مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته ای با ایران

تهران- ایرنا- جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که مایل است به تعهدات بین‌المللی خود عمل‌ کند، مشروط به اینکه طرف مقابل تحریم‌های برجامی را کاملا لغو کنند تا ایرانی‌ها هم در گفت‌وگوهای وین جدیت بیشتری به خرج دهند و حضور داشته باشند.

آمریکا به این نتیجه رسیده که ادامه تحریم‌ها علیه ایران نتیجه معکوسی خواهد داشت و ایران می‌تواند به تعهدات خود عمل نکند و به غنی‌سازی ۶۰ درصدی نیز دست یابد، رویکرد تیم جو بایدن این است که آمریکا باید سریعا به برجام بازگردد و تحریم‌های اعمال‌شده از سال ۲۰۱۸ را لغو کند. در صورت بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها، راه برای تعامل همه‌جانبه ایران با کشورهای ۱+۴ و آمریکا هموار خواهد شد.

رسانه های اعتدال گرا
 

ایران به دنبال تامین ۵۰ درصد برق کشور از انرژی هسته‌ای است

روزنامه جمهوری اسلامی محمد اسلامی رییس انرژی اتمی کشور در گفت وگوی اختصاصی با اسپوتنیک بازتاب داد و نوشت: اسلامی، ادعای کشف مقادیری ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سه سایت ایران را که به آژانس گزارش نشده است، رد و تاکید کرد که تهران به غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد اما از آن هرگز برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد. ایران درحال حاضر با نیاز شدید به برق مواجه است، از اینرو ما هدف را تامین ۵۰ درصد تقاضای کشور برای ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار مگاوات برق با ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید با ظرفیت ترکیبی ۸ هزار مگاوات تعیین کرده ایم. این مساله درحال حاضر هدف اصلی سازمان انرژی اتمی ایران است و دومین اولویت این سازمان توسعه تولید داروهای پرتوزا و تولید ژنراتورهای ردیاب پرتویی است. امروزه این محصولات هسته‌ای باید بطور فعالانه در کشور ما در بخش پزشکی، صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست استفاده شود. برای تقریبا ۴۰ سال، پیشرفت ایران در هر حوزه‌ای با انتقادهای ناعادلانه و شدید غرب مواجه شده است. این مساله صرفا درمورد قدرت هسته‌ای نیست. آنها (غرب) نمی‌خواهند کشورهای دیگر به فناوری‌های پیشرفته در زمینه انرژی هسته‌ای دسترسی داشته باشند. از نظر آنها، همه پیشرفت‌ها و کشفیات در این زمینه باید انحصارا تحت کنترل و نظارت آنها باشد. ایران یک کشور ثروتمند است، نه تنها از نظر منابع طبیعی بلکه به واسطه پتانسیل بالای انسانی. این امر به ایران امکان داده است دانش خود را در زمینه تولید اتم صلح آمیز بومی‌سازی کند، فناوری هسته‌ای را به تنهایی توسعه بخشد و پایگاه آموزش علمی خود را در زمینه انرژی هسته‌ای تاسیس کند. ایران توانسته اولین نیروگاه هسته ای‌اش را با مشارکت متخصصان روسی بسازد، بدین معنی که توجه سرمایه‌گذاری خارجی را در این زمینه جلب کند تا به سطح خودکفایی انرژی هسته‌ای صلح آمیز برای تامین نیازهای مردم خود چه در زمینه سوخت و چه در زمینه ایزوتوپ‌ها و توسعه پزشکی هسته‌ای دست یابد. در همین حال، ایران به مدت ۵۰ سال عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و در این مدت زمان تنها کشور ما هدف حملات متعدد و انتقادها به خاطر انرژی هسته‌ای قرار گرفته است. ایران در چارچوب معاهده ان پی تی که عضوی از آن است، عمل می‌کند. ایران متعهد است که سلاح هسته‌ای را تولید یا تکثیر نکند. ایران به پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای متعهد است، بعلاوه، طبق قانون جمهوری اسلامی و فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، تولید سلاح هسته‌ای حرام است. از این رو، برنامه هسته‌ای ما انحصارا مسالمت آمیز است و ما اورانیوم را به نحوی غنی می‌کنیم که از سطح مجاز عبور نکند.

رسانه های اصولگرا

فرصت برجامی به آمریکا

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: برجام و مذاکرات احیای آن علی‌رغم بدعهدی‌ها و رفتارهای خصمانه طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکا، همچنان در دستورکار تهران قرار دارد؛ دستورکاری که قرار است به‌زودی فرصتی دوباره را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد تا بتوانند رفتار بد گذشته خود را اصلاح  کنند.۶دور مذاکرات وین نه‌تنها منجر به اصلاح روند گذشته نشد، بلکه نشان داد بایدن علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی خود، اراده‌ای برای بازگشت به برجام و انجام تعهدات خود ندارند. تعهداتی که نه‌تنها اجرایی نشد بلکه با فشار و اعمال تحریم‌ها و تهدیدهای جدید علیه ایران، طرف‌های اروپایی را نیز از انجام تعهدات‌شان بازداشت و نشان داد که آن‌ها در مقابل آمریکا توان مقاومت ندارند.ابعاد اظهارات امیرعبداللهیان در نیویورک که واکنش مقامات کاخ سفید را نیز برانگیخت، حالا بیشتر نمایان شده است و طرف آمریکایی با مفهوم «به‌زودی» برای آغاز مذاکرات وین بیشتر آشنا شده است؛ مذاکراتی که وزیر خارجه در روزهای اخیر بیشتر راجع به آن توضیح داده و شروط ایران را به‌طرف غربی، گوشزد کرده است. ایران علی‌رغم اجرای برجام و اثبات حسن‌نیت خود به جهانیان حتی در زمان مذاکرات وین، توپ را به زمین آمریکایی‌ها و غربی‌ها انداخته است تا با اراده جدی وارد مذاکرات شوند. بدعهدی‌ها و زیاده‌خواهی دو مانع اصلی در پیشرفت مذاکرات و اجرای برجام بود که رهبر انقلاب نیز ابعاد زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها را تبیین کرده و با مردم در میان گذاشته‌اند. ایران هرگز امکان مذاکره با طرف‌های برجام را نفی نکرده و همواره تاکید کرده است که از مذاکره نتیجه‌محور استقبال می‌کند؛ موضوعی که آیت‌الله رئیسی، رییس‌جمهور نیز به‌صراحت بر آن تاکید کرده است. در طرف دیگر اما وضع به‌گونه‌ای دیگر است و با تهدید و تحریم روش شکسته‌خورده ترامپ را ادامه می‌دهند؛ بدون توجه به آثار مخرب و غیرسازنده آن. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه که گفته‌هایش در نیویورک درباره آغاز مذاکرات، مقامات آمریکایی را وادار به واکنش کرده، حالا در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما، خبرهای جدیدی از چگونگی انجام مذاکرات برجامی داده است. امیرعبداللهیان که در نیویورک گفته بود مذاکرات وین به‌زودی پی گرفته خواهد شد، حالا درباره شهر و شکل مذاکرات در دوره جدید گفت که مذاکرات در «وین» بوده است و می‌خواهیم شکل مذاکرات وین را ادامه دهیم؛ دراین‌باره اتفاق‌نظر وجود دارد و درمورد مکان آن بحث نداریم اما ترکیب تیم ما در حال نهایی شدن است. آمریکایی‌ها اما اظهارات ضدونقیض بسیاری را در هفته‌های گذشته مطرح کرده‌اند، مقامات اروپایی نیز علی‌رغم وعده‌ووعیدهای خود نه‌تنها کاری برای بهره‌مندی ایران از برجام انجام ندادند، بلکه با بازی با زمان در زمین آمریکایی‌های بازی کردند. بحث از مذاکرات منطقه‌ای و موشکی، نمونه‌ای از این راهبرد است که بارها بر ضرورت تحقق آن همراه با مذاکرات برجامی تاکید کرده‌اند. نماینده عالی‌رتبه آمریکا نیز اخیرا به خبرنگاران گفت که آمریکا قصد ندارد تا قبل از دستیابی به ازسرگیری توافق هسته‌ای، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

دیپلماسی بهترین راه برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس، کاخ سفید در بیانیه‌ای روایتی از دیدار «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا با «ایال حولاتا»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در کاخ سفید ارائه کرده است. کاخ سفید تصریح کرده این دیدار در چارچوب رایزنی‌های «کارگروه مشورتی راهبردی اسرائیل-آمریکا» برگزار می‌شود. این کارگروه بخشی از تلاش‌های مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است. مطابق بیانیه کاخ سفید در این جلسه مقام‌های ارشد دفاعی، نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکا و رژیم صهیونیستی حضور داشته‌اند. کاخ سفید تصریح کرده است: «سالیوان بر تعهد بنیادین بایدن به امنیت اسرائیل و تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرد.» «سالیوان توضیح داد که این دولت معتقد است دیپلماسی بهترین مسیر برای دستیابی به این هدف است. او همچنین خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهور تصریح کرده چنانچه دیپلماسی شکست بخورد ایالات متحده آمریکا آماده توسل به سایر گزینه‌ها است.» «مشاوران امنیت داخلی [آمریکا و اسرائیل] توافق کردند گفت‌وگوهای باز و سازنده را حفظ کرده و هماهنگی‌های نزدیک میان تیم‌های بین‌سازمانی طرف‌ها در خصوص مسائل حیاتی اثرگذار بر امنیت ملی اسرائیل و امنیت منطقه را حفظ کنند.»کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

آغاز دور جدید مذاکرات وین به‌زودی

خبرگزاری مهر به نقل از محمود عباس زاده مشکینی در توضیح دور جدید مذاکرات وین، تصریح کرد: پیام‌هایی که از طرف مقابل دریافت شده نشان می‌دهد که دور جدید مذاکرات وین به زودی آغاز خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران نیز با اقتدار مضاعف در این دور جدید مذاکرات حضور پیدا می‌کند. زمان دقیق آغاز دور جدید مذاکرات مشخص نیست، اما به زودی تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی این کار انجام می‌شود. خطوط اصلی و راهبردی مذاکرات را شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌کند، اما تحقق اهداف و استراتژی توسط وزارت خارجه انجام خواهد شد. بر همین اساس وزارت خارجه به عنوان مجری سیاست‌ها تیم مذاکره کننده را مشخص خواهد کرد و همانطور که گفته شد مسائل کلان، استراتژی‌ها و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران طبق قانون اساسی توسط شورای عالی امنیت ملی تبیین شده است. جمهوری اسلامی ایران پیام خود را به طور شفاف در مذاکرات انجام گرفته وین اعلام کرده است.

ایران مایل به ادامه دادن مذاکرات است

به گزارش مشرق، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم فدراسیون روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری به‌صورت تلویحی به جوسازی رسانه‌ها و مقامات غربی مبنی بر عدم تمایل ایران به ادامه دادن مذاکرات احیای برجام واکنش نشان داد. این دیپلمات ارشد روس که در دورهای قبلی مذاکرات احیای برجام در وین به عنوان نماینده کشورش در مذاکرات حضور داشته است، در حساب کاربری خود در توئیتر درباره آینده این مذاکرات نوشت: «شرکت در مذاکرات وین اختیاری است. این به منافع همه شرکت‌کنندگان از جمله ایران مربوط می‌شود.»  «ما هیچ دلیلی نداریم که فکر کنیم تهران مایل به ادامه دادن این فرآیند [مذاکرات] نیست. تنها بحث زمان بازگشت به میز مذاکرات مطرح است، که در آینده نه‌چندان دور اتفاق خواهد افتاد.»

علت عصبانیت آژانس و کشورهای غربی از ایران چیست؟

رجانیوز در گزارشی نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی در روز سه شنبه مدعی شده است که ایران برخلاف تعهدات خود عمل کرده و اجازه دسترسی به یک مکان مشخص شده را نمی‌دهد. در سفر اخیر مدیر کل آژانس به تهران و دیدار وی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بیانیه‌ی مشترکی میان دو طرف در تاریخ ۱۲ سپتامبر قرائت شد که طبق آن اجازه‌ی تعویض کارت حافظه‌ی دوربین‌های نظارتی به آژانس داده شد. در این گفتگو اما یک مکان استثنا قرار گرفت و ایران اجازه‌ی دسترسی به آژانس را نداد. مجتمع تسا یک کارگاه ساخت تجهیزات سانتریفیوژ واقع در کرج است که در اوایل تیرماه امسال مورد هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفت. بررسی ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی پشت این خرابکاری قرار دارد. کمااینکه ترور دانشمندان و اخلال در صنعت هسته‌ای ایران خود حاکی از متهم ردیف اول بودن این رژیم است. آژانس در دیدار اخیر چندین بار درخواست تعمیم تعویض کارت حافظه به این مجتمع را داده بود و هر بار با مخالفت ایران مواجه شد. نکته‌ی مهم سکوت سازمان‌های بین المللی در مقابل حرکت گستاخانه اسرائیل در خاک ایران است که طبق آن دوربین‌های نظارتی آسیب دیدند و حالا آژانس خواستار تعویض دوربین های آسیب دیده است بدون آنکه اشاره‌ای به عملیات خرابکارانه کند. در مذاکرات صورت گرفته با آژانس چندین بار اعلام شده که به دلیل ادامه یافتن تحقیقات امنیتی قضایی امکان حضور آژانس در مجتمع تسا وجود ندارد. گویا همین امر و قاطعیت ایران در مخالفت با درخواست آژانس باعث عصبانیت آژانس، مقامات اسرائیلی و حتی تروئیکای اروپا شده که هر کدام به صورت جداگانه مواضع تندی علیه ایران اتخاذ کردند. برای چندمین بار است که سیاسی کاری و عدم بی طرفی آژانس نمایان می‌شود. از سکوت مقابل فروش زیردریایی‌های هسته‌ای توسط انگلیس و آمریکا به استرالیا و نقض NPT تا بی تفاوتی نسبت به اقدام خرابکارانه توسط رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای ایران. رویکردی که باید در مقابل چنین نهاد دست نشانده‌ای در پیش گرفت، دفاع فعالانه و تهاجمی با افزایش توانمندی‌ها در صحنه‌ی بازی است. آژانس همواره با دست آویز کسب اطمینان از روند صنعت هسته‌ای ایران درخواست‌های نابجا و زیاده خواهانه‌ی بیشتری مطرح می‌کند تا جایی که به تعبیر رهبر انقلاب، اگر به تک تک خانه‌های ایران هم دسترسی داشته باشند باز هم راضی نمی‌شوند فلذا ما به آژانس بدبین هستیم و می‌بایست جلوی زیاده‌خواهی های آن با مواضع مقتدرانه بایستیم.

رسانه های اصلاح طلب

فعال شدن دیپلماسی به نفع ماست

حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت وگو با روزنامه آرمان ملی اظهار داشت: برجام و زمان بازگشت ایران به میز مذاکرات نیز یکی از موضوعات دیگری است که به احتمال زیاد مطرح می‌شود. سفر وزیرخارجه ایران به روسیه، پس از دیدار با وزیرخارجه ارمنستان، گزینه خوبی است و می‌تواند منجر به نتایج خوبی شود. وزیرخارجه کشورمان در بازگشت از روسیه بهتر است که یک سر به آنکارا بزند. این اقدام جزء حوزه دیپلماسی است و برای ایران بد نیست که مثلا به آنکارا برود و گفت‌وگو کند. دیپلماسی همین است و طبق اصول آن باید با همسایگان روابط خوبی داشته باشیم.

تاخیر در مذاکرات به زیان ما است

جاوید قربان اوغلی دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسایل بین‌المللی در گفت وگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: با این وضعیت عنصر «زمان» و تاخیر در مذاکرات به زیان ماست. الا اینکه هدف از تأخیر «کاهش زمان گریز هسته‌ای» و افزایش میزان اورانیم غنی شده برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی و تحت فشار قرار دادن امریکا و سه کشور اروپایی باشد. البته در این عرصه غربی‌ها علاوه بر فاکتور تحریم، برگ‌های دیگری برای افزایش فشار به ایران دارند.

فضاسازی علیه برجام در گذشته برای ناکارآمد نشان دادن جریان حاکم بود

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره این که به نظر می‌رسد رویه مجلس و جریان اصولگرا در رابطه با برجام در حال تغییر است، در حالی که پیش‌تر آن را خسارت محض می‌دانستند، اظهار داشت: امیدواریم سرعت عمل بیشتری پیدا کنند؛ کسی که زودتر وارد می‌شود با ابتکار بیشتر و بهتر می‌تواند در مذاکرات ظاهر شود. هم در سفر اول گروسی و هم در سفر دوم توافق‌های صورت گرفته در جهت منافع کشور بود. در سفر دوم بر اساس گزارشی که داده شده توافق درستی و در جهت منافع کشور انجام شده است اما اگر در سفر اول اعتراضاتی شد به دلیل رقابت‌های انتخاباتی و جناحی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha