ساختار سازمانی استاندارد کرمان پاسخگوی نیاز استان نیست

کرمان - ایرنا - مدیرکل استاندارد استان کرمان با اشاره به اینکه ساختار سازمانی این اداره کل براساس شرایط گذشته است گفت: این ساختار پاسخگوی نیاز فعلی نیست زیرا خلا ادارات استاندارد در ۲۰ شهرستان این استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، اسماعیل عاقلی روز شنبه در نشست خبری افزود: غیر از اداره کل استاندارد استان کرمان، فقط در سه شهرستان از جمله رفسنجان، سیرجان و بم ادارات مصوب داریم.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌هایی که ادارات مصوب وجود ندارد امکان ارائه خدمات به قشر بزرگی از تولید کنندگان و مصرف کنندگان مختل شده است اظهار داشت: دولت برای جبران این خلا در فاز نخست در منطقه جیرفت واقع در جنوب استان، ساختاری مصوب را در دستور کار برای راه اندازی از نظر تامین فضای آزمایشگاهی قرار داد.

مدیرکل استاندارد استان کرمان ادامه داد: همچنین مجوز کمیسیون زیربنایی این استان برای احداث اداره استاندارد جنوب استان در شهرستان جیرفت در زمین بامساحت سه هزار و ۳۰۰ متر اخذ شد و ردیف بودجه ای به آن اختصاص یافت.

وی ادامه داد: یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای طرح مطالعاتی و طرح احداث این پروژه تامین اعتبار شده است.

گروه پژوهشی منطقه ای جنوب شرق کشور در کرمان راه اندازی می‌شود

عاقلی اضافه کرد: پس از احداث ادارات استاندارد، پژوهشگاه های منطقه ای در دستور کار ما قرار گرفت که موافقت نامه آن برای مناطق و استان های با ظرفیت اخذ شد.

وی افزود: گروه پژوهشی منطقه ای جنوب شرق کشور در ادامه این هدف در کرمان راه اندازی می شود که کارهای اولیه آن انجام شده است.

وی عنوان کرد: در بحث خودرو و لجستیک خودروهای فرسوده اداره کل استاندارد استان کرمان به‌فروش رفت و اکنون با اخذ مجوز سه دستگاه خریداری شد و موافقت نامه خرید یک دستگاه خودروی عملیاتی از سازمان ‌مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اخذ شده و پیگیر دریافت مجوزهای کمیسیون مربوطه هستیم.

مدیرکل استاندارد استان کرمان ابراز داشت: در زمینه تبدیل وضعیت کارکنان نیز باتوجه به قانون تعدادی از پرسنل این اداره کل به پیمانی و رسمی تبدیل شدند.

دولت به واحدهای تولیدی و خدماتی استاندارد بسته حمایتی می‌دهد

وی تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد برای کمک به تولید داخلی طی یک سال اخیر بسته‌های حمایتی را با توجه به شرایط کشور در تحریم ها که اکنون نیز درگیر آنیم، تعریف کرده است.

عاقلی افزود: سازوکاری جدید برای تولید کنندگان، ارائه کنندگان خدمات داخلی، صادرکنندگان و واردکنندگان در این بسته‌های حمایتی تعریف شده است.

وی یادآور شد: بسته های حمایتی شامل تسهیلاتی است که در استان کرمان نیز پرداخت می شود که اکنون پیاده سازی آن آغاز شده است.

سه تفاهم نامه در راستای توسعه استانداردسازی در کرمان منعقد شد

مدیرکل استاندارد استان کرمان با اشاره به استفاده از ظرفیت نهادها و دانشگاه ها گفت: سه تفاهم نامه در راستای بهره برداری از این ظرفیت‌ها و با هدف استانداردسازی طی نیمه نخست سال جاری منعقد شده است.

وی ادامه‌ داد: اداره کل استاندارد کرمان در ارزیابی عملکرد سال جاری در جشنواره شهید رجایی نیز رتبه برتر استان را در برخی از شاخص های مورد ارزیابی کسب کرد.

عاقلی با اشاره به فرایند استانداردسازی و آموزش تصریح کرد: تکلیف این اداره کل تدوین استانداردهای جدید و بازنگری استانداردهای پیشین است.

وی با تاکید بر ارتقای دانش فنی و تکنولوژی که با خواسته مشتریان تغییر می‌کند یادآور شد: استانداردها در استان کرمان نیز به صورت مداوم بروزرسانی می شوند.

مدیرکل استاندارد استان کرمان افزود: میزان ۴۰ استاندارد جدید طی ۶ ماه ابتدای سال جاری در دست تدوین قرار گرفته و در نهایت به کمیته های ملی ارجاع می شود که پس از تصویب به عنوان سندی ملی مورد استفاده تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: تعداد ۱۷۲ استاندارد در طرح بازنگری اداره کل استاندارد استان کرمان طی ۶ ماهه نخست سال جاری انجام شد.

ارائه نزدیک به ۲ هزار نفر- ساعت آموزش به مدیران کنترل کیفیت

عاقلی با اشاره به آموزش مدیران‌کنترل کیفیت که در واحدهای تولیدی مستقر هستند و امر نظارت را با فراگیری آموزش های مداوم سالانه دریافت می کنند بیان داشت: در این زمینه یکهزار و ۹۱۴ نفر - ساعت آموزش ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به کارشناسان خبره تایید صلاحیت شده ۲۸۴ نفرساعت آموزش ارائه کردیم.

وی افزود: اداره‌کل استاندارد استان کرمان در حوزه برون سازمانی نیز یکهزار و ۸۲۴ نفر-ساعت کلاس آموزشی برگزار کرده و کارمندان اداره کل نیز ۲ هزار و ۲۳۲ نفر - ساعت آموزش دیدند.

۷۶۹ بازرسی فنی از واحدهای خدماتی و تولیدی کرمان

مدیرکل استاندارد استان کرمان با اشاره به پایش‌های این اداره کل در حوزه نظارت بر واحدهای تولیدی و خدماتی، در قالب بازرسی فنی و نمونه برداری تصادفی از خط‌های تولید و کنترل بازار پیگیری می‌شود گفت: در مجموع ۷۶۹ بازرسی فنی از واحدهای خدماتی و تولیدی استان داشتیم.

وی ادامه داد: میزان یکهزار و ۲۰ نمونه برداری از آنان در مجموع منجر به صدور ۴۸ پروانه کاربرد نشان استاندارد جدید، تعلیق و تمدید پروانه جدید شد.

وی تصریح کرد: همچنین طی ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد ۶۱ پروانه نشان استاندارد تمدید و سه مورد پروانه نشان استاندارد تشویقی صادر شد.

صدور ۲۰ پروانه نشان استاندارد کشاورزی و حدمجاز آلاینده‌ها در کرمان

عاقلی اضافه کرد: تعداد ۲۰ پروانه کاربرد نشان استاندارد در محصولات کشاورزی و حد مجاز آلاینده ها در استان کرمان صادر شد.

وی با بیان اینکه ۱۴۵ مورد تجهیزات بازی در استان کرمان در نیمه نخست سال جاری مورد بررسی قرار گرفت تصریح کرد: پنج مرود بازدید فنی از صنایع انرژی‌بر استان داشتیم.

وجود چهار هزار بازرسی در طرح کنترل بازار استان کرمان

مدیرکل استاندارد استان کرمان با اشاره به تاکید دولت بر طرح تنظیم بازار گفت: همچنین در بخش کنترل بازار علاوه بر نمونه برداری تصادفی و بررسی مدیران کیفیت طرح کنترل بازار را در کشور و استان اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: چهار هزار و ۲۷۶ مورد بازرسی از مراکز عرضه و توزیع کالا طی ۶ ماهه امسال داشتیم و ۱۴۰ مورد نیز به عنوان مصرف کننده کالا را خریداری و آزمایشات را انجام دادیم که این فرایند به محصولات تولیدی داخلی استان و خارج از آن مربوط می شود.

نزدیک به ۹۰۰ بازرسی از وسایل سنجش انجام شد

عاقلی افزود: وسایل سنجش داد و ستد عمومی در حوزه اندازه شناسی تحت پوشش فعالیت اداره کل استاندارد استان کرمان قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: تعداد ۲۴۸ مورد بازرسی از باسکول های بزرگ مربوط به وسایل چرخ‌دار جاده ای، ۶۴۵ مورد ترازو و وزنه در داد و ستد عمومی مورد بازرسی قرار گرفت.

تمدید و صدور ۲۵ پروانه آزمایشگاه همکار در کرمان

مدیرکل استاندارد استان کرمان گفت: یکسری از فعالیت‌های نظارتی از جمله آزمایشگاه‌های همکار و شرکت‌های بازرسی در استان کرمان به بخش خصوصی واگذار می شوند که در این راستا فعالیت ها را مورد رصد و کنترل قرار می‌دهیم.

وی بیان داشت: اداره کل استاندارد استان کرمان ۲۵پروانه آزمایشگاه‌های همکار و پروانه ۱۳ شرکت بازرسی را طی نیمه نخست سال جاری تمدید و یا صادر کرد.

پنج جعل نشان استاندارد در کرمان کشف شد

عاقلی اضافه کرد: در اقدامات حقوقی نیز برخی از بازرسی و نظارت ها منجر به کشف تخلفات و تقلبات و جعل می شود که در ۶ ماهه نخست امسال تعداد پنج جعل در کنترل بازار مشاهده کردیم.

وی ابراز داشت: برخی محصولات باید به صورت اجباری علامت کاربرد استاندارد داشته باشند که در این بین ۱۸ محصول فاقد علامت استاندارد مشاهده شد.

مدیرکل استاندارد استان کرمان افزود: قانون‌گذار برای جعل و نداشتن همکاری با بازرسان بیشترین برخورد قانونی را درنظر گرفته است.

۱۴ خط تولید غیراستاندارد کرمان متوقف شد

وی عنوان کرد: در سامانه رسیدگی به شکایات ۳۳ مورد گزارش طی نیمه نخست سال جاری داشتیم و در بخش بازار بیش از ۲۰۰ مورد اقدام قانونی، ۴۰۲ اخطار و ۴۲۵ تذکر به واحدهای تولیدی داده شده است.

عاقلی گفت: تخلفات استانداردسازی گاهی منجر به توقف و پلمب واحدهای تولیدی می شود که ۱۴ مورد تخلف طی ۶ ماه گذشته موجب توقف موقت خطوط تولید در استان کرمان شده است.

وی ادامه داد: همچنین سه مورد پلمب اسانسور، ۲۵۳ توقیف و جمع آوری کالای غیر استاندارد را طی مدت زمان یاد شده در بازار استان داشتیم.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۴۲ باتوجه به قانون تربیت و توسعه نظام استاندارد شکل گرفته که متشکل از قضات و نمایندگان دستگاه های مرتبط است که تخلفات ۴۹ پروانه در آن مورد رسیدگی قرار گرفت و این تخلفات برای صدور رای به مراجع مربوطه ارجاع شده است.

هفته استاندارد در کرمان و دیدگاه بهبود مستمر کیفیت

عاقلی با اشاره به ضرورت استانداردسازی و نقش آن در زندگی بشر و اهمیت ایمنی و سلامت مردم گفت: این سازمان بین المللی ۱۴ اکتبر را به عنوان روز جهانی استاندارد نام گذاری کرده و در این خصوص هر ساله راهبردهایی تا سال آینده برای کشور تعیین و از فعالان این حوزه قدردانی می شود.

وی ادامه داد: شعار محوری استاندارد طی سال جاری به عنوان ‘چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر’ انتخاب شده و از زمانی که بشر به‌نوعی از تولید روستایی به سمت صنعتی شدن پیش رفته و در کنار آن انواع منابع و معادن مورد استفاده قرار گرفته، انواع آلاینده‌ها به وجود آمد.

عاقلی افزود: هدف ما نگاه مشترک بسترسازی استاندارد برای جهانی بهتر، جلوگیری از تخریب منابع و آلایندگی کمتر برای آیندگان است و استاندارد می تواند این نگاه مشترک را در بخش تولید و ارائه خدمات در جوامع بشری ایجاد کند.

وی یادآور شد: شاهد این نگاه مشترک در بیماری اخیر کووید ۱۹ وجود دارد که جهان را درگیر چالش هایی کرد و در این خصوص نگاهی مشترک ما می توانست شرایط را بهبود بخشد.

وی بیان داشت: ایام هفته استاندارد امسال از روز شنبه تا جمعه جاری در راستای اهداف استاندارد نام گذاری شده که براساس این روزها برنامه های اجرایی در کشور و استان کرمان پیاده سازی می شود.

مدیرکل استاندارد استان کرمان با اشاره به ضرورت استانداردسازی گفت: در محصولات تولیدی و خدماتی جدا از نگاه به بازارهای کشورهای هدف صادراتی، بایستی در کالاهای بازار داخلی نیز کیفیت را حفظ کنیم.

وی افزود: استاندارد برای مصرف کننده نیز به دنبال کالا و خدمات استاندارد باوجود رضایت مندی است، ضمن آنکه به بازارهای داخلی و خارجی نگاهی داریم، نباید هیچکدام از این بازارها را از دست دهیم.

عاقلی ابراز داشت: کیفیت باید استمرار داشته و به صورت مرتب به روز رسانی شود، نیازهای مصرف کننده باتوجه شرایط دانش و تکنولوژی تغییر می کند لذا کیفیت در محصولات استان کرمان نیز باید بهبود مستمر یابد.

از امروز(شنبه) به مدت هفت روز با عنوان هفته استاندارد انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha