جواد کریمی قدوسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به قرابتهای فرهنگی و اجتماعی کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای، گفت: در طول تاریخ روابط ایران با کشورهای آسیای میانه مثل تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و چین کاملا تجاری و فرهنگی بود. علاوه بر این روابط ایران با کشورهای روسیه، ارمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان هم در تاریخ ما خیلی برجسته است. از این جهت زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی توسعه مناسبات با سازمان همکاری شانگهای کاملا فراهم است.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم هند، پاکستان و چین به خوبی فرهنگ ایرانیان را میشناسند و در جای جای کشورهای خود ناظر آثار تمدن و معماری ایرانی هستند. وقتی فردی به قزاقستان و تاجیکستان سفر کند، تصور خواهد کرد که به مشهد سفر کرده است زیرا آثار فرهنگی و معماری این کشورها دقیقا همانند معماری ایران است.
کریمی قدوسی با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای میتواند در آینده به اتحادیه تبدیل شود، گفت: ایران باید در ساختار قانونی این سازمان کار جدی انجام دهد و پیشنهادات خود را برای روابط تجاری با این کشورها مطرح کند. با رفت و آمدها، توافقها و موافقتنامههای چندجانبه بین کشورهای منطقه عملا ساختارهای لازم برای توسعه این سازمان فراهم میشود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی آینده سازمان همکاری شانگهای را درخشان ارزیابی کرد و گفت: تحول در زیرساختهای سازمان همکاری شانگهای نیازمند امضای موافقت نامههای چندجانبه میان اعضای این سازمان است. علاوه بر این در بحث زیرساختهای مبادلات گمرگی، مرزی، ریلی، حمل و نقل، مالیات مضاعف و بیمه، مسایل حقوقی نیازمند تدوین برنامههای منظم هستیم.
کریمی قدوسی اضافه کرد: توسعه مبادلات تجاری میان اعضا نیازمند زیرساختهای ارتباطی است. برای مثال باید شبکه آزادراهها، خطوط ریلی، فیبر نوری و غیره بین این کشورها ساخته شود تا نقل و انتقال کالا و خدمات با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود. از این جهت احیای فرهنگ جاده ابریشم به لحاظ تجاری به راحتی در سازمان شانگهای قابلیت تحقق دارد.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره موقعیت و مزیت جغرافیایی و ژئوپلتیک ایران و تاثیرات آن در سازمان شانگهای گفت: ایران به لحاظ جغرافیای سیاسی و طبیعی امکان تراتزیت حجم قابل توجهی کالا و به طبع آن کسب درآمدهای ناشی از آن را دارد و همین امر میتواند منجر به توسعه زیرساختهای حمل و نقل در این سازمان شده و راههای دسترسی تجار این کشورها را به آبهای آزاد فراهم سازد.
وی با بیان اینکه ایران در صنعت هوانوردی دارای ضعفهای زیادی است، یادآور شد: وزارت راه وشهرسازی حتی به صورت کوتاه مدت باید قراردادهایی برای پیشرفت صنعت حمل و نقل هوایی منعقد کرده و در جهت جبران کمبودها گام بردارد.
نظر شما