مطالعات آمایش سرزمین، ماموریت جدید موسسه پژوهش‌های بازرگانی است

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش و جایگاه پژوهش در تصمیم‌گیری‌ها، بر کاربردی بودن پژوهش‌های تجارت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تاکید و مطالعات آمایش سرزمین را ماموریت جدید این موسسه عنوان کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیدرضا فاطمی‌امین» در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، با تاکید بر ظرفیت علمی این موسسه افزود: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی یک موسسه معتبر پژوهشی است و ماموریت بسیار ویژه‌ای را تحت عنوان آمایش سرزمینی بر عهده خواهد گرفت.

فاطمی‌امین با بیان اینکه تا پایان سال، نسخه اولیه آمایش سرزمینی برای ۵۰ شهرستان ارائه خواهد شد، تصریح‌کرد: برای هر شهرستان برنامه عملیاتی شامل اهداف در حوزه‌های مختلف اشتغال، سرمایه‌گذاری، صادرات و غیره تدوین خواهد شد که مدیریت این برنامه با موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خواهد بود.

وی توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها را از برنامه‌های مهم وزارت صنعت برشمرد و اجرای این برنامه را گام کمک‌کننده در این راستا توصیف کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: با مشخص کردن برنامه‌ها و اقدامات در هر منطقه از کشور و انجام اقدامات مناسب که متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه است، در چهار سال آینده اقتصاد چند دهه آینده کشور جهت پیدا می‌کند، بنابراین آمایش سرزمینی موضوع مهمی است.

فاطمی‌امین همچنین بر نقش موسسه در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تاکید کرد و افزود: اقدامات موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی باید کاملا کاربردی و متناسب با نیازهای تصمیم‌گیران باشد که حرکت و اقدامات موسسه در همین مسیر است و امیدواریم این نقش تقویت شود.

در ادامه مراسم «مرجان فقیه‌نصیری» رییس سابق موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، گزارشی از عملکرد موسسه در دوران مدیریت خود و همچنین چالش‌های پیش رو موسسه ارائه داد.

تقویت تعاملات و ارتباطات با بخش‌های مختلف وزارتخانه و نیز سایر دستگاه‌ها در راستای ارتقای نقش موسسه در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، تدوین اسناد متعدد در حوزه‌های مختلف مانند تنظیم بازار و توسعه تجارت و همچنین ارائه گزارشات هفتگی در حوزه‌هایی مانند رصد و پایش تحریم‌ها، ایجاد اندیشکده مجازی، تدوین برنامه اولویت‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای اقتصاد مقاومتی، از جمله مهم‌ترین اقداماتی بودند که فقیه‌نصیری به آن‌ها اشاره کرد.

در ادامه جلسه «احمد تشکینی» رییس جدید این موسسه، توضیح مختصری در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های خود ارائه داد و با تاکید بر اهمیت نقش پژوهش در سیاست‌گذاری‌ها، بخشی از نیاز کنونی کشور را ابزارهای جدید مبتنی بر مطالعات به‌روز دانست و گفت: در کنار ارتقای میزان مشارکت و نقش پژوهش در تصمیم‌گیری‌ها، لازم است به اجرایی شدن این سیاست‌ها نیز توجه کرد.

وی ایجاد شفافیت، افزایش مشارکت و رشد و ارتقای جایگاه موسسه را مهم و از جمله اهداف و برنامه‌های خود عنوان کرد.

برپایه این گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در حکمی احمد تشکینی را به ریاست موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

احمد تشکینی دارای مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران است و از جمله سوابق شغلی وی می‌توان به معاون مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی، مشاور مدیرکل و مدیر گروه بهره‌وری دفتر برنامه‌ریزی و توسعه، مشاور قائم مقام وزیر در امور کسب و کار، مدیر سیاست‌های کلان و آینده‌پژوهی، مدیر یکپارچه‌سازی سیاست‌ها و مدیر دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری اشاره کرد.

همچنین نماینده وزارت صنعت در کمیسیون‌های فرعی شورای پول و اعتبار، شورای عالی بورس، کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه، نماینده معاونت طرح و برنامه در ستاد مقابله با تحریم‌ها، دبیرخانه کمیسیون اقتصاد دولت در وزارت صنعت، متولی و مسوول کارگروه بهبود فضای کسب و کار وزارت صنعت و نماینده در هیات مقررات‌زدایی، مسوول امور مرتبط با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ساماندهی نظام جامع توزیع از جمله سوابق اجرایی دیگر تشکینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha