فعال هستند.
با رانندگان متخلف برخورد قانونی می شود
رییس پلیس راه لرستان نیز به ایرنا گفت: اگر راننده ای اقدام به سوار کردن مسافر در ورودی شهرها کند، متخلف تلقی می شود، پس از تایید میزان تخلفات، به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای معرفی خواهد شد و پس از تشکیل پرونده برای تعیین رای به کمیسیون ارجاع داده می شود.
سرهنگ مصطفی دالوند افزود: برابر قانون ، رانندگان موظف به رعایت نکات بهداشتی می باشند و به دلیل شیوع ویروس کرونا سلامتی مسافران در اولویت قرار دارد، همچنین در طول سفر استفاده از ماسک از سوی رانندگان و مسافران الزامی است.
نظر شما