۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۳۵
کد خبر: 84463601
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۱۰ هزار محکوم به اعدام در زندان‌های عراق

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۳۵
کد خبر: 84463601
بیش از ۱۰ هزار محکوم به اعدام در زندان‌های عراق

بغداد- ایرنا- وزارت دادگستری عراق برای نخستین بار تعداد محکومان به اعدام در زندان‌های عراق را به اتهام تروریستی بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت دادگستری عراق به خبرگزاری رسمی این کشور (اینا) گفت که تعداد کل زندانیان محکوم به جنایت‌های تروریستی در زندان‌های عراق ۵۰ هزار نفر هستند که ۱۰ هزار و ۷۵۰ نفر تاکنون حکم اعدامشان صادر شده است.  
«احمد لعیبی» خاطر نشان کرد که بخشی از احکام اعدام هنوز به دلیل دریافت نکردن درجه قطعیت به اجرا در نیامده و تعدادی نیز در انتظار حکم ریاست جمهوری برای اجرای احکام اعدام هستند.
به گفته وی، احکام اعدام بعد از دریافت کردن درجه قطعیت، حکم ریاست جمهوری برای اجرای آنها صادر می‌شود اما ۹۰ درصد احکام قضایی اعدام، هنوز حکم ریاست جمهوری یا درجه قطعیت دریافت نکرده‌اند.
پیش از این، عضو کمیسیون عالی حقوق بشر عراق در نیمه ژولای گذشته (۲۴ تیرماه ۱۴۰۰) در اظهاراتی گفته بود که از مجموع محکومان به اعدام در عراق چهار هزار نفر درجه قطعیت را دریافت کرده و در انتظار حکم ریاست جمهوری هستند.
«هیمن باجلان» عنوان کرده است: کل محکومانی که تاکنون حکم اعدام درباره آنها به اجرا در آمده ۹۷ نفر هستند.
عراق در وقت حاضر به دلیل نگهداری تعداد زیاد زندانیان در زندان‌ها از جمله محکومان به اعدام با مشکل محدودیت فضا در زندان‌ها مواجه است.
به گفته باجلان، ظرفیت زندان «الحوت» در استان «ناصریه» مرکز ذیقار در جنوب عراق به عنوان یکی از بزرگترین زندان‌های کشور، چهار هزار زندانی است اما تعداد فعلی نگهداری شده در آن، بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر هستند.
عراق در مجموع ۱۳ زندان دارد که طبق اعلام کمیسیون عالی حقوق بشر این کشور تعداد کل زنان و مردان بازداشت شده و محکوم در این زندان‌ها قریب به ۷۱ هزار نفر است.
نمایندگی سازمان ملل در عراق در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۹ مهرماه ۱۳۹۹) به دنبال اجرای حکم اعدام در حق ۵۰ زندانی، به آنچه «اعدام‌های جمعی» خواند، اعتراض کرد.
گروه موسوم به کارشناسان سازمان ملل در حوزه حقوق بشر در گزارشی از دولت عراق خواستند که از اعدام دسته جمعی زندانیان خودداری کند.
تاخیر در اجرای احکام اعدام در حق مجرمان و انباشت آنها در زندان‌ها در طول سال‌های گذشته، اینک به معضلی برای دولت عراق تبدیل شده است.
اغلب زندانیان محکوم به اعدام به اتهام ارتکاب جنایات تروریستی در عراق از اتباع عراقی، کشورهای عربی و خارجی (اروپایی و آمریکا) هستند و تاکنون حتی یک مورد ایرانی متهم به تروریسم در عراق به ثبت نرسیده است.    
وزارت دادگستری عراق در سال‌های گذشته در چند مورد چند تبعه سعودی را به ارتکاب جنایت‌های تروریستی در حق ملت عراق، به دارآویخته که مهمترین این تروریست‌ها «عبدالله بن عزام القحطانی» بود که در هفتم فوریه ۲۰۱۶ (۱۸ بهمن ماه ۹۴) اعدام شد و جسد او تحویل ریاض شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha