علی اکبر لبافی روز چهارشنبه در چهارمین نشست دبیرخانه استانی کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی که به صورت برخط برگزار شد، افزود: از سوی دیگر طبق گفته معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هزینه های مربوط به اخذ مجوز در اختیار استان نیست و ارقام مشخصی است که وزارتخانه ذیربط برگرفته از مصوبه هیات وزیران تعیین و به استانها ابلاغ می کند، لذا عملا تصمیمات در این زمینه در استان اخذ نمی شود و استانها مداخله ای در خصوص هزینه اخذ مجوزها ندارند.
وی اظهار داشت: برای افزایش سرعت در خرید و تایید فنی مواد شیمیایی مورد نیاز واحدهای تولیدی، به مسوولان فنی واحدها تفویض اختیار شده و سه سال است که این موضوع در سامانه مربوطه در حال ثبت است.
لبافی با اشاره به طولانی بودن روند اخذ مجوزها برای ۲۳ قلم ماده اولیه محصولات بهداشتی و آرایشی گفت: با توجه به اینکه این امر باید در مرکز بررسی و فرآیند طی آن یک ماه طول می کشد، در این زمینه تشکلهای بخش خصوصی پیشنهادهای خود را برای حل این موضوع به دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ارسال کرده اند، در این زمینه اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک مشهد به دنبال اخذ مجوز برای واردات است و می گوید که سازمان غذا و دارو هنوز به دستورالعمل مشخص و کاملی برای صدور مجوز نرسیده است.
لزوم ثبت واردات مواد اولیه آرایشی و بهداشتی در سامانه وزارت بهداشت
رییس اداره نظارت بر صادرات و واردات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: برای صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی از طریق سامانه، ظرف ۲۴ ساعت مجوز صادر می شود اما برای انجام واردات، موضوع باید از طریق مرکز تایید شود و ترخیص و بارگذاری مجوزها از طریق مسوول فنی انجام می گیرد که روند ثبت آن حدودا ۳۰ روزه است اما می توان پیگیری کرد که کار از طریق سامانه سریعتر انجام شود.
حسین مقدادی افزود: این امر از طریق سامانه جامع تجارت نیز قابل انجام است، براساس بند پ ماده ۷ قانون احکام دائمی، هرگونه واردات مواد اولیه و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی و غذایی باید در سامانه ای که وزارت بهداشت اعلام می کند، ثبت شود وگرنه به عنوان جرم و قاچاق تلقی می گردد.
وی درباره دلیل طولانی بودن فرایند پاسخ به استعلام ها در سامانه گفت: حجم درخواستها بسیار زیاد است و چون از همه استانها ارسال می شود، بررسی و بارگذاری پاسخ ها زمانبر است، درباره تعرفه ها نیز، طبق مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۹، برای ثبت منبع ماده اولیه ۹۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مصوب شده و اصلاح و تمدید آن ۴۶ میلیون ریال هزینه دارد، در خصوص خود فرآورده نیز ۲۱ میلیون ریال برای هزینه صدور و ۱۱ میلیون ریال برای هزینه اصلاح دریافت می شود.
مقدادی گفت: صدور مجوز برای ۲۳ قلم کالایی که مشمول ثبت منبع است، ۳۰ روزه است؛ اما برای سایر اقلام یکی دو روزه انجام می شود، درباره اشخاص حقیقی و صدور مجوز برای آنها نیز چون پاسخگو بودن اشخاص حقوقی از نظر بار حقوقی مشکلی به دنبال نخواهد داشت، واگذاری به سمت شرکتها و اشخاص حقوقی است.
وی ادامه داد: درباره سامانه جامع تجارت و اتصال به این سامانه نیز باید گفت که سامانه TTAC وزارت بهداشت به سامانه جامع تجارت متصل است اما ثبت اولیه و ثبت منبع ماده اولیه باید در سامانه خود این وزارتخانه ثبت شود. از نظر لینک سامانه ها و سایر مراحل از طریق سامانه جامع تجارت مشکلی وجود ندارد.
نارضایی بخش خصوصی از روند طولانی اخذ کد IRC ترخیص کالا
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست در توضیح فرایند ثبت سفارش گفت: فعالان اقتصادی برای انجام ثبت سفارش ابتدا به سامانه مراجعه می کنند و پس از این کار، می توانند ادامه فرایند کاری برای واردات کالا را انجام دهند؛ اما در ثبت سفارش اقلام غذایی و بهداشتی، دریافت کد IRC الزامی است و اخذ این کد به دلیل اینکه فرایندش در تهران انجام می شود، زمانبر است. این موضوع باعث نارضایی و تحمیل هزینه های اضافی به افراد میشود.
محمدعلی امیرفخریان درباره هزینه های اخذ کد IRC گفت: برای دریافت این کد در گذشته ۸۰ میلیون ریال اخذ می شد اما اکنون این رقم به ۱۲۰ میلیون ریال رسیده است. ضمن اینکه فعال اقتصادی که کد را دریافت کرده، در صورت نیاز به ویرایش اطلاعاتش در سامانه، باید مجددا هزینه ای بپردازد و این ویرایش به خاطر تغییر در نوع کالا معمولا اجتناب ناپذیر است و به نظر می رسد اخذ این هزینه جایگاهی نداشته باشد.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مساله دوم این است که کد IRC برای اشخاص و شرکتهای حقوقی (و نه حقیقی) صادر می شود، این موضوع برای وارداکننده ها و تولیدکننده های شخصی مشکل زاست و باید ترتیبی اتخاذ شود تا اشخاص حقیقی هم بتوانند این کد را دریافت کنند، پیش تر این موضوع به مرکز منعکس شده اما تاکنون نتیجه ای دریافت نشده است.
امیرفخریان گفت: با توجه به اینکه تمام دستگاهها به سامانه یکپارچه تجارت خارجی متصل هستند، به نظر می رسد انجام این فرایندها در این سامانه راحتتر و با سرعت بیشتری امکان پذیر باشد، لذا اگر مکاتبه اداری لازم در این زمینه صورت گیرد، فرایند تسهیل می شود؛ بازرگان با ورود به این سامانه می تواند درخواستش را ثبت کند و همزمان، موضوع از سوی بهداشت و درمان بررسی و در نهایت تایید یا رد گردد، قاعدتا رد درخواست حقی را برای متقاضی ایجاد نخواهد کرد و فرایند خاتمه می یابد.
وی ادامه داد: زمانبر بودن فرایند صدور کد IRC نیز مساله ای درست است، زمان طولانی صدور مجوز مشکلاتی به دنبال دارد، در گذشته فرایند ثبت سفارش به خاطر اینکه به صورت متمرکز در تهران اتفاق می افتاد، روندی طولانی داشت و بعد از تفویض اختیار از سوی وزیر به استانها در این زمینه، رضایت بیشتری حاصل شد.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد می توان موضوع صدور کد IRC را به استانها، به ویژه خراسان رضوی با توجه به وارداتی که از آسیای میانه دارد، تفویض اختیار کرد تا رضایت مندی بیشتری را حاصل کند، همچنین، می توان اصلاح تعرفه های صدور کد IRC را در دستور کار قرار داد، اگر تعرفه مصوبه هیات وزیران را داشته باشد قابلیت اصلاح دارد تا دیگر در هنگام انجام ویرایش، هزینه ای محاسبه نگردد.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ثبت درخواست مواد اولیه تولیدات آرایشی و بهداشتی و غذایی در سامانه جامع تجارت، نافی و ناقض ماده ۷ قانون احکام دائمی نخواهد بود؛ زیرا هم اکنون دیگر سامانه ها نیز به این سامانه متصل است. با این کار بحث قاچاق هم منتفی می شود و اگر دو وزارتخانه با یکدیگر وارد مذاکره شوند، مشکل حل خواهد شد.
امیرفخریان افزود: درباره رقم تعرفه ها نیز واردکننده ها گلایه دارند و به نظر می رسد این تعرفه ها قابلیت اصلاح دارد، اخذ هزینه ۹۰ میلیون ریالی بابت کار کارشناسی بسیار زیاد است؛ در حالی که چنین کاری توسط سازمان صمت بدون هزینه انجام می شود و پس از ثبت سفارش، هزینه ها به صورت برخط پرداخت می شود اما وزارت بهداشت قبل از ثبت سفارش هزینه را دریافت می کند.
وی اظهار داشت: زمان ۳۰ روزه برای صدور کد IRC نیز بسیار طولانی است و باید کوتاه شود و تفویض استانی به عنوان پیشنهادی خوب می تواند در این خصوص مطرح شود. این موضوع قابلیت اجرا دارد و اگر شورای گفتگو پیشنهاد دهد احتمالا حل گردد.
مشکلات تولیدکنندگان شوینده و بهداشتی در دریافت پاسخ استعلام
نماینده اتاق اصناف مشهد نیز گفت: تولیدکنندگان مواد شوینده و بهداشتی و مواد پاک کننده درخواست اضافه شدن به رسته های تولیدکنندگان پلاستیک را داشتند که این اتفاق افتاد؛ اما برای مجوزهای این دو رسته باید استعلام های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گرفته شود که معاونت غذا و دارو هنوز پاسخ مثبتی برای این استعلام ها نداده و هنوز این مشکل حل نشده است.
محمد برزشی افزود: در بحث بازرسی از واحدهای تولیدی برای صدور مجوز واردات مواد اولیه نیز اعتراض ها مربوط به روند طولانی این کار است؛ در دو ماه اخیر مجوزی برای واردات مواد اولیه صادر نشده است.
مقدادی، نماینده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به مساله استعلامها که از سوی اتاق اصناف مطرح شد، گفت: در بحث صدور مجوز کارگاهی برای واحدهای آرایشی و بهداشتی، صرفا باید مجوز اولیه از وزارت صمت دریافت شود.
رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در جمع بندی مباحث مطروحه و پیشنهادهای عنوان شده در این نشست گفت: درباره زمان ثبت منبع ۲۳ قلم کالا، مقرر شد پیشنهاد شود که مدت زمان طی این فرایند به ۷ روز کاهش یابد.
وی اظهار داشت: درباره صدور کد IRC برای افراد حقیقی و حقوقی نیز چون افراد حقیقی کارت بازرگانی دریافت میکنند، می توانیم تسری صدور این کد از حقوقی به حقیقی را پیشنهاد کرد، چرا که هم اکنون اشخاص حقیقی معتبری وجود دارند که از بسیاری از شرکتهای ثبت شده معتبرترند و از طرفی، در حوزه بازرگانی بحث حقیقی و حقوقی نداریم.
لبافی افزود: در زمینه سامانه TTAC و ارتباط آن با سامانه جامع تجارت، معاونت غذا و دارو اعلام کرد که این ارتباط وجود دارد و لازم است ارتباط به طور کامل صورت گیرد و می توان پیشنهاد لازم در این خصوص را مطرح نمود.
وی بیان کرد: در زمینه تعرفه ها در نرخ اولیه و نرخ ویرایش نیز، با توجه به اینکه رقم تعرفه بالاست، می توان پیشنهاد کاهش این تعرفه ها را مطرح کرد و این می تواند به تجارت خارجی و فعالان این حوزه کمک کند.
رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: موضوع تفویض اختیار استانی برای صدور کد IRC را نیز از مرکز درخواست خواهیم کرد.
نظر شما