۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰
کد خبر: 84461791
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انگلیس: درباره سرعت پیشروی طالبان در افغانستان اشتباه کردیم

لندن – ایرنا – چند روز پس از افشای اشتباهاتی غرب در افغانستان از سوی وزیر امور خارجه انگلیس، رئیس ستاد ارتش انگلیس اظهار داشت که همه درباره سرعت پیشروی طالبان در افغانستان دچار اشتباه محاسباتی شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «نیک کارتر» در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اذعان کرد که «سرعت» پیشروی طالبان ما را غافلگیر کرد و دقیقا نمی‌دانستیم آن‌ها چه کار می‌کنند؟ او در برابر این سووال که آیا دستگاه اطلاعاتی ارتش هم اوضاع افغانستان را غلط پیش‌بینی کرده بود گفت که دولت از منابع مختلف، اطلاعات کسب می‌کند و فقط محدود به ارزیابی‌های نظامی نیست. به گفته او کمیته مشترک اطلاعات دولت داده‌های مختلف را از وزارت امور خارجه، دفاع، آژانس‌های مختلف اطلاعاتی و منابع آزاد جمع آوری می‌کند.            

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس هم پیشتر با بیان اینکه ارزیابی اطلاعاتی ما این بود که بسیار غیرمحتمل است کابل در سال جاری میلادی سقوط کند، مسئولیت فاجعه افغانستان را به اشتباه محاسباتی غرب و «جانبداری خوش بینانه» ناتو نسبت داد که به گفته او تصور می کردند آمریکا نیروهایش را در کابل حفظ خواهد کرد.

او که این روزها ناامیدانه می‌کوشد تا قربانی سیاسی فاجعه افغانستان نباشد در برابر کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس که به مدت دو ساعت بی‌رحمانه این سیاستمدار محافظه کار را تحت فشار قرار داد، تصریح کرد که ارزیابی اطلاعاتی دولت «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و همچنین متحدان ناتو (کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی)، سقوط کابل به دست طالبان را در سال جاری میلادی رد می کرد.

به گفته وی، ارزیابی اطلاعاتی کمیته مشترک اطلاعات این بود که با خروج نیروها در اواخر ماه اوت، محتمل ترین فرض، وخاومت تدریجی اوضاع افغانستان باشد، اما سقوط کابل در سال جاری پیش بینی نشده بود.

انگلیس مانند آمریکا نتوانست پیش بینی کند دولت افغانستان با این سرعت سقوط خواهد کرد و لذا برای آشفتگی بعد از تصرف پایتخت به دست طالبان در روز ۱۵ اوت به اندازه کافی آماده نشده بود.

«نیک کارتر» در این باره به بی‌بی‌سی گفت: به نظرم پاسخ سر راست این است که همه اشتباه کردیم. حتی طالبان هم شاید انتظار نداشت که اوضاع به سرعت تغییر کند. او درباره حکومت طالبان بر افغانستان هم عنوان کرد: به ظاهر اوضاع شاید خوب به نظر نرسد اما باید باید صبر کنیم ببینیم چه پیش می‌آید. آن‌ها (طالبان) هم احمق نیستند که ندانند مردم افغان تغییر کرده‌ و یک دولت متفاوت می‌خواهند.

رئیس ستاد ارتش انگلیس درباره خطر تروریسم در افغانستان بیان داشت که این مساله به تشکیل یک دولت موثر در این کشور بستگی دارد. گزارش‌ها حاکیست که طالبان قرار است ظرف روزهای آینده دولت جدید در افغانستان تشکیل دهد. انگلیس می‌گوید که طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت. اما الکس یانگر رئیس پیشین سرویس جاسوسی انگلیس (ام‌آی۶) هشدار داده که از دست دادن پایگاه در افغانستان، شبکه اطلاعاتی انگلیس در منطقه را مختل کرده است.

https://www.bbc.co.uk/news/uk-58453258

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha