وزیر ارشاد دغدغه‌های اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را شناسایی کند

تهران- ایرنا- متخصص ارتباطات اجتماعی یکی از مهمترین و نخستین کارهای وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم را شناسایی دغدغه‌های اهالی فرهنگ، هنر و رسانه دانست و گفت: وی باید برای رفع مشکلات با بزرگان حوزه‌های مختلف، گفت‌وگو کند.

احمد یحیایی ایله‌ای روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ، در مورد انتخاب و انتصاب محمدمهدی اسماعیلی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: تاریخ اجتماعی ایران نشان می دهد ایران یک جامعه فرهنگ‌ساز و بالطبع آن تمدن ساز بوده؛ به شرط آنکه فرهنگ ساز باشید نه اینکه با ارشاد کردن بخواهیم فرهنگ بسازیم که شدنی و امکان پذیر نیست.

فرهنگ، امری فرمایشی و دستوری نیست

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فرهنگ یک امر حکومتی، فرمایشی و دستوری نیست، تصریح کرد: فرهنگ درون مایه ناب ترین انسان‌های یک جامعه یعنی نویسندگان و هنرمندان است که باید بستر تعالی و رشد جامعه در همه ابعاد شود.

این استاد دانشگاه ارتباطات به سخنی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اعلام داشته، «دولت سیزدهم دولتی فرهنگی خواهد بود» اشاره کرد و گفت: البته بسیار رویکردی فرهیخته و بالنده است اما به این شرط که فرهنگ را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقلیل ندهیم.

احیای فرهنگ ملی

وزیر فرهنگ دغدغه‌های اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را شناسایی کند

مولف کتاب تشریفات مدیران ادامه داد:‌ آقای اسماعیلی در برنامه پیشنهادی همچنین اعلام کرده «فرهنگ را بایستی اهالی فرهنگ اداره کنند»، اما باید دقت شود اهالی فرهنگ مداحان نیستند. بلکه به عکس اهالی فرهنگ برای بازتعریف فرهنگ و بازسازی آن، جامعه منتقد وضع موجود فرهنگی و  تهاجم فرهنگ های غیرایرانی و غیراسلامی هستند.

یحیایی ایله ای تاکید کرد: اگر اراده ای برای احیای فرهنگ ملی باشد نویسندگان و هنرمندان و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه بهترین ها برای چنین کاری هستند.

به گفته وی، کار روی فرهنگ ملی یک برنامه اجرایی دقیق و درست می خواهد که باید با مشارکت و همکاری اهالی فرهنگ طراحی شود.

این صاحبنظر در حوزه روابط عمومی و ارتباطات ادامه داد: خلق هنر ماندگار، ذهن آزاد و حمایت و پشتیبانی می خواهد نه مانع تراشی و محدودیت. این موضوع خیلی مهمی است برای صدور آثار فرهنگی کشور. لذا آزادی‌های ذهنی و عملی لازم است تا آثار هنری ماندگارتری و جهانی تولید شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی کارخانه تولید محتوای فرهنگی

یحیایی ایله ای اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی کارخانه تولید محتوای فرهنگی کشور است؛ زیرا تمام نویسندگان (انتشارات) هنرمندان (سینما، تئاتر و..) مطبوعات و رسانه های دیجیتال که تولید کننده محتوای فرهنگی هستند زیر چتر این وزارتخانه قرار می گیرند و یک مدیریت کارآمد می تواند پیام‌های اثرگذار فرهنگی را تولید و فضیلت‌های اخلاقی را ترویج کند. لذا این وزارتخانه باید یک تصویر بزرگ از تاریخ دراز و جغرافیای متنوع ایران را برای توسعه بخشی مد نظر قرار دهد.

به گفته این استاد دانشگاه ، اگر می خواهیم سبک زندگی ایرانی در خانواده های ایرانیان احیا شود احتیاج شدید به هنرمندان و نویسندگان و فرهنگیان داریم آنانی که منتقد ما هستند نه مداح ما. فرهنگیانی که ما را بیدار می کنند آسیبها را نشان می دهند، خطرات و تهدیدات را گوشزد می کنند و راهکارها و راه حلهای علمی و فرهنگی دارند.

مبارزه با فساد، احیای روزنامه‌نگاری انتقادی را می‌طلبد

این متخصص ارتباطات اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات اهالی رسانه اشاره کرد و گفت: روزنامه نگاری کشور با دشواری روبروست، کرونا بیکاری بسیاری برای خبرنگاران و روزنامه نگاران به وجود آورده و مشکلات اقتصادی بسیاری برای اهالی روزنامه ها و مجلات به وجود آمده که نیاز به حمایت‌های مالی شدیدا احساس می شود.

وی تاکید کرد: بیایید روزنامه نگاری انتقادی را احیا کنید تا امکان مبارزه با فساد بیشتر شود و روزنامه نگاری در خدمت توسعه کشور قرار گیرد. برای این کار خبرنگاران منتقد باید تشویق شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha