به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، علی امام با اعلام این موضوع، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، قابلیت اجرای قطعات مختلف خطوط ۸ تا ۱۱ شبکه راهآهن ریلی زیرزمینی پایتخت بر اساس معیارهای ترافیکی، بهرهبرداری، فنی- اجرایی، نسبت منافع به هزینه انجام هر قطعه بررسی و اولویتبندی شد تا در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز که عمدتاً غیرنقد و در قالب تهاتر املاک پیشبینی شده است، در قالب سه برنامه هفت ساله به انجام برسد.
وی ادامه داد: طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت با نگاه به افق سال ۱۴۲۰ تدوین و به تصویب رسیده است که البته قابلیت و توانایی اجرا و بهرهبرداری از قطعات ۵۰ کیلومتری شبکه راهآهن ریلی زیرزمینی در هر دوره هفت ساله وجود دارد.
به گفته امام، در مطالعات مربوط به برنامهریزی برای احداث خطوط جدید و ایستگاههای مربوط به آنها، جزئیات کاملی از قبیل زمان عبور دستگاه حفار مکانیزه از محل ایستگاههای جانمایی شده، تاریخ دقیق تملک موقت اراضی برای هر ایستگاه، زمان اجرای سازه نگهبان، موعد ساخت هسته مرکزی ایستگاه، خریداری و نصب تجهیزات الکتریکی و مکانیکی ایستگاهها، ریلگذاری مسیر و زمان بهرهبرداری از هر ایستگاه به طور مشخص و شفاف تعیین شده است.
وی خاطرنشان کرد: شروع عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ که اردیبهشت ماه امسال از ایستگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس محقق شد نیز بر پایه همین مطالعات و برنامه ۲۰ ساله شرکت مترو تهران صورت گرفت و امیدواریم با حمایتهای هرچه بیشتر دولت، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری بتوانیم برنامههای هفت ساله توسعه خطوط مترو را که در سه مقطع زمانی برنامهریزی شده است در موعد مقرر به انجام برسانیم.
امام یادآور شد: براین اساس اجرای نخستین برنامه هفت ساله خطوط جدید در قالب برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت شهردار و شورای ششم، پس از تصویب در دستور کار شرکت متروی تهران قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، هم اکنون ناوگان مترو تهران در هفت خط و ۱۴۰ ایستگاه فعال است و این ناوگان در خطوط ۶ و ۷ در حال توسعه است.
نظر شما