به گزارش ایرنا به نقل از فلسطین پست، مسجد الاقصی هر روز آماج تعرض های شهرک نشینان و نظامیان صهیونیست قرار می گیرد.
ارتش رژیم صهیونیستی از زمان اشغال شهر قدس در سال ۱۹۶۷ کلیدهای «باب المغاربه» یکی از دروازه های مسجدالاقصی را به سیطره خود درآورده است.
پنجشنبه گذشته، وزارت امور خارجه اردن در بیانیهای تجاوزها و تعرض جمعی و مکرر شهرکنشینان اشغالگر صهیونیست به مسجد الاقصی با حمایت نظامیان این رژیم را محکوم کرد.
«هیثم ابو الفول»، سخنگوی وزارت خارجه اردن در بیانیهای تاکید کرد که اقدام های رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی باطل و مردود و نقض آشکار وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر این مکان و قوانین بینالمللی و تعهدهای صهیونیست ها به عنوان یک رژیم اشغالگر است.
مرکز اطلاع رسانی فلسطین با انتشار بیانیه ابو الفول به نقل از وی نوشت که مسجد الاقصی با همه محوطهها و بخشهایش متعلق به مسلمانان و مکان عبادت آنان است و اداره اوقاف اسلامی قدس و کمیته پیگیری امور مسجد الاقصی، تنها طرف ذیصلاح از نظر قانونی برای اداره امور این مسجد است.
وزارت خارجه اردن خواستار توقف تجاوزهای اشغالگران صهیونیست علیه مسجد الاقصی و احترام به وضعیت قانونی و تاریخی این مسجد شد.
رژیم صهیونیستی چندین سال است که پروژه محاصره مسجد الاقصی را با ایجاد کنیسه های جدید در بیت المقدس به عنوان زمینه ای برای طرح تقسیم آن به اجرا گذاشته است.
مقامات فلسطینی نیز بارها نسبت به طرح صهیونیست ها برای تقسیم مسجد الاقصی هشدار داده و گفته اند که رژیم صهیونیستی برای احداث یا بازسازی بیش از ۶۰ کنیسه تلاش می کند و با احداث این کنیسه ها مسجد الاقصی را به محاصره در خواهد آورد.
در طول سالیان گذشته مقامات رژیم صهیونیستی نیز به صاحبان منازل مسکونی در محله های بیت حنینه و سلوان در بیت المقدس نسبت به ترک منازل خود هشدار داده اند.
رژیم صهیونیستی بهدنبال اجرایی کردن طرحی است که از آن با عنوان تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی یاد میکند.
این طرح که بهعنوان قانون در مجلس قانونگذاری رژیم صهیونیستی به تصویب رسیده از طرحهای خطرناکی است که با اجرایی کردن آن مسجدالاقصی و صحنهای اطراف آن را بهعنوان میراث موهوم یهودی مصادره خواهند کرد.
در سال ۲۰۱۲ میلادی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی لایحه ای را با عنوان طرح تقسیم مسجد الاقصی برای تصویب به رای گذاشت که البته در آن زمان رای نیاورد ولی در سال ۲۰۱۴ با حمایت و لابی های فراکسیون لیکود با اکثریت آرا به عنوان قانون به تصویب رسید.
تاریخ این طرح به سال ۱۹۶۷ و اشغال شهر قدس از سوی صهیونیستها باز میگردد.
"مردخای جار" ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی، در آن زمان با سربازانش وارد حریم مسجد شد و پرچم رژیم اشغالگر را روی قبة الصخره قرار داد. قرآنها را به آتش کشید، اقامه نماز را ممنوع کرد، کلیدهای مسجد را مصادره کرد و مسجدالقصی یک هفته کامل بسته بود.
در این مدت در مسجد الاقصی و صحنهای اطراف نه اذانی گفته شد و نه نمازی برپا گردید. کلیدهای باب المغاربه در اختیار صهیونیستها ماند و امروز همان ورودی، محل تجاوز و یورش شهرک نشینان به مسجد الاقصی است و بسیاری از طرحهای یهودی سازی از همان جا کلید زده میشود.
در سال ۱۹۶۷ کلیدهای مسجد الاقصی به استثنای باب المغاربه را به وزارت اوقاف اردن دادند و اردن متولی امور مسجدالاقصی شد.
از آن هنگام اردن دو زمان را به حضور گردشگران خارجی اختصاص داد: صبحها بین ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰ و عصرها بین ۱۳ تا ۱۴.
از سال ۲۰۰۰ که انتفاضه الاقصی کلید زده شد صهیونیستها از این دو زمان برای تجاوزات شهرک نشینان استفاده کردند. در این ساعات شهرک نشینان افراطی با حفاظت ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی وارد صحنهای مسجدالاقصی میشوند.
همزمان با طرح تقسیم زمانی و مکانی، صهیونیستها تلاش کردند با تصویب قانونی در کنست تولیت مسجد الاقصی را از اردن پس گرفته و خود مدیریت آن را بهعهده بگیرند.
تقسیم زمانی و مکانی قبل از مسجد الاقصی در حرم ابراهیمی در الخلیل نیز اجرا شده است.
در آن حرم پس از طرح تقسیم ۴۰درصد از حرم ابراهیمی در اختیار مسلمانان و ۶۰ درصد آن در اختیار یهودیان قرار گرفت، ضمن آنکه صهیونیستها در ایام اعیاد یهودی مانع ورود مسلمانان به حرم ابراهیمی الخلیل میشوند.
در همین ارتباط، اسقف «عطا الله حنا» رئیس اسقفهای ارتدوکس رم در بیتالقدس دیروز در سخنانی گفت که شهرکنشینان در ایام تعطیلات طوری در قدس اشغالی جولان میدهند که گویا شهروندان فلسطینی اعم از مسلمان و مسیحی غریبهاند.
رئیس اسقفهای ارتدوکس رم در بیتالقدس، وضعیت قدس اشغالی در طول تعطیلات یهودیان را غیرقابل تحمل خواند و گفت، قدسیها در حالی که ناتوان هستند نارضایتی و ناراحتی و نگرانی خود را ابراز می کنند.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه این وضعیت نمیتواند باقی بماند، تصریح کرد: این اقدام مسخره که نقض آشکار حقوق بشر و آزادی انسان برای حرکت آزادانه از مکانی به مکان دیگر است، باید متوقف شود.
وی ادامه داد: شاید یهودیان حق داشته باشند تعطیلات خود را همانطور که دوست دارند جشن بگیرند، اما مسئولان رژیم اشغالگر، به دلیل این تعطیلات، حق ندارند برای ما مجازات جمعی وضع کنند و ممنوعیت شدید تردد اعمال کنند. گویی ما با سنگسار این شهرکنشینان روبرو هستیم که انسانیت و ارزش های اخلاقی را زیر پا میگذارند.
اسقف عطا الله حنا همچنین از سکوت کشورهای عربی در حمایت از قدس اشغالی انتقاد کرد و گفت: برخی از اعراب فقط از قدس به عنوان «عروس عربیت خود» یاد میکنند و چیزی جز یک مشت شعار و فریاد و سخنرانی طنین انگیز سر نمیدهند.
وی تأکید کرد که برخی از اعراب مسئولیتهای خود در قبال بیت المقدس را رها کرده و آن را تبدیل به لقمهای آسان برای رژیم اشغالگر تبدیل کردهاند که موقوفات آن را میدزدد و به مقدسات آن حمله میکند.
نظر شما