تعداد پزشکان به نسبت جمعیت ایران کافی نیست

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعداد پزشکان کشور به میزان جمعیت آماری ایران کافی نیست. حل این مساله نیازمند سیاست گذاری یکپارچه و همه جانبه‌ است.

به گزارش روز یکشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخستین نشست هم‌اندیشی وزیران عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعیدرضا عاملی، دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

عاملی در این نشست به آمارها و داده های وزارت بهداشت و درمان پزشکی اشاره کرد و گفت: تعداد پزشک های کشور به میزان جمعیت آماری ایران کافی نیست. این امر نیازمند سیاست گذاری یکپارچه و همه جانبه‌ای است که به مصوبه ای جامع در خصوص وزارت بهداشت و درمان پزشکی و سایر نهادهای مرتبط چون آموزش و پرورش، نیاز دارد. پیشنهاد تقویت جذب دانشجوی پزشکی باید از ناحیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح شود.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تایید روسای دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و نهایی می شود، یادآور شد: کمیته ای به نمایندگی از شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد که وظیفه دارد، صلاحیت روسای دانشگاه ها (روسای دانشگاه های علوم پزشکی، وزارت علوم و روسای استان های دانشگاه آزاد) را نهایی کند؛ این کمیته متشکل از دبیر شورای عالی انقلاب اسلامی، نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وزیر بهداشت و درمان پزشکی و وزیر علوم است.

عاملی از تصویب هزار و ۱۹۸ مصوبه مربوط به افراد در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۳۷ سال گذشته سخن گفت و افزود: بخش اعظم این مصوبات در رابطه با روسای دانشگاه ها و نمایندگان شورای عالی در نهادهای مختلف است. همچنین ۴۲۸ مصوبه ناظر به وضع صلاحیت و کار ویژه‌ها، ۳۳۷ مصوبه ایجاد سازو کارها و فرآیندها و  ۲۷۲ مصوبه ناظر به تاسیس سازمان و نهادها است. علاوه بر این، ۸۸ مصوبه سندها و سیاست‌های ملی کلان کشور را به خود اختصاص داده است. سند مهندسی فرهنگی با اکتساب ۳۳ جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در دل برنامه‌های پنج ساله و برنامه های سالیانه آورده شود.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است

عاملی اظهار داشت: رویکردمان تقویت علم و فرهنگ در جامعه ایران از طریق ظرفیت‌های سه قوه اجرایی، قانونگذاری و قضایی و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای استقرار دولت و جامعه اسلامی، محوری و تعیین کننده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، اتاق فرمان علمی و فرهنگی کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در مدیریت راهبردی فرهنگی به غیر از مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیچ مرکزی در کشور نداریم. بخش‌های مختلف دولت، مجلس حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام وظایفی دارند اما هیچ کدام وظایفی که این شورا بر عهده دارد و به شرح وظایف، مواد و بندهایی گوناگون تبدیل شده است، برعهده ندارند.

وی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مرکز بی‌بدیلی دانست و تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی را باید اتاق فرمان فرهنگی کشور، ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه‌های کشور اعم از دستگاه‌های فرهنگی همچنین مهندسی فرهنگی کشور به حساب آورد.

عاملی اظهار داشت: نگاه مقام معظم رهبری درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار صریح و شفاف است؛ ایشان می‌فرمایند مواردی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شود، مجلس شورای اسلامی باید تبعیت کند و متناسب با آن مصوبات اگر نیازی به قانون بود، قوانینی تصویب شود.

وی با تاکید بر اینکه ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور اعضای حقوقی سه قوه است، ادامه داد: نگاه رهبر معظم انقلاب این است که اعضای حقوقی در شورای عالی قرار گیرند؛ بنابراین ضمانت اجرای این مصوبات خود اعضای حقوقی هستند. در جایی دیگر ایشان می‌فرمایند سازمان برنامه و بودجه کشور را در این شورا عضو کرده‌ایم که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پشتوانه مالی پیدا کند. بنابراین، اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش به دلیل کمبود منابع مالی نباید بر زمین بماند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی اتاق فرمان فرهنگی و علمی کشور است

شورای عالی انقلاب فرهنگی پیوند ناگسستنی با دولت دارد

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: در آخرین حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) که به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعطا کردند، فرمودند " فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فهم و تبیین و تثبیت و انفاذ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و بازآرایی مداوم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و پایش پیشرفت‌های فرهنگی کشور متناسب با ظرفیت ها و شایستگی های عظیم ایران اسلامی و انقلابی است."

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیوند ناگسستنی با دولت دارد. دیدگاه و رویکرد شورا این است که ملاحظات، برنامه ها و سیاست‌هایی که دولت در آنها نیازمند یک مصوبه فرا قوه‌ای است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، بنابراین روی ذی نفعان تاکید داریم.

وی تصریح کرد: اگر در این سال‌ها نگاهی به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاندازیم؛ نگاه‌های مختلف فرهنگی در واژگان حکیمانه ایشان پررنگ است. پررنگ‌ترین نگاه‌های ایشان در مورد نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی کشور، اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تحول بنیادین آموزش و پرورش، مقابله با تهاجم فرهنگی، ترویج نظریه پردازی و تولید علم، اهمیت زبان فارسی، تحول علوم انسانی و... برجسته است.

۶۵ درصد مصوبات شورا مربوط به حوزه علم و فناوری است

عاملی در خصوص مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن گفت و ادامه داد: در این سال‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲ هزار و ۳۲۳ مصوبه صادر کرده که از این تعداد، ۶۵ درصد مصوبات مربوط به حوزه علم و فناوری است. تلقی نادرستی به خاطر نام شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهادهای کشوری وجود دارد و فکر می‌کنند این شورا فقط مربوط به حوزه فرهنگ است. برخی بر این باور بودند بسیاری از موضوعات حوزه علم و فناوری که رییس جمهوری به معاونت حقوقی ارجاع می‌داد، در صلاحیت بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. در صورتی که در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهبری حوزه علم و فناوری وجود دارد که ۶۵ درصد مصوبات مربوط به این حوزه است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرایی سازی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید بر اجرایی سازی مصوبات به خصوص اسناد ملی حوزه علم و فرهنگ دارند. بنابراین شورای عالی باید رصد، دریافت گزارش، بررسی و احراز اجرایی شدن مصوبات را دنبال کند.

عاملی ادامه داد: سال گذشته با تدبیر رهبر معظم انقلاب و ستاد کل نیرهای مسلح، سندی تحت عنوان سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. در حوزه دفاعی کشور، ۱۸ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و ۱۶ مرکز پژوهشی در این زمینه داریم. این سند یک شورای راهبری دارد که ریاست آن را رییس ستاد کل نیروهای مسلح و دبیری آن را معاونت پژوهشی ستاد کل به عهده دارد. اعضای آن را هم ۶ وزیر، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرماندهان نیروهای مسلح و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می دهند؛ بنابراین یک شورای تخصصی جدید به شورای عالی انقلاب فرهنگی افزوده شد که این اتفاق بزرگی است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی اتاق فرمان فرهنگی و علمی کشور است

در حوزه مدیریت فرهنگی نیازمند تحولات انقلابی هستیم

وی به شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی اشاره کرد و گفت: حدود ۷۸ کرسی نظریه پردازی با فرآیند پیچیده‌ای تصویب شد. علاوه بر این، ۷۰۰ کرسی ترویجی مصوب شد که در دانشگاه‌های مختلف عهده دار این کرسی‌ها هستند.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: وقتی کار به دستگاه‌های موازی فرهنگی سپرده می‌شود، کار انجام نمی‌شود. بنابراین باید در حوزه قرآن و فرهنگ، تحول و حکمرانی جدیدی به وجود بیاوریم که از ۲ سال قبل این اقدامات شروع شد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه سخن از شورای هماهنگی و راهبری مهندسی کشور به میان آورد و اظهار داشت: طبق مصوبات، رییس شورای هماهنگی و راهبری مهندسی کشور، رییس جمهوری یا معاون اول رییس جمهوری و دبیر آن هم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این شورا متاسفانه با تاخیر پنج ساله در سال ۱۳۹۸ کار خود را با ریاست معاون اول رییس جمهوری آغاز کرد و مصوبات بسیار مهم و زیر ساختی در مسیر اجرایی شدن سند مهندسی فرهنگی داشت.

عاملی بیان کرد: شورای هنر هم در سال ۸۸ به دلیل فتنه‌ای که شکل گرفت، متوقف شد. سال گذشته این شورا احیا شد که ریاست آن بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی به نقش مهم شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران هم اشاره کرد و افزود: کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی موفق بود و توانست در هزار کتاب درسی اثر گذاری تمدنی داشته باشد و بخشی از میراث تمدنی ایران را منعکس کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد شورای تحول علوم انسانی، خاطرنشان کرد: شورای تحول علوم انسانی در عمل تاثیر کلانی داشت و رشته‌های علوم انسانی در کمیته‌های شورای تحول که ۱۷ کمیته تخصصی است طی فرایند علمی بررسی و تصویب می شوند و مصوبه آنها  به منزله مصوبه شورای برنامه ریزی وزارت علوم است.

در این جلسه عاملی اظهار داشت: نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس جمهوری دوره سیزدهم در هفته جاری برگزار می‌شود؛ اگرچه دوستان با شورای عالی انقلاب فرهنگی آشنایی جامعی دارند اما همگن شدن ذهنیت‌ها به اجرایی و عملیاتی شدن فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زمان را از دست ندهید و زمان را بهینه و مفید استفاده کنید، کمک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha