عضوهای بیقرار

۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۵
کد خبر: 84460325
عضوهای بیقرار

کیش - ایرنا - خیران کیش در این روزگار کرونایی کفش مهربانی به پا کرده اند تا علاوه بر جان بخشیدن به شعر زیبای سعدی که می گوید: "چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار" به بیماران کرونایی نیز سلامتی هدیه کنند.

به گزارش ایرنا، مانند شاعر که قلم به دست می گیرد، برای خلق شعری آغشته به عصاره زندگی، قابلمه و ملاقه به دست گرفته اند تا با تهیه غذای گرم برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا علاوه بر اینکه اندکی از رنج دوره نقاهت آنان بکاهند و دستی یاریگر برای کادر درمان در این روزهای سخت و طاقت فرسا باشند، نقش انسانیت را نیز بر تابلوی زندگی خود نقاشی کنند.

فقط کاسه ای آش یا شاید کاسه ای سوپ است، اما همین کاسه دلی را آنگونه به زندگی گرم می کند که توانش در مقابل کرونا چندین برابر می شود و دلی دیگر را از" تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی" دور می کند.

در دل مشکلات خاطره خوب ساختن کار هرکسی نیست این مهم تنها در توان مردان و زنانی از جنس مهر و امید است و این مساله در کیش توسط بانوی مِهرساز طوری رنگ حقیقت گرفته که انگار وی با مرهم امید قصد علاج زخمی که کرونا بر پیکره انسانیت زده است را دارد.

مادرانه

همان ابتدای همه گیری ویروس کرونا وقتی می شنید دوستان و آشنایانش در جزیره کیش به این ویروس مبتلا شده اند برایشان غذاهایی گرم تهیه و به در منزلشان می برد تا اینکه مهر سال گذشته کرونا مهمان ناخوانده خانه خودش نیز شد و همین اتفاق زنگ مادرانه دلش را به صدا در آورد.

فاطمه روغنی میزبانی آنها از کرونا را اینگونه توصیف کرد که هیچ کدام از اعضای خانواده توان آماده کردن غذا را نداشتند تا اینکه دوستان و آشنایانشان پس از متوجه شدن ابتلای آنها به کرونا همانند خودش غذا، میوه و سبزیجات تازه را تهیه کردند و در اختیارشان گذاشتند.

 وی گفت: همان موقع بود که ارزش یک کاسه غذای گرم را بیشتر احساس کردم.

روغنی با اشاره به اینکه ساکنان جزیره کیش عمدتا مهاجر هستند اضافه کرد: دور بودن از خانواده باعث شده دوره نقاهت برای بسیاری خصوصا افرادی که به صورت خانوادگی درگیر ویروس می شوند سخت و طاقت فرسا باشد.

این بانوی نیک اندیش افزود: این مساله موجب شد تا زمانی که دوستان و آشنایان درگیر ویروس می شدند به صورت خودجوش اقدام به تهیه غذا برای آنان می کردم و این روند تا چند مدت گذشته به همین منوال ادامه داشت.

عضوهای بیقرار

زنگ مهربانی در یک پویش

وی با بیان اینکه عضو پویش حسنه مهدوی است گفت: پس از اوج گیری پیک پنجم کرونا برخی از بانیان و خیران در این پویش تهیه غذای گرم برای بیماران کرونایی را مطرح کردند که با توجه به تجربه ام در این راستا مسوولیت پخت و پز این غذاها را عهده دار شدم.

این بانوی خیر یادآورشد: چندی بعد همزمان با روز مباهله پیامبر اکرم (ص) مصادف با ۱۳ مرداد امسال نخستین وعده غذای گرم از محل کمک های خیران تهیه شد و با همفکری اعضای پویش بیماران در سه گروه مختلف شناسایی شدند و غذا میان آنها توزیع شد.

روغنی با اشاره به اینکه این گروه ها شامل بیماران بستری در بیمارستان، مبتلایان حاضر در نقاهتگاه کرونایی و بیماران کم‌بضاعت یا دارای بضاعت مالی که در منزل دوره نقاهت خود را سپری می کنند، هستند افزود: عصرها غذای بیماران بستری در منزل و صبح ها غذای بیماران بستری در بیمارستان و نقاهتگاه توزیع می شود.

وی افزود: بانیان، خیران و افراد دخیل در تهیه غذا نیز در چند گروه مختلف فعالیت دارند که گروه بانیان شامل حامیان تامین اقلام و مواد اولیه غذایی، افراد فعال در تهیه غذا و توزیع کنندگان هستند.

 آشپزخانه مسجد امام حسن

هر وعده غذایی پس از تامین اعتبار، خریداری و عصر هر روز در آشپرخانه مسجد امام حسن عسگری توسط افراد مختلف جهت طبخ آماده  و توسط گروه های توزیع در اختیار بیماران قرار داده می شود.

در مدت ۲ ماه گذشته تهیه غذا با توجه به وضعیت چرخش ویروس در جزیره بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ پرس در هر روز بوده که حدود ۱۰۰ پرس آن بین بستری ها در بیمارستان، ۵۰ پرس در بین بیماران نقاهتگاه و بقیه در بین بیماران بستری در منزل توزیع شده است.

همچنین در این مدت نیز روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون ریال هزینه تهیه هر وعده غذایی بود که اعضای گروه غذاها را در هشت برنامه شامل عدسی، خوراک لوبیا چیتی و سفید، سوپ جو و رشته، شوربای عدس، ماش و حلیم تقسیم بندی شده در هر روز یکی از این غذاها با سبزیجات تازه سرو می شود.

نوع غذاها با توجه به توصیه های بخش تغذیه بیمارستان انتخاب شده و گروه آشپزی هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۰ اقدام به طبخ غذاها کرده تا عصر همان روز یا صبح فردا توزیع شود.

طعم امید

شنیدن حرف های یکی از بیمارانی که از کمک های پویش حسنه مهدوی در راستای تهیه غذای گرم برای بیماران کرونایی بهره‌مند شده است خالی از لطف نیست تا بفهمیم مهربانی چگونه می تواند طعم امید به زندگی ببخشد و زمین را جای بهتری برای زندگی کند.
آرش اسدی در ارتباط تلفنی با خبرنگار ایرنا، دل به دریای تجربه های روزهای کرونایش زد که وی تنها یکی از صدها بیمار بهبود یافته کرونا در کیش است که نسیم مهربانی های همنوعانش طوری روحش را نوازش کرده که گفت: "بدنم را طوری درگیر کرده بود که نمی دانستم کجایم درد می کند، از فرط درد و سرفه های بی امان بی قرار و عاصی شده بودم، ناامیدی وقتی به سراغم آمد که فهمیدم همسرم نیز مانند من به کرونا مبتلا شده است.

خانمم تا زمانی که مریض نشده بود هر وعده برایم غذای گرم، آبمیوه تازه و دم نوش تهیه می کرد به طوری که رسیدگی هایش علاوه بر اینکه برای بهبود جسمیم بسیار مفید بود و برای روانم طعم امید می داد و هیچ چیزی نمی توانست جایگزینش شود.

اینجا کسی را نداشتیم و با مریض شدن خانمم اوضاع برایمان خیلی سخت‌تر شد به طوری که مجبور شدیم از بیرون غذا تهیه کنیم که این مساله علاوه بر هزینه زیادش اصلا مانند غذای خانه هم نبود علاوه بر آن کرونا دیگر توانی برایمان نگذاشته بود.

یکی از همسایه هایمان وقتی فهمیده بود که خانوادگی درگیر کرونا شده ایم آدرس ما را به پویش حسنه مهدوی داده بود و این اقدام او راه عبور از گردنه سخت کرونا را برای ما هموار کرد.

شاید برای کسی که این مطلب را می خواند یک کاسه سوپ، مقداری سبزی و میوه تازه چیز مهمی نباشد اما همین ها وقتی هر روز بدون هیچ چشم داشتی توسط افراد خیر به در خانه ما آورده می شود باعث حفظ امید برای بهبود جسمی در وجود من و خانمم در آن شرایط سخت و دشوار بود.

کارشان آنقدر بزرگ و باارزش است که با هیچ کلمه ای نمی توانم توصیفش کنم، تنها می توانم بگویم این اقدام خیرخواهانه شان طعم امید می دهد و از این به بعد سعی خواهم کرد هیچ کجا مهربانی را فراموش نکنم".

عضوهای بیقرار

در سقف های جدا هوادار هم باشیم

حمایت خیران دل کادر درمان را آنچنان گرم می کند که با احساسی سرشار از عشق پای کار باشند و فراموش نکنند که در این روزهای سخت تنها نیستند برای جان بخشیدن به  شعر "بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زِ یک گوهرند".

سرپرستار بیمارستان فوق تخصصی کیش در این ارتباط با اشاره به اینکه همراهی خیران برای عبور از بحران کرونا دلگرمی بزرگی برای کادر درمان است گفت: در ۲ ماه گذشته بیماران از غذاهای گرم تهیه شده پویش حسنه مهدوی استقبال کرده و این کار نیک بدون شک در روند درمان نیز تاثیر گذار بوده است.

مهناز کاظمی مطلق افزود: این پویش هر صبح ۸۰ پرس غذا به بیمارستان تحویل داده می دهند که در کنار برنامه صبحانه بیمارستان همانند لبنیات مختلف از جمله پنیر، کره، مربا سرو می شود و بیماران بر حسب سلیقه خود آن را انتخاب می کنند.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی بزرگترین انتظار ما از جامعه است اظهار داشت: لطفا در عین حالی که در خانه مانده اید هوای همدیگر را نیز داشته باشید.

تهیه غذا برای بیماران کرونایی به چه زیبایی توانسته با حرکتی هر چند کوچک اما با قدم های محکم شعر "بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرندِ" سعدی شیرین سخن را توصیف و بگوید "چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار".

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ شنبه ۱۳ شهریور در این جزیره هفت هزار و ۹۷۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ابتلای ۱۴ نفرآنان در روز گذشته تایید شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha