به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، سیدمصطفی آذرکیش، درباره ایجاد و راه اندازی رشته مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستانها، اظهار داشت: براساس مصوبه ۲۶ فروردین ماه ۹۸ «گروه هماهنگی برنامهریزی تربیت معلم» و جلسه ۹۳۷ تاریخ پنجم آذرماه ۹۹ «شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالی» این رشته برای اولین بار در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه شهید رجایی راهاندازی شده است.
آذرکیش افزود: لازمه پیشرفت هر سازمانی داشتن مدیران کاردان و شایسته است. بهبود و توسعه شایستگی مدیران سازمانها و مراکز آموزشی، به بهبود آموزش در سطوح مختلف تحصیلی بستگی دارد؛ لذا نیاز نظام آموزشی کشور، به ویژه هنرستانها به مدیران شایسته بیشتر از سایر سطوح تحصیلی است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای بهبود کیفیت مدیریت در هنرستانهای کشور، «رشته مدیریت آموزشگاهی» راهاندازی شده تا از این طریق، مدیرانی با بینش، نگرش و مهارتهای لازم برای مراکز آموزشی کشور به ویژه هنرستانها تربیت شوند.
وی اظهار داشت: پیاده سازی ابعاد سند تحول، سند اشتغال و اسناد بالادستی (برنامه درس ملی) مرتبط با مدیریت هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش؛ توانایی و قابلیت برنامه ریزی، تعیین اهداف، چشم انداز و ماموریتهای سازمان؛ توانایی ساماندهی نیروی انسانی و ارتقای صلاحیت های حرفه ای متناسب با نوع فعالیت؛ توانایی هوشمندسازی و استفاده از فناوریهای نوین در هنرستانها؛ بهره گیری از ظرفیتهای دیجیتال در توسعه منابع انسانی، برخی از اهداف و قابلیتها راهاندازی این رشته است.
آذرکیش ادامه داد: تسلط به بهره برداری از منابع، بهینه سازی مصرف و نظام بودجه ریزی در هنرستانها؛ آشنایی با نظام هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش و برنامه ریزی آموزشی؛ آشنایی کامل با قوانین و مقررات در هنرستانها؛ شناخت مهارتهای نرم افزار مورد نیاز بازار کار؛ توانایی و تسلط بر توسعه و نحوه مشارکت در داخل و خارج از هنرستانها؛ آشنایی با برنامههای کارآفرینی و فرهنگ سازی؛ شناخت و بهره برداری از امکانات هنرستانها؛ افزایش بهره وری از آموزشهای کارآفرینی دیگر اهداف راه اندازی این رشته است.
وی طول آموزشی این رشته را پنج و نیم سال اعلام کرد و افزود: افراد واجد الشرایط ورود به این رشته، هنرآموزان هنرستانها، مدیران و معاونان فنی هنرستانها هستند. دانش آموختگان این رشته با توانایی علمی و مهارتهایی که به دست می آورند، می توانند به عنوان مدیری حاذق در عرصههای آموزشی و پژوهشی فعالیت کنند.
نظر شما