۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 84466021
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین بزرگداشت شهید آیت‌الله مدنی در ملایر برگزار شد

همدان- ایرنا- آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت دومین شهید محراب شهید "آیت‌الله مدنی" با حضور فرماندار ویژه ملایر، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان و جمعی از مسئولان این شهرستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛ مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان روز جمعه در این آیین در حسینیه ثارالله شهر ملایر اظهار داشت: شهید آیت الله مدنی مجاهدی نستوه و یار صدیق امام راحل بود که باید همیشه راه و روش وی زنده نگه داشته شود.

حجت الاسلام "هادی نظیری" افزود: معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) همواره به آیت الله مدنی محبت ویژه‌ای داشت و وی را سیدالعلما و دست راست خود می‌دانست.

وی با بیان اینکه شهید آیت الله مدنی مجاهدی خستگی‌ناپذیر و عالمی وارسته در میدان عمل بود، گفت: وی با تعالی عقل و عشق پا به عرصه عرفان عملی و حماسه گذاشت و خدای متعال او را لایق مقام قرب عندربهم دانست و با شهادت عمر دنیایی‌اش را به پایان رساند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه آگاهی مردم و تبعیت از ولایت فقیه به گفته آیت الله مدنی موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد، گفت: در این راستا تبعیت آیت الله مدنی از امام خمینی(ره) آنچنان قابل تامل بود که ذوب در ولایت بود.

آیین بزرگداشت شهید آیت‌الله مدنی در ملایر برگزار شد

حجت الاسلام نظیری تبعیت از ولایت را سخت‌ترین آزمون انسان دانست و بیان کرد: در این عرصه شهید آیت الله مدنی به واسطه داشتن شخصیتی ممتاز و جایگاهی والا توانست از این آزمون سربلند بیرون بیاید.

در این آئین از خادمان حسینی و هیات‌های مذهبی شهرستان ملایر تجلیل و از صندوقچه روضه خانگی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله مدنی(۱۲۹۳ -۱۳۶۰ش) به دنبال مبارزاتش  در دهه ۱۳۴۰ چندین بار توسط ساواک دستگیر و تبعید شد و در چنین شرایطی به بیماری سل ریوی مبتلا شد که با بررسی پرونده پزشکی و قوت گرفتن احتمال درگذشت او در اثر این بیماری، ساواک برای فرار از فشارهای طیف مذهبی جامعه در سال ۱۳۵۱ آیت الله مدنی را به دره مرادبیک در حوالی همدان تبعید کرد.

پس از درگذشت روح‌الله کمالوند بنیانگذار حوزه علمیه کمالیه، آیت الله مدنی به خرم‌آباد مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۵۴ اقدام به انتشار توضیح‌المسائل و تحریرالوسیله از آثار امام خمینی(ره) کرد و سخنرانی او به مناسبت دوازهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد در مسجد شاه خرم‌آباد ساواک را نسبت به اقدامات او حساس کرد.

همچنین وی از سوی امام (ره) به عنوان نماینده در استان لرستان انتخاب شده بود و همین عوامل باعث شد تا ساواک وی را به نورآباد ممسنی تبعید کند.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای حل مشکلات مردم همدان به امامت جمعه این شهر منصوب شد و در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت و در آبان سال ۱۳۵۸ امام راحل وی را به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد.

این مجاهد نستوه سرانجام در ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰ در حال اقامهٔ نماز جمعه ترور شد و مسئولیت ترور او را سازمان مجاهدین خلق بر عهده گرفت و آیت الله مدنی دومین شهید محراب انقلاب اسلامی نامیده شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha