عدالت و عقلانیت را در گفتمان خودمان تعریف کنیم

تهران-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عدالت در هر گفتمانی یک معنای متفاوت دارد. به همین دلیل عدالت و همچنین عقلانیت را باید در گفتمان خودمان تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، سید جلال دهقانی فیروزآبادی روز دوشنبه در نشست تخصصی "فصل تحول" با عنوان " گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و عقلانیت" به صورت مجازی افزود: گفتمان‌ها باید معتبر و شناخته‌شده باشند و  قدرت برجسته‌سازی نقاط قوت خود و طرد گفتمان‌های دیگر را داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه میان عدالت و عقلانیت دلالت التزامی وجود دارد، گفت: عدل و عقل لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هر عادلی لزوما عاقل است؛ چرا که یکی از معانی عدل، موزون و متوازن بودن است. گفتمان اعتدال را مبتذل کردند وگرنه اعتدال لیبرال با اعتدال اسلامی تفاوت زیادی دارد.

دهقانی فیروزآبادی عدالت را از دیدگاه حضرت علی (ع) این گونه تعریف کرد: عدالت رعایت حقوق افراد و دادن حق هر صاحب حقی است که متضمن قرار دادن هر چیزی و قرار گرفتن هر کس در جایگاه شایسته اش است.

وی اظهار داشت: انواع عدالت عبارت است از عدالت توزیعی، رویه ای و تعاملی که عدالت توزیعی به توزیع عادلانه نتایج، منابع  و خیرهای مشترک، عدالت رویه ای به رویه و هنجارهای مشروع و مورد توافق و عدالت تعاملی به روابط، مناسبات فردی و اجتماعی عادلانه گفته می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه عقلانیت، قوه درک و شناخت حقایق هستی و واقعیت های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: عقلانیت عملی، اخلاقی، ارتباطی، استدلالی و انتقادی از انواع عقلانیت محسوب می شود.

دهقانی فیروزآبادی همچنین درباره عناصر سیاست خارجی عادلانه و عاقلانه گفت: عدالت طلبی، واقع بینی، عقل گرایی متوازن، موازنه گرایی، اعتدالگرایی، اقتدارگرایی، تعامل گرایی و مقاومت گرایی در این راستا اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: همچنین صلح طلبی، تجدیدنظر طلبی، استقلال طلبی، عزت طلبی و امنیت طلبی نیز از عناصر سیاست خارجی عادلانه و عاقلانه محسوب می شود.

تغییرات جزیی و روبنایی مشکل کشور را حل نمی کند

علی انتظاری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست تخصصی گفت: باید به تحول اعتقاد داشت، تغییرات جزیی و روبنایی مشکل کشور را حل نمی کند.

وی افزود: معیشت سخت این روزهای مردم توسط همه احساس می‌شود، همچنین گره خوردن کارهای اقتصادی دولت به برجام و شکست آن به گونه ای است که انگار دولت مین‌گذاری شده است .

انتظاری با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی نیازمند ورود جهادی است، ادامه داد: در حال حاضر یک بیگانگی سیاسی در کشور وجود دارد، براساس این بیگانگی سیاسی حتی کاندیدای ریاست جمهوری هم در کمپین انتخاباتی خود حرف های ضدنظام می‌زند تا به این واسطه اعتبار بدست آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: کشور تا کنون با واقع گرایی پیش رفته است، اما دولت باید بر ساخت گرایی تاکید کند.

انتظاری ادامه داد: همواره واقعیت مورد توجه قرار داشته، اما افکار عمومی توسط نیروهای دیگری در حال برساخت‌سازی و دفرمه کردن واقعیت است. مردم به احساس خوب داشتن نیاز دارند، تا وقتی احساس رفاه به وجود نیاید، هر چقدر هم کار رفاهی انجام شود فایده‌ای ندارد.

وی گفت: رویکرد فیزیکال بر رویکرد فرهنگی غلبه داشته است. نیاز به یک تحول اساسی رویکردی داریم، چرا که واقع‌گرایی محکوم به شکست است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاکیدات رهبری درباره جوانگرایی و عقلانیت، گفت: جوانگرایی ناظر به روحیه جهادی است و نیاز است که تحول رخ دهد و عقلانیت در درجه دوم برای احتیاط است.

انتظاری خاطرنشان کرد: عقلانیت باید بر پایه حکمت اسلامی و سنت ایرانی و دانش بشری نظریه پردازی شود.

بزرگترین چالش حکمرانی عاقلانه عادلانه، چالش معرفتی است

 نجف لکزایی رییس پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی در این نشست تخصصی گفت: بزرگترین چالش حکمرانی عاقلانه عادلانه، چالش معرفتی و انگیزشی است.

لکزایی افزود: ۶ رکن برای حکمرانی وجود دارد که رکن مبدا، رکن مقصد، رکن محرک‌ها، مکان و زمان از مهمترین این ارکان محسوب می شود.

 وی ادامه داد: در صحبت از عدالت باید عدالت پایه و اکتسابی را از یکدیگر جدا کنیم. دولت باید هوشمندانه در عرصه حکمرانی میان عدالت پایه‌ای و اکتسابی تفاوت قائل شود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی یادآور شد: مسکن، تغذیه و لباس پس از ایجاد  اشتغال و در کنار آن امنیت اجتماعی، تعلیم و تربیت و تزکیه شهروندان باید در دولت اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

لک زایی با بیان اینکه مشکل اساسی مربوط به سطح اندیشه‌ها و انگیزه‌ها در حکمرانی است، گفت: این مشکل به محرک‌های اندیشه‌ای و انگیزه‌ای مربوط می شود. در وضعیت فعلی، نظام آموزشی ما این محرک‌های معرفتی را پشتیبانی نمی‌کند.

وی افزود: در محرک‌های انگیزشی باید کنترل لازم وجود داشته باشد تا به عفت، شجاعت و حکمت برسیم و عدالت تعریف دقیق‌تری یابد.

لکزایی با بیان اینکه چالش معرفتی و انگیزشی ریشه مشکلات و بحران‌هاست، عنوان کرد: این موضوع به فرهنگ و تعلیم و تربیت بازمی گردد، اگر جدی گرفته نشود، به سمت حکمرانی عادلانه و عاقلانه حرکت نخواهیم کرد

وی افزود: حکمرانان باید برای چالش های عدالت عاقلانه تلاش های بسیاری کنند.

به گزارش ایرنا، دومین نشست از مجموعه نشست های تخصصی فصل-تحول با عنوان «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و عقلانیت» به همت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

این نشست دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، از ساعت ۱۰ تا ۱۳ با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha