تداوم روزهای مرگبار کرونایی و تجربیات تلخی که درس نمی‌شود

گچساران - ایرنا - مردم گچساران در حالی نوزدهمین ماه روزگار کرونایی را سپری می‌کنند که هر روز خبری تازه از مرگ و میر بر اثر بیماری کووید ۱۹ منتشر می‌شود اما این تجربیات تلخ خانواده های داغدار، برای دیگران درس نمی‌شود و سریال غم انگیز تازیانه آتش کرونا بر سلامت و جان شهروندان این شهرستان ادامه دارد.

آخرین مرگ ناباورانه شهروندان گچسارانی بر اثر بیماری کووید ۱۹ همین سه روز پیش بانوی جوانی بود که انتشار تصویر او در فضای مجازی موجب مبهوت شدن همگان شده است.

در بیش از یک سال و نیمی که از انتشار ویروس کرونا می گذرد تجربه های متفاوتی از مرگ های کرونایی در گچساران به ثبت رسیده است از خانواده ای که ۲ دختر، مادر و خاله آنان در کمتر از ۴۰ روز جان باختند تا قربانی شدن ده ها شهروند که در میان آنان از همه گروه ها مانند چهره های ورزشی، سیاسی، کارمند و دانشجو مشاهده می شود اما بی تفاوتی عده ای اندک نسبت به رعایت شیوه نامه بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا باعث ادامه این زنجیره شده است.

شاید بارزترین مصداق سهل انگاری غیرمسئولانه شهروندان در بازار دست فروشان شهر دوگنبدان مشاهده می شود جایی که هر روز تعداد زیادی فروشنده و خریدار در محیطی محدود دور هم  جمع می شوند شلوغی اینجا به حدی است که شاید باورمان نشود کرونا همچنان وجود دارد.

شهروندانی که ماسکی بر چهره ندارند فروشندگانی که گاه ماسک های خود را تا زیرچانه پایین آورده اند و با صدای بلند فریاد می زنند حراجستان واقعی این سوی بازار، در حالی که در این فضای محدود حتی اگر کسی بخواهد نمی تواند فاصله گذاری را رعایت کند حاضران در بازار دستفروشان شهر دوگنبدان در پاسخ به این پرسش که از جولان کرونا و حضور در این مکان شلوغ هراسی ندارید می گویند: کرونا که قصد رفتن ندارد می خواهیم زندگی کنیم اما این رفتارها بیشتر بوی جهت گیری به سوی مرگ می دهد تا زندگی.

سایه سنگین مرگ های کرونایی

این در حالی است سایه مرگ های ناباورانه بر فضای مجازی گچساران آنچنان سنگین است که برخی شهروندان از مسئولان در مورد دلایل بالا بودن آمار جان باختن شهروندان این شهرستان از متولیان سوال می کنند و رییس بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان در واکنش به این پرسش ها در نشست با اصحاب رسانه مراجعه دیرهنگام به بیمارستان را مهمترین عامل مرگ بیماران کووید ۱۹ در این شهرستان اعلام کرد و افزود: نیاز است تا رسانه های ارتباط جمعی برای آگاهی بخشی به شهروندان درخصوص مراجعه به موقع به بیمارستان تلاش بیشتری داشته باشند.

سید طاها حسینی همچنین درمان های خودسرانه در خانه و استرس را از دیگر عوامل مرگ و میر این بیماران در گچساران  عنوان کرد.

وی تاکید کرد: با وجود توصیه های مکرر به حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک به عنوان راهکارهای اصلی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اما همچنان این دستورالعمل ها به صورت کامل رعایت نمی شود.

زیرساخت های درمانی 

رییس شبکه بهداشت و درمان گچساران می گوید: ستاد کرونای این شهرستان با چهار بیمارستان و اختصاص ۲۲۰ تخت برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹،پیش بینی هشت مرکز واکسیناسیون زیرساخت های خوبی  برای خدمات رسانی دارد اما  بخشی از کاهش اثرات همه گیری به مشارکت شهروندان بستگی دارد که در برخی موارد سهل انگاری صورت می گیرد.

آرین غلامیان اضافه کرد: اختصاص سالن بسیج به تزریق دز اول واکسن، سالن مصلای شهر دوگنبدان به دز دوم و همچنین فعالیت ۲ مرکز درمانی برای تزریق واکسن در شهر دوگنبدان از برنامه های پیش بینی شده برای نظم بخشیدن و پیشگیری از تجمع در این مراکز است.

وی با اشاره به اینکه ایمن سازی از طریق واکسن می تواند به روند صعودی انتشار و مرگ و میر جلوگیری کند، تاکید کرد: به غیر از گروه های سنی هدف(بیش از ۴۰ سال در شهر و بالای ۳۰ سال در روستاها)  شرایط واکسیناسیون مشاغل پر خطر مانند کارکنان سد در حال ساخت چم شیر، کارکنان صنعت نفت و پتروشیمی، خبرنگاران و فرهنگیان در گچساران فراهم شده است به طوری که روزانه ۸۰۰ تا یکهزار و۲۰۰ دز واکسن در گچساران تزریق می شود.

غلامیان تصریح کرد: ۴۹ هزار و ۷۷ واکسن به جامعه هدف در گچساران تزریق شده که از این تعداد ۳۵ هزار و ۷۸۰ نفر دز نخست و ۱۳ هزار و ۲۹۷ شهروند نیز  هر ۲ دز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند.

او با اشاره به اینکه ایمنی پس از زمان تعیین شده براساس نوع واکسن پس از دز دوم ایجاد می شود هشدار داد: بی توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی تا پیش از زمان تعیین شده عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

غلامیان با یادآوری این نکته که بهترین واکسن در دسترس ترین نوع آن است، اظهار داشت: شهروندان به شایعات در خصوص عوارض تزریق واکسن توجه نکنند و هرچه سریعتر برای واکسیناسیون اقدام کنند.

کرونا  در گچساران به روایت آمار

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی شبکه بهداشت و درمان تاکنون ۱۹۴ شهروند شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از داده اند.

طبق  این آمار در زمان حاضر ۱۵۱ بیمار با علائم کرونا در بیمارستان های گچساران بستری هستند که از این تعداد ۹۵ نفر کرونای قطعی هستند.

از ۱۸ ماه گذشته تاکنون افزون بر ۴۹ هزار و ۷۴۶ تست کرونا از افراد با علایم مشکوک در گچساران گرفته شده است که از این تعداد نمونه ۱۵ هزار و ۳۰۸ مورد مثبت بوده است.

هم اکنون ۸۱۶ نفر از افراد آلوده به ویروس کرونا این شهرستان در قرنطینه خانگی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha