۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶
کد خبر: 84478452
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راه‌اندازی باغ مادری نخیلات تجاری جهرم در دستور کار قرار دارد

شیراز-ایرنا- نماینده مردم شهرستان‌های جهرم و خفر استان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور توسعه و پیشرفت و معرفی خرمای جهرم به دنبال ایجاد باغ مادری با نخل‌های تجاری و با کیفیت بالا در جهرم هستیم.

محمدرضا رضایی سه‌شنبه در نشست کارگروه کشاورزی جهرم افزود: زمینه‌های این کار فراهم شده و توافقات آن با جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خرمای شاهانی مستلزم بسته‌بندی و معرفی شایسته آن است، بیان کرد: چندین ماه از وزارت جهاد پیگیری کردیم و نرخ تضمینی خرما به ۹۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم مصوب شد. هرچند این قیمت نیز به نسبت قیمت تمام شده شاید فاصله دارد و علت آن این است که خرمای شاهانی را به طور شایسته نتوانسته‌ایم درست بسته بندی و معرفی کنیم.

نماینده جهرم خفر درمجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جهرم خرمای شاهانی بعد از یکسال زحمت کشاورز به ثمر و زمان عرضه به بازار می‌رسد و نگرانی در بحث قیمت است.

وی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام شده خرمای شاهانی مغذی‌ترین خرما در کشور است، ابراز کرد: در جهرم این افتخار را داریم که در کنار مرکبات  بیش از ۳۰ هزار تن خرما در سال تولید کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در بحث الگوی کشت، در بحث مرکز تحقیقات برای مبارزه با آفات و مشکلاتی که برای کشاورزان پیش آمده است، در بحث عرضه میوه و قیمت میوه و هم در بحث سردخانه‌ها، زوال زودرس و خسارات تگرگ و باران بحران‌های فراوانی جهرم دیده است و وزارت کشاورزی در حمایت از کشاورز و باغدار ضعیف عمل کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: وزیر جدید از بدنه کمیسیون کشاورزی مجلس است و از مشکلات کشاورزان آگاه است، امیدواریم وزیر جدید در جایگاه وزارتخانه مشکلات را به حداقل برساند.

به گفته رضایی کشاورزی جهرم را باید در طرح الگوی کشت سازماندهی کنیم، آبی که کشاورز مصرف می‌کند باید بازده داشته باشد.باید مقاومت باغات در دربرابر آفات بالا ببریم، باید نهالی را داشته باشیم که عاری از ویروس باشد.

خرمای شاهانی جهرم از غنی‌ترین ارقام خرما در کشور است

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه جهرم نیز در این جلسه گفت: بر اساس تحقیقات خرمای شاهانی جهرم از غنی‌ترین و مغذی‌ترین ارقام خرمای کشور است.

مهدی شفیعیان  شفیعیان ضمن هشدار نسبت به رویت آفت خطرناک‌ سوسک سرخرطومی حنایی در برخی از نخلستان‌های شهرستان جهرم گفت: لزوم هوشیاری باغداران و برنامه ریزی دقیق مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای کنترل شرایط کاملا حس می‌شود.

وی اضافه کرد: به منظور بررسی دقیق نحوه شناسایی، کنترل و مهار این بحران جلسه شورای مدیریت بحران تشکیل خواهد شد.

شفیعیان با بیان اینکه آمار مطلوب صادرات خرما از شهرستان حکایت از نقش اثرگذار این محصول استراتژیک در اقتصاد شهرستان دارد، اظهار داشت: طبق بررسی‌ها و آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته، تقویت حوزه خدماتی گمرک و استاندارد می تواند در شکوفایی و رونق بیشتر این بخش مهم اقتصادی تاثیر زیادی داشته باشد.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم اعلام کرد: به منظور رونق‌بخشی بیشتر اقتصاد خرما در شهرستان باغ کشت بافت نخیلات تجاری در شهرستان احداث خواهد شد.

آلودگی برخی از مناطق جهرم به آفت سرخرطومی

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان جهرم  نیز در این جلسه گفت: اخیراً آفت سرخرطومی حنایی خرما در شهرستان جهرم شناسایی شده که این آفت آسیب جدی به درختان می‌زند.

احمدعلی گچکاران افزود: با توجه به آلودگی نخیلات منطقه هکان واقع در بخش مرکزی شهرستان جهرم به آفت سرخرطومی حنایی خرما، انتقال پاجوش و تنه جوش خرما از این منطقه به سایر مناطق ممنوع است.

 وی بیان کرد: باغداران و نخلداران شهرستان جهرم باید درختان خود را به صورت جدی بررسی کنند و از ابتلای درختان به این آفت مطلع شوند.

 گچکاران اظهار کرد: نخلداران باید هرگونه خشکیدگی پا جوش، تنه جوش و ضعف درختان را به واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم اطلاع دهند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha