جمع علمی ترویجی رستا در سال ۱۳۹۶ توسط جمعی از دانشجویان دانشگاههای صنعتی اصفهان، صنعتی شریف و تهران با حمایت خانه ریاضیات اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف و با هدف رشد و تربیت و تقویت روحیه پرسشگری در میان دانشآموزان و دانشجویان کشور تاسیس شد.
رضوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه در آموزش ریاضی تعامل ۲ طرفه بین دانش آموزان و معلم بسیار مهم است، افزود: آموزش این درس باید به گونه ای باشد که دانش آموز ابتدا با پرسش مواجه و درگیر اصل مساله شود و سپس با راهنمایی معلم و با روش های متنوع و همراه با هیجان و بازی به دنبال راه حل برای آن بگردد.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر آموزش ریاضی به گونه ای است که دانش آموزان بیشتر به یک حل کننده خوب مساله تبدیل میشوند بدین معنی که ابتدا راه حلی به آنها آموزش داده شده و سپس چند مثال با آن راه حل به اشکال مختلف مطرح می شود تا دانش آموزان بتوانند چنین مسائلی را حل کنند.
رضوی تاکید کرد: آموزش ریاضی به دانش آموزان بهصورت تعاملی و مساله محور علاوه بر یادگیری بهتر مفاهیم علوم پایه باعث میشود تا آنها تفکر استدلالی، انتقادی و پرسشگری در زندگی خود پیدا کنند و اثرات آن در آینده در تصمیم گیری ها و نگاه به زندگی مشخص میشود.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر این موضوع چندان جدی گرفته نمیشود، تصریح کرد: در ۲ سال گذشته بهدلیل دوران کرونا و مجازی شدن آموزش در مدارس، این موضوع دچار چالشهای بیشتری شد اما معلمان میتوانند با استفاده از روش و فناوریهای جدید به جای کتابها و محتواهای خسته کننده، آن را جبران کنند.
رضوی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و انجمنهای علمی میتوانند برای تولید محتوای آموزشی متناسب با شرایط روز و روشهای جدید، برنامه ریزی و اقدام داشته باشند، خاطرنشان کرد: جمع علمی ترویجی رستا نیز تلاش کرده است تا با شناسایی ابزار آموزشی جدید آن را در اختیار معلمان و علاقهمندان قرار دهد.
وی با بیان اینکه جمع علمی ترویجی رستا در تابستان امسال اقدام به برگزاری مدرسه تابستانه و تعدادی کارگاه آموزشی در زمینه های ریاضی، علوم رایانه و فیزیک از طریق فضای مجازی برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم کرد، افزود: این رویداد با برگزاری مسابقه ای در روز جمعه ۱۹ شهریور پایان می یابد و حدود یکصد دانشجو و ۱۸۰ دانش آموز از سراسر کشور در آن حضور دارند.
رضوی هدف از برگزاری این رویداد را آشنایی دانش آموزان با نوع جدیدی از آموزش که هیجان بههمراه دارد، دانست و ادامه داد: این آموزش مانند کلاسی نیست که معلم در آن بطور یکطرفه به دانش آموزان مفاهیم جدید را بیاموزد بلکه خود دانش آموزان بطور تیمی درگیر حل مساله و کشف پاسخ آن می شوند که علاوه بر یادگیری بهتر مفاهیم همراه با هیجان و بازی نیز است.
وی با اشاره به اینکه مدرسه تابستانه رستا قبل از دوران کرونا به صورت حضوری و در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و بوشهر و برخی روستاها اجرا شد، خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته این رویداد از طریق فضای مجازی و با استفاده از بسترهای آموزش آنلاین دنبال شد.
رضوی بیان کرد: در روش های آموزشی ارائه شده در مدرسه تابستانه از تجربه دوران تحصیل در مدارس، فناوری های جدید آموزشی و دانش فعالان عرصه تعلیم و تربیت استفاده میشود.
نظر شما