۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۰۶
کد خبرنگار: 3148
کد خبر: 84465960
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کوهین نیازمند توجه جدی تر دستگاه‌های خدمات رسان

۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۰۶
کد خبر: 84465960
کوهین نیازمند توجه جدی تر دستگاه‌های خدمات رسان

قزوین - ایرنا - بخش کوهین به دلیل شرایط جوی خاص از جمله وزش باد در بیشتر ایام سال و روزهای طولانی سرد و زمستان‌های سخت نیازمند توجه جدی تر دستگاه‌های خدمات رسان در تامین امکانات و خدمات اولیه رفاهی است.

به گزارش ایرنا، ۳۰ کیلومتر دورتر از مرکز استان قزوین به سمت شمال غرب و در مسیر گیلان، بخشی به نام کوهین قرار گرفته که از سال ۸۱ یک شهر به آن افزوده و به عنوان مرکز بخش معرفی شد و اکنون یک شهر و ۵۳ روستا را درون خود جای داده است.

بیشتر روستاهای این بخش به علت شرایط جوی و ییلاقی بودن منطقه با بادهای نسبتا شدید مواجه بوده و از سویی با زمستان های بسیار سرد روبرو هستند و گاها نبود امکانات لازم یا وقفه در خدمات دهی دستگاه های خدمات رسان به سخت شدن زندگی آنان منجر شده است.

از آنجا که بخش کوهین با ۲ دهستان اقبال غربی و شرقی در نزدیکی مسیر ارتباطی قزوین - رشت قرار گرفته است، این بخش مکانی مهم برای فعالیت‌های تجاری و گردشگری به شمار می رود و از طرف دیگر زمین‌های این بخش مستعد کشاورزی هستند و بخش قابل توجهی از مردم این منطقه باغدار و زارع هستند، بنابراین رفع مشکلات روستاها و فراهم کردن امکانات اولیه می‌تواند به مهاجرت معکوس در این منطقه منجر شود.

کوهین نیازمند توجه جدی تر دستگاه‌های خدمات رسان

خبرنگار ایرنا در جریان سفر خبرنگاران برای بازدید از بخش کوهین و اقدامات جهادی انجام شده در این منطقه با جمعی از اهالی روستاها نیز هم کلام شد که مهم ترین مطالبات و انتظارات آنها که تقریبا در بسیاری از روستاهای این بخش مشابه می باشد در ادامه آورده شده است.

تامین آب شرب بهداشتی، برق، گاز، سوخت و بهسازی راه‌ها از مطالبات روستاییان کوهین

روستای "آستین در بالا" مدتی است که با نوسان برق و خاموشی معابر روستا در طول شب، نبود آب شرب با کیفیت مواجه بوده، شمن اینکه بخشی از مسیر این روستا به طول ۲ کیلومتر نیز هنوز خاکی است و به دلیل اینکه برخی از مشاغل مانند دامداری و مرغداری در آن منطقه از رونق افتاده و بیشتر مردم روستا به ناچار به سمت شهرها مهاجرت می‌کنند.

طرح هادی روستای "بکندی" نیمه کاره رها شده است، از سوی دیگر طرح ساماندهی فاضلاب این روستا نیز که به پیمانکار واگذار شده بود، اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به علت نبود اعتبار همچنان بلاتکلیف است، مشکل دیگر کشاورزان این روستا نبود سوخت کافی برای تراکتور و ادوات کشاورزی است.

روستای "بهرام آباد" نیز به تازگی با نوسان برق روبرو شده و به گفته ساکنان روستا، هر ۱۰ خانوار در این روستا از یک سیم برق استفاده می کنند، برخی از روستاییان نیز معتقدند که بادهای شدید در این منطقه به شکستگی و خرابی تیرهای برق رسانی منجر شده است.

روستای "گل دره" آسفالت و آب شرب مناسبی ندارد و روستای "امیرآباد" نیز با مشکل گازرسانی و آبرسانی روبرو است، در این زمینه روستاییان امیرآباد معتقدند که آبرسانی در این روستا با یک مخزن قدیمی صورت می‌گیرد که جوابگو نیست و مسوولان باید چاره اندیشی کنند.

این‌ها تنها بخشی از مشکلات روستاییان بخش کوهین بود که اکثر موارد اعلام شده کم و بیش در دیگر روستاها نیز رویت می‌شود.

کوهین نیازمند توجه جدی تر دستگاه‌های خدمات رسان

برخی روستایان تمایلی ندارند که امورات آب را به شرکت آبفا واگذار کنند

بخشدار کوهین معتقد است که بیشترین مطالبات مردم ساکن در این بخش، اصلاح راه‌های ارتباطی، تامین آب شرب، گاز خانگی و رفع نوسانات برق است.

علی غیاثوند گفت: آب شرب روستای آستین تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار ندارد البته برخی از روستایان تمایلی به واگذاری امورات آب به شرکت آب و فاضلاب ندارند و اعتقادشان بر این است که اگر چنین اتفاقی بیافتد، از این به بعد باید به شرکت آب و فاضلاب هزینه آب بها پرداخت کنند، در مورد روستای آستین تاکنون ساکنان این روستا به بخشداری درخواست کتبی ارایه نکرده‌اند و خودشان نیز مراجعه‌ای نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: روستای آستین در از نظر موقعیت مکانی بالاتر از چشمه قرار دارد و برای آبرسانی به روستا باید از ایستگاه پمپاژ استفاده کرد که این مهم نیز نیازمند تامین اعتبار است و قرار شده تا پایان سال ۱۴۰۱ مشکل را برطرف کنیم.

این مسوول در خصوص مشکلات برق روستای آستین‌ نیز اظهار داشت: تیرهای برق رسانی این روستا در مجاورت بادهای شدید قرار دارد و سبب شده تا در بیشتر مواقع شاهد قطع یا شکستگی آنها باشیم.

وی ادامه داد: از آنجا که روستای آستین در طرح هادی نیست بنابراین معماری روستا سلیقه‌ای بوده و هرکجا که زمین و شرایط سکونت فراهم بوده خانه‌ای ساخته شده که این پراکندگی سبب می‌شود تا انواع خدمات رسانی مانند برق با مشکلات بسیاری مواجه شوند، البته ما نیز اعتقاد داریم که شرکت توزیع برق باید در این رابطه وارد عمل شده و وظایف خودش را به درستی انجام دهد.

غیاثوند در پاسخ به اظهارات برخی روستاییان مبنی بر اینکه دامداری و مرغداری در روستا از رونق افتاده است، گفت: آمارها نشان می دهد نرخ رشد راه اندازی واحد دامداری در روستا در سرشماری سال ۸۵ و ۹۰ از صفر درصد به درصد قابل قبولی در سرشماری سال ۹۵ رسیده است.

بخشدار کوهین در خصوص مشکلات روستای بکندی نیز گفت: این روستا از جمله روستاهایی است که طرح هادی در آن به خوبی انجام شده و بین ۵تا ۶ هزار متر مربع از معابر آن نیز در برنامه آسفالت قرار دارد.

غیاثوند به پرجمعیت بودن روستای بکندی اشاره کرد و گفت: به علت وجود اختلاف بین پیمانکار و شرکت آب و فاضلاب طرح سیستم فاضلاب نیمه کاره رها شده که درصدد رفع این مشکل بوده و در این زمینه مذاکرات متعددی را با نمایندگان مجلس داشته ایم.

وی اضافه کرد: آب شرب روستای بکندی مشکل جدی ندارد و اگر هم موردی باشد سریعا آبرسانی با تانکر صورت می‌گیرد، اما به طور کلی روستای بکندی تحت پوشش شبکه آبرسانی قاقازان بوده و به همراه ۱۴ روستا از خدمات آب شرب برخوردارهستند.

غیاثوند در مورد سوخت گازوییل کشاورزان نیز اظهار داشت: این مشکل برای اولین بار مطرح شده و در تلاش هستیم تا مقدار سوخت مورد نیاز کشاورزان روستا را به نزدیک ترین پمپ بنزین اعلام کنیم و سهمیه لازم اختصاص داده شود.

بخشدار کوهین در خصوص مشکلات مطرح شده در مورد روستای گل دره نیز گفت: این روستا از نظر ما پنج تا ۶ خانوار دارد، اما در سرشماری گذشته بالای ۲۰ خانوار عنوان شده است، با این حال سال گذشته پیگیری کرده و این روستا صاحب شورای اسلامی شد، از طرفی چون این روستا در محور خط لوله گازرسانی قرار گرفته است بنابراین به زودی مشکل گاز این منطقه این مرتفع خواهد شد.

غیاثوند در خصوص مخزن آب شرب روستای امیرآباد نیز بیان داشت: هزینه احداث و تامین این مخزن قرار است از محل اعتبارات محرومیت زدایی تامین شود تا مشکلات آب این روستا را رفع کنیم، اما در خصوص جاده این روستا عملیات آسفالت تا نزدیکی این روستا انجام شده و تا پایان سال جاری نیز مابقی مسیر روستا آسفالت خواهد شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: شرایط جوی در کوهین به شکلی است که در فصل سرما مدام با بارش برف همراه است، اما راهداری همواره در کنار ما بوده و هرگز اجازه ندادیم هیچ راهی برای روستاییان کوهین مسدود شود، همچنین برنامه‌های توسعه روستایی در بخشداری پنج ساله بوده و برای این بازه زمانی اولویت بندی می‌شود.

کوهین نیازمند توجه جدی تر دستگاه‌های خدمات رسان

مشکلات آب شرب روستاهای کوهین با همکاری بسیج سازندگی و تامین اعتبار برطرف می‌شود

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در پاسخ به مشکلات مطرح شده در روستاهای کوهین به خبرنگار ایرنا گفت: طرح فاضلاب روستای بکندی شامل احداث شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه است که پروژه نخست  بیش از ۹۰ درصد و پروژه دوم تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
عین الله رمضانی افزود: اعتبار این طرح از محل صندوق توسعه اسلامی و از سوی شرکت آب و فاضلاب کشور تامین شده و اجرای آن را شرکت عمراب برعهده دارد.

وی اظهار داشت: مشکل تمام نشدن طرح فاضلاب اختلاف نظر در خصوص بالا رفتن قیمت ارز و پرداخت هزینه‌ها بین شرکت اجرایی و آبفای کشور است که امیدواریم هرچه سریع تر این موانع برداشته شود.
این مسوول در مورد نبود آب شرب در روستای گل دره کوهین نیز گفت: گل دره یک روستای فصلی بوده و فصول سرد پاییز و زمستان تنها پنج تا ۶ خانوار جمعیت دارد، اما در فصول گرم سال جمعیت زیادی حدود ۴۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که تاکنون مراجعه‌ای به شرکت آب و فاضلاب صورت نگرفته است، از عوامل روستا تقاضا داریم با مراجعه و درخواست به شرکت آب و فاضلاب موضوع را مطرح کنند تا بتوانیم با اعزام کارشناسان به منطقه این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

رمضانی به درخواست اهالی روستای آستین در زمینه تامین آب شرب بهداشتی اشاره کرد و گفت: برای اجرای آب شرب روستای آستین در بالا درخواست دادیم تا اعتبار لازم از محل اعتبارات محرومیت زدایی تامین شود که قرار است با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی اقدامات اجرایی لازم در این خصوص صورت بکیرد، البته هنوز مصوبه‌ای به دست ما نرسیده و به محض وصول اعتبارات کارها سریعا انجام می‌شود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در خصوص مشکل آب شرب روستای امیرآباد نیز گفت: با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی شبکه داخلی روستا احداث شده و چون مخرن آب آن کوچک و قدیمی است، قرار شده از محل اعتبارات محرومیت زدایی در نزدیکی روستا یک مخزن بزرگ و مناسب احداث کنیم.

کوهین نیازمند توجه جدی تر دستگاه‌های خدمات رسان

مطالبات مردم کوهین در زمینه برق در دست پیگیری و اقدام است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در خصوص مشکلات برق رسانی در روستاهای کوهین به خبرنگار ایرنا گفت: در روستای آستین در بالا قطعی برق مربوط به کمبود نیروی سراسری است و پیگیر حل مشکل هستیم.

سعید بهادیوند چگینی افزود: مشکل برق روستای بهرام آباد به خاطر ضعف ولتاژ است که باید اصلاح شبکه صورت پذیرد، در این رابطه قرار است با بررسی هرچه بیشتر اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم.

وی در خصوص شکستگی تیرهای برق رسانی در روستاهای کوهپایه بخش کوهین گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته هیچ گونه شکستگی در تیرهای برق رسانی صورت نگرفته و اگر موردی اتفاق بیفتد سریعا اصلاح و بهسازی می‌شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: از آنجا که تعداد و پراکندگی روستاهای بخش کوهین بالاست و برای رفع مشکلات برق رسانی باید کارشناسان به محل اعزام شوند، از روستاییان این بخش تقاضا داریم که موارد را فورا به شرکت توزیع برق استان گزارش کنند.

نیم نگاه:
 با توجه به کثرت و تنوع مطالبات روستاییان ساکن در بخش کوهین، لازم است که بازدیدهای میدانی از سوی مسوولان و نمایندگان با پوشش رسانه‌ای به صورت مستمر برای حل مشکلات و رسیدگی به مطالبات شهروندان ساکن در این بخش کمتر توسعه یافته با جدیت صورت پذیرد.
از سویی از آنجا که پیگیری امور اداری و بروکراسی موجود در این حوزه برای روستاییان دشوار است، بخشداری کوهین باید با دریافت گزارش‌های شفاهی از مردم پیگیر رفع مشکلات بخش باشد چراکه به طور حتم فراهم ساختن امکانات اولیه در روستاهای بخش کوهین به مهاجرت معکوس منجر شده و توسعه و آبادانی قابل توجهی را در این منطقه به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha