به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر لاهیجان در کنار اهمیت کشاورزی و گردشگری که آن را هر ساله به مقصد شمار بسیاری از مسافران تبدیل کرده است، مهم ترین محور مواصلاتی شرق به غرب استان گیلان نیز محسوب می شود که تردد خودرویی در این شهر را چندین برابر کرده و بار ترافیکی بزرگی را به این شهر متحمل می کند.
احداث تقاطع غیرهمسطح بر میدان گیل کمربندی لاهیجان یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی شهرستان بود که در سال ۹۴ کلید خورد و طبق طرح و اظهارات اولیه مقرر گردید تا پایان سال ۹۷ بهره برداری شود و زیر بار ترافیکی برود.
تقاطع غیرهمسطح میدان گیل به طور حتم سهم به سزایی در افزایش مطلوبیت ترافیکی شهرستان لاهیجان دارد که ۹ سال از طرح مطالعاتی و ۶ سال نیز از شروع عملیات اجرایی آن میگذرد. این طرح به دلیل قرار گرفتن در محور گیلان به مازندران، مشکلات ترافیکی منطقه، بویژه در ایام تعطیلات را رفع خواهد کرد.
این پروژه با پیش بینی هزینه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال به طول ۴۵۲ متر و عرض مقطع ۴۰ متر قرار بود در مدت زمان سه سال ساخته شود، اما با وجود تصویب ردیف اعتباری در بودجه سال ۹۴، آن طور که مسئولان می گویند به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم، اجرای آن به مدت یک سال در سال ۹۵ متوقف شد.
در سال ۹۷ نیز با انصراف پیمانکار اولیه (غیربومی) از ادامه ساخت پروژه، مناقصه مجدد برگزار و پیمانکار جدید (بومی) برای ادامه ساخت تقاطع غیرهمسطح انتخاب گردید اما همچنان این پروژه به عنوان یکی از طرح های نیمهکاره مهم شهرستان و استان بر زمین مانده است.
کندی کار پیمانکاران مانع اصلی
به گزارش ایرنا، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان درباره ساخت این تقاطع غیر همسطح اظهار داشت: طرح کنارگذر لاهیجان (گیل) در راستای طرح چهارخطه کردن محور انزلی تا بهشهر به عنوان یک طرح سراسری از حدود ۲۰ سال پیش در مسیر رشت به سمت چابکسر در قالب طرح ۲۰۴۲ در حال اجرا است.
ماکان پدرام افزود: این طرح بصورت سالیانه تعریف شده است و هر سال بنا بر ضرورتها کنارگذرهای مختفی مانند کنارگذر انزلی، آستانه اشرفیه و لنگرود برای آن اولویت بندی می شود که با توجه به اولویتهای مختلف تاکنون اقدام شده و بعضی طرح های این محور در دست اقدام است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ترافیکی که در میدان گیل لاهیجان ایجاد می شود و با توجه به وضع موجود آن، مسئولان وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدند که این طرح باید بصورت تقاطع غیرهمسطح ساخته شود تا ترافیک در این محور آزاد شود.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان یادآورشد: پیمانکار قبلی بخشی از کار و آزادسازی در این مسیر را انجام داد و وزارتخانه به این نتیجه رسید که با توجه به کندی کار پیمانکار، مناقصه جدیدی برگزار شود تا پیمانکاران درآن مناقصه جدید شرکت کرده و مسئول تازه ای برای ساخت آن تعیین شود.
افتتاح تقاطع تا یکسال آینده منوط به تخصیص اعتبار
مدیرحوزه طرح های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گیلان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با همکاری مدیران دستگاههای ذیربط تملک زمینها در این محور انجام شده و اکثر تاسیسات آب، برق، گاز و تلفن محور عملیات نیز منتقل شده و مابقی نیز به زودی به خارج از آن انتقال مییابد.
محمد پردل نژاد با بیان اینکه این طرح ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اسناد خزانه برای مطالبات پیمانکار این پروژه پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه گزینش پیمانکاران بومی می تواند به دلایل مختلفی عامل پیشرفت پروژه های عمرانی باشد، گفت: در صورت تخصیص بودجه و اعتبار، تقاطع غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان ظرف حداقل ۶ ماه و حداکثر تا یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
تغییر نرخ ساخت تقاطع
مدیرعامل شرکت گیل پوشش سفیدرود که پیمانکار ساخت پروژه است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از روزی که پروژه به ما واگذار گردید، تمام تلاش را برای پیشرفت هرچه سریعتر پروژه به کار گرفتیم.
ابوالفضل پرستار با بیان اینکه قرارداد ما بر اساس مناقصه سال ۹۷ است، گفت: موضوع افزایش قیمت مصالح، تجهیزات و هزینه ها باعث شد که قرارداد ما نیازمند ترمیم نرخ باشد و با نظر مثبت کارفرما و تایید کارشناسان این موضوع نیز در حال انجام است.
وی خواستار تسریع در انتقال تأسیسات برق از محل اجرای پروژه شد و افزود: با تامین وجه و حمایت مسئولان ما می توانیم این پروژه را در سریعترین زمان ممکن آماده افتتاح نماییم.
با وجود این این روزها بار ترافیک های سنگین میدان گیلان که هنوز چشم به راه بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح است بر دوش مردم لاهیجان و مسافران سنگینی می کند که لازم است به این پروژه تقریبا ملی سرعت بیشتری داده شود.
شهرستان لاهیجان با بیش از ۱۶۷ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و تقسیمات سیاسی این شهرستان مرکب از دو بخش "مرکزی و رودبنه" است.
نظر شما