نشست تخصصی «قلم کاریکاتوریست در مصاف ارابههای جنگی صدام» در دانشگاه سوره برگزار شد
به گزارش روز پنج شنبه گروه فرهنگی ایرنا روابط عمومی دانشگاه سوره، هفتمین و آخرین وبینار از مجموعه نشستهای «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «قلم کاریکاتوریست در مصاف ارابههای جنگی صدام»، با ارائه و سخنرانی حبیبالله صادقی استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد، عصر چهارشنبه در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، صادقی با طرح مقدمهای درباره موضوع نشست بیان کرد: نخستین پوسترهای پس از انقلاب در حوزه گرافیک را طراحی و ترجمه کردم و دانشآموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا و عضو ستاد مرکزی سپاه برای گرافیک بودم.
وی افزود: بخش اعظمی از وفاداری به انقلاب اسلامی را در کاریکاتوریستها، نقاشان و هنرمندان باورمند میتوان یافت که به دنبال تولید اثر هنری بودند که حاوی اعتقادات و باورهای دینی و اسلامی باشد.
صادقی خاطر نشان کرد: باید یک زبان هماهنگ و ویژه برای برقراری ارتباط با مخاطب وجود داشته باشد. یک کاریکاتوریست این باور، شرافت و تعهد را از شهید مطهری الهام میگیرد و درک میکند که قلم توتم ماست.
وی افزود: دلیری و قهرمانی فرزندان سلحشور انقلاب را با آن زبان طنز کاریکاتور بیان میکنیم و در این زمینه ضرورت دارد با ادبیات قدیم و جدید آشنایی و شناخت پیدا کنیم. به همین منظور، باید زبان را تقویت میکردیم.
صادقی عنوان کرد: توانمندیهایی را در نسل دوم و سوم مشاهده و شناسایی کردیم. هر فردی باید دشمنشناسی و نمادشناسی را دنبال کند. همچنین، کاریکاتور دوران جنگ بیشتر سیاه و سفید بود و به شیوه سادهسازی با قلم هاشور، راپید، مداد رنگی و... کار میشد. ما همواره تمرین و ممارست برای بیان و زبان مؤثر داشتیم تا بتوانیم از انقلاب خود حمایت کنیم.
حبیبالله صادقی، با نمایش چند نمونه از کاریکاتورهای خود و ارائه توضیحاتی درباره آنها به این نشست پایان داد.
صدای سکوت؛ نگاهی به عکسهای فاجعه حلبچه
ششمین وبینار از مجموعه نشستهای «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «صدای سکوت؛ نگاهی به عکسهای فاجعه حلبچه»، با ارائه و سخنرانی احمد ناطقی، هنرمند و مدرس عکاسی، روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
در ابتدای جلسه، کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، با ارائه مقدمهای در باب موضوع؛ ادامه روند جلسه را به احمد ناطقی سپرد.
ناطقی افزود: آنچه در موضوع عکاسی حلبچه مطرح است؛ عکاسی مستند اجتماعی بوده و آن چیزی است که در دل مردم جای دارد.
وی گفت: جنگ نباید به عنوان شاخهای از عکاسی معرفی شود و این نوع عکاسی یک روح، جریان و اجتماع را نمایش میدهد که عکاسی مستند اجتماعی نام دارد. در این سبک از عکاسی؛ جریان یکسانی وجود نداشته و عکاس نمیداند در چه موقعیتی قرار میگیرد. همچنین، عکاسی مستند اجتماعی یکی از دشوارترین مدلهای عکاسی است؛ زیرا عکاس در امنیت جسمانی و روحی قرار ندارد.
ناطقی با توضیح و تشریح جریان حلبچه گفت: در فاجعه حلبچه صدام حسین ملعون به معنای واقعی نسلکشی کرد و در بخشهای مختلف کردستان در طی چند سال کشتار دستهجمعی کردها رخ داد.
وی افزود: عکسها آینه عبرت است.
ناطقی با اشاره به عامل گرایش خود به عکاسی جنگ، با ارائه تعریفی از هنر گفت: هنر عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسانها. در این تعهد ممکن است اسلحه به دست گرفته یا دوربین عکاسی به دست بگیریم. عکسهای گرفته شده تا حدی مستند و واقعی بود که در دادگاه صدام به عنوان مدرک جرم و جنایت مطرح شد.
وی افزود: مجروح جنگی بودم و پس از محدودیت با دوربین وارد عرصه شدم.
ناطقی خاطر نشان کرد: امروزه پیشرفت تکنولوژی در صنعت عکس این حوزه را بسیار پیشرفته و متحول کرده است، اما در گذشته این موارد وجود نداشته و دشواریهایی در خصوص تعویض فیلم و محدودیت فریمها وجود داشته است. به گونهای عکس پانوراما با نگاتیو گرفتم و این عکسها در لحظه فاجعه گرفته میشد.
وی تأکید کرد: از نظر انتشار عکس و ارتباط با رسانههای دنیا، دچار نقص و کمبود هستیم. باید متوجه شویم که به چه میزان تأثیرگذار هستیم.
ناطقی در این باره ادامه داد: عکاسی خبری پیش از انقلاب به شدت ضعیف بود و با وقوع انقلاب اسلامی و جنگ، جریان عکاسی ژورنالیستی رشد کرد و بستر خوبی برای این نوع عکاسی فراهم میشود. در کشور ما بحث دانش ژورنالیسم فرهنگی در نزد متولیان دچار کمبود است.
این هنرمند در پایان یادآور شد: خوب عکس گرفتن در هر زمان و مکانی مستلزم سه مرحله است؛ یک، پیش از عکاسی باید دانش، بینش و اطلاعات کافی وجود داشته باشد. مرحله دوم لحظه عکاسی بوده که به کارگیری مناسب از آن اطلاعات اهمیت بسیاری پیدا میکند و در آخر انتخاب است، به این معنا که چگونه بتوانیم با مخاطب ارتباط خوب و مؤثری برقرار کنیم.
ناطقی با اشاره به مشکلات، معضلات و موانع عکاسی در کشور، خواستار رفع و بهبود شرایط آن از سوی مسئولین و متولیان این امر شد.
هنر مقاومت؛ مسیر پیشرفت بین شکل و مضمون
پنجمین وبینار از مجموعه نشستهای «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «هنر مقاومت؛ مسیر پیشرفت بین شکل و مضمون»، با ارائه و سخنرانی رضا اسکندر عضو هیأت علمی الجامعه اللبنانیه، روز چهارشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، رضا اسکندر، به ارائه مقدمهای در باب موضوع پرداخت و گفت: با شرکت در این نشستها و تأثیرپذیری از آن امید داریم که در راه ارتقای هنر گامی برداشته باشیم.
وی افزود: هنر، فطری بوده و هنگامی که انسان به دنیا میآید هنر نیز همراه با او متولد میشود و حتی رشد میکند. به نوعی میتوان اینگونه تعبیر کرد که هنر کنش و مقاومت واکنش است.
رضا اسکندر، در این باره اظهار داشت: کسی قادر نیست هنر و آدمی را از یکدیگر جدا و منفصل کند. این همان ویژگی خاص هنر است که اگر انسان بتواند از ظرفیت هنر در مقاومت و دفاع استفاده کند و بهرهمند شود؛ تکامل شخصیت و آدمیت را به دنبال خواهد داشت. همچنین، اخلاق اجتماعی مستحکم دلیل موفقیت آدمی در این زمینه است.
سپس، اسکندر در ارتباط با هنر مقاومت خاطرنشان کرد: هنر مقاومت قابلیت اکتسابی شدن را نیز دارد. در گذشته، هنر صرفاً جهت سرگرم کردن قشر مرفه بود که برای صنعت، تجارت و توریسم مورد استفاده بود.
وی افزود: برهان علویه جزو کسانی بود که به دنبال ساختن برنامهای بود تا از مقاومت تمجید کند و در قالب سینمای واقعی از امکانات اروپایی استفاده کردند.
اسکندر درباره هنر در لبنان اذعان کرد: آشنایی با هنر سنتی ایران از دوره هخامنشیان بسیار حائز اهمیت بوده و در هنر تبلیغ از آن بهره گرفته شده است. به تدریج هنرمندان ایرانی اثر مهم و مستقیمی از لحاظ هنری و روحیه کاری بر جوانان لبنانی داشتهاند. علاوه بر آن، آنها شیوه صحیح برخورد با جامعه و امکانات را از ایرانیان آموختند.
اسکندر در پایان بیان کرد: داستان به واقعه زمانی خود نزدیک و کلاسیک ۱۰۰ د صد بود و محتوا نیز مستقیم بود. در صورتی که در حال حاضر وارد حیطه اخلاق اجتماعی شده و جنبه تبلیغی پیدا کرده است.
وی افزود: در گذشته بیشتر دیالوگ و گفتوگو میان شخصیتها رواج داشت، اما اکنون ارزش تصویری افزایش پیدا کرده است. همچنین، نورپردازی وجود نداشت و فیلم سینمایی ابو زینب تا حد زیادی به شخصیتپردازی کمک کرد.
به گزارش ایرنا، سلسله نشست های «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، به مناسبت هفته دفاع مقدس، به صورت آنلاین برگزار شد و روز چهارشنبه به کار خود پایان داد.
نظر شما