خشکسالی، خروج دام از قلمرو یوزپلنگ را در جاجرم کاهش داد

بجنورد- ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: خشکسالی، کاهش بارندگی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی موجب شده تا همکاری دامداران برای خروج دام از قلمرو یوزپلنگ کمتر شود و به همین علت زیست این گونه نادر در معرض خطر است.

احمد صفرزاده روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون برای خریداری حقوق عرفی دامداران در منطقه میاندشت مشکل اعتباری وجود ندارد؛ مشکل اصلی این است که دامداران حاضر به فروش این پروانه ها نیستند.

وی تصریح کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی سبب شده تا نهاده های دامی بشدت گران شود و در این شرایط دامداران ترجیح می دهند دام را در شرایط چرا تغذیه کنند و به نوعی وابستگی آنان به علوفه مراتع بیشتر شده است.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم  افزود: در سال های پیش برای صیانت از یوزپلنگ، ۱۵ هزار هکتار از منطقه حاشیه میاندشت از دام خالی شد و به پارک ملی ارتقا یافت.

وی گفت: با ایجاد این پارک ملی با نام ضامن آهو به گستره ۱۵ هزار هکتار و با خروج پنج هزار راس دام و امن شدن ۱۵ هزار هکتار دیگر از این منطقه برای زیست آهوان و یوز، بر آورد می شود ۳۰ هزار هکتار از این منطقه برای این وحوش امن شود.

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم اظهار داشت: اکنون نقاط حساس در میاندشت برای خروج دام از منطقه شناسایی شده است و دست کم سه آغل در این نقاط حساس باید خریداری و از حضور دام خالی شود اما همکاری دامداران در این زمینه کم شده است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر با خرید حقوق عرفی دامداران و برخورد با شکارچیان  شرایط برای یوزها بهتر شده است افزود: دامداران برای چرای ۱۵ هزار راس دام در میاندشت پروانه دارند که در سال های اخیر حدود یک سوم از این پروانه ها خریداری شده است و اکنون پروانه ۱۰ هزار راس دام که حقوق عرفی چرا دارند باید خریداری شود.

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم گفت: خوشبختانه امسال مشاهده یوزپلنگ در منطقه میاندشت این شهرستان افزایش یافته است بطوریکه امسال محیط بانانا ۲ نوبت این گونه  ارزشمند را مشاهده کرده اند که تصاویر آن ثبت شده است.

صفرزاده اظهار داشت: البته مشاهده یوزپلنگ توسط مردمی هم گزارش شده است و اکنون حضور این حیوان در میاندشت مشهود است.

وی افزود: از پاییز سال ۹۶ که یوزپلنگ در این منطقه زادآوری داشت، دیگر توله ای در این منطقه مشاهده نشده است یعنی در این چهار سال، مستندی از زادآوری نبوده است، مشاهده یوز هم در سه سال اخیر به ثبت نرسیده است.

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم اظهار داشت: اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده در منطقه میاندشت، به نظر می رسد شرایط برای زیست این گونه زیبا بهتر شده است.

صفرزاده با بیان اینکه یوزپلنگ برای اینکه در منطقه ماندگار باشد نیاز به خوراک و امنیت دارد گفت: وقتی یوزپلنگ در منطقه زادآوری دارد، به این معنا است که این حیوان در منطقه احساس امنیت کرده است و شرایط برایش تا حد زیادی امن است.

وی درباره اقدامات برای ارتقای امنیت زیست یوز در میاندشت گفت: در این سال ها با خرید پروانه های چرا، شمار زیادی از دامداران از منطقه خارج شده اند و خروج دام و گله ها علاوه بر اینکه فشار بر مراتع را کاهش داده و شرایط برای با زیست آهوان به عنوان طعمه یوزپلنگ بهتر کرده است.

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: این امر که با خروج سگ گله همراه بوده، سبب افزایش امنیت برای یوزها شده است. حضور سگ های گله به شدت امنیت یوزپلنگ ها را به مخاطره انداخته است از این رو تلاش داریم تا دام ها به تدریج از این منطقه خارج شوند.

میاندشت جاجرم با ۸۵ هزار هکتار وسعت، زایشگاه و در کنار توران از زیستگاه‌های مولد یوزپلنگ در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha