توسعه هر تعامل اقتصادی با افغانستان باید در سایه امنیت باشد

مشهد-ایرنا- مشاور رییس اتاق بازرگانی ایران در حوزه افغانستان گفت: توسعه هر تعامل اقتصادی با افغانستان و یا ورود سرمایه گذاران اقتصادی به عرصه ظرفیت‌های اقتصادی این کشور باید در سایه ثبات و تضمین امنیت، صورت بگیرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمود سیادت افزود: به طور قطع نباید از این نکته غافل شد که کشورهایی نظیر چین و ترکیه نیز از همین حالا در حال برنامه ریزی برای حضور در اقتصاد افغانستان هستند.

وی اضافه کرد: افغانستان از منظر اقتصادی، شریک بسیار مهمی برای ایران تلقی می‌شود و آینده پژوهی در این باب، یک ضرورت مهم به شمار می آید که ما آن را مجدانه دنبال خواهیم کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: طی ۲ دهه اخیر، افغانستان نقش مهمی در تجارت خارجی ایران داشته و توامان حضور ایران نیز در بازارهای افغانستان و نقش کشورمان در تامین انرژی مورد نیاز این کشور، بسیار پُررنگ بوده است.

سیادت افزود: قرابت فرهنگی، زبانی و تاریخی ۲ ملت، طی سنوات گذشته به تقویت روابط اقتصادی نیز منجر شد و از سوی دیگر، عمده فعالیت های تجاری در افغانستان با محوریت بخش خصوصی و فراتر از رویکردهای دولتی دنبال می شود و همین امر، پیوند عمیقی در تعاملات بخش خصوصی ۲ کشور ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: با این وجود، تحولات اخیر افغانستان، موازنه قدرت و حضور نیروهای خارجی در این کشور را دستخوش تغییر نموده و دغدغه‌هایی را نسبت به آینده شکل داده است و  امیدواریم در آینده شاهد صلح و ثبات در این کشور همسایه باشیم و دولتی برگرفته از خواست همه آحاد جامعه افغانستان در این کشور قوام بگیرد.

مشاور رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر مقصد بخشی از کالاهای صادراتی خراسان، بازار افغانستان است و تقاضا نیز از طرف بازار این کشور برای تامین کالای مصرفی مردم، وجود دارد. به همین استناد باید در سایه تحولات جدید، موضوع تعاملات اقتصادی ۲ کشور نیز به طور جدی مورد توجه دستگاه‌های متولی در ایران باشد.

سیادت افزود: بخش خصوصی خراسان رضوی و در راس آن اتاق بازرگانی، تلاش دارد تا با بررسی ظرفیت‌های موجود، تحلیل اقتضائات آینده و پیش بینی تحولات، پیشنهادات و راهبردهای کارآمدی را به نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ارائه کند و علاوه بر آن، مطالعات و بررسی های لازم را نیز در چهارچوب رویکردهای آینده‌نگر، به انجام برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha